Sök:

Sökresultat:

2131 Uppsatser om Medier - Sida 4 av 143

Företagsmingel i din dator : Hur sociala medier har påverkat marknadskommunikationen på tre svenska företag

I dagens samhälle ser vi fler och fler företag som vill att vi går med i deras Facebook-grupp eller blir deras följare på Twitter (sociala Medier). Vi har undersökt hur detta har påverkat företagens marknadskommunikation och vad den allmänna konsumenten tycker om företag på sociala Medier. Tack vare, eller på grund av, sociala Medier är det numera vanligare med så kallad Word of Mouth (åsiktsspridning) via nätet och detta kan leda till både positiv och negativ kritik mot företagen. Det är även vanligare med "Customer relationship management" som beskrivs som ett sätt att skapa relationer med olika intressenter, i vårt fall via Internet.Vi intervjuade kommunikationsansvariga på tre svenska företag, gjorde en enkätundersökning med de allmänna konsumenterna gällande hur sociala Medier har påverkat företags marknadskommunikation och analyserade hur åsikterna skiljer sig åt. Av detta kom vi bland annat fram till att företags marknadskommunikation har påverkats av sociala Medier men att det inte alls är lika vanligt att ungdomar följer företag på sociala Medier som vi först hade trott..

Sociala medier: En studie om sociala medier mellan universitet och studenter

Inom området för marknadsföring har utvecklingen under de senaste åren gått väldigt fort. Detta har i stor utsträckning varit tack vare den tekniska utvecklingen med internet och sociala Medier. Organisationer har svårigheter att hantera sociala Medier, det finns olika typer av användare som kräver olika typer av behandling och universitet börjar etablera sig men har en låg användning. Med vetskapen om dessa problem och förhållanden har studiens syfte konstruerats. Studiens syfte är att beskriva hur sociala Medier kan användas i kommunikationen och relationen mellan universitet och studenter.

Praktisk optimering av marknadsföring i sociala medier

Detta arbete undersöker hur företagare praktiskt kan optimera sina marknadsföringssatsningar i sociala Medier. Marknadsföring i sociala Medier är något som många företagsledare prioriterar eftersom det främjar en tvåvägskommunikation som i sin tur kan leda till att man når ut till fler kunder och ge lyckade vinsteffekter.Arbetet behandlar utvalda best-practices för att hitta de rekommendationer som kan ses som bäst lämpade för att praktiskt optimera ett företags webbsida och profilsidor i sociala Medier. För att precisera rekommendationerna granskade arbetet vilka som tillämpas i verkligheten samt vilket behov och vilken kunskap mindre verksamheter har av sociala Medier. Detta undersöktes genom att analysera fem företags aktivitet på Internet samt genomföra en enkätundersökning riktad till småföretagare. Resultatet omfattar en sammanställning över adekvata rekommendationer till mindre företag som praktiskt vill optimera sina marknadsföringssatsningar i sociala Medier..

Kompetensbaserad rekrytering genom sociala medier : En empirisk undersökning om hur sex organisationer använder sig av sociala medier i sin rekrytering

Organisationer får svårare att rekrytera personer med efterfrågad kompetens. För att attrahera kompetenta personer behöver organisationer vara öppna för nya rekryteringskanaler, sociala Medier är ett alternativ. Det pedagogiska problemområdet är kompetensbaserad rekrytering. Undersökningen är avgränsad till sociala Medier som en metod för att rekrytera personer och studerar sökprocessen hos sex organisationer. Undersökningen görs ur ett organisations- och ledningsperspektiv.

Det digitala eventet : Digitala medier, interaktivitet och identitet i eventsammanhang

Utvecklingen inom digitala Medier har gått väldigt fort under de sista åren vilket i sin tur har lett till att användningsområden för digitala Medier även har ökat. Ett av dessa användningsområden har varit inom event-industrin där ökandet av digitala Medier märks väldigt tydligt.Denna studie ska undersöka om det kan vara så att event-industrin gynnas av digitala Medier och kan sammanfattas med en huvudfråga samt en viktig underfråga:? Hur använder event-industrin sig av digitala Medier?o Ökar interaktiviteten då digitala Medier används?Jag har intervjuat två personer, Magnus Milefors från BSP Marketing och Ulf Lesley från Unify för att ta reda på hur de använder sig av digitala Medier i sina events. Med hjälp av min undersökning kring digitala Mediers utveckling och användningsområden har jag kommit fram till att det idag finns större möjlighet att göra mer attraktiva events med hjälp av digitala Medier. Då det gäller interaktiviteten på events är både Milefors och Lesley överens om att det är en av de viktigaste sakerna att uppnå.

Unga människors tankar gällande digitala medier : en värld för vuxna att ta del av

Dagens ungdomar lever i en värld där digitala Medier ständigt är närvarande. I följande studie analyseras elva högstadieungdomars syn på digitala Medier i en skolkontext respektive en privat/fritidskontext. Ungdomarna har fått göra sin röst hörd genom intervjuer. Generellt sett är eleverna positivt inställda till digitala Medier. Digitala Medier hjälper dem att kommunicera med vänner, familj, släkt och lärare samtidigt som Medierna erbjuder spel, underhållning och tillhandahåller verktyg för att exempelvis skriva, hantera och spara information och skolarbeten.

Kunskaper förmedlade i djurböcker för barn : Kan förskolebarn nå läroplanens mål i naturvetenskap genom djurböcker?

I mitt arbete har jag gjort en kartläggning över vad några fysiklärare använder i form av digitala Medier i sina klassrum och hur de förhåller sig till dessa. Arbetet innehåller även en mindre inventering av olika digitala Medier och hur dessa kan användas i undervisningen. Alla lärarna som deltog i undersökningen använder digitala Medier i sin undervisning men i olika utsträckning och på olika sätt. De är överens om att en varierad undervisning leder till att man som lärare når ut till och motiverar fler av sina elever. Digitala Medier är en stor hjälp för att genomföra just en sådan varierad undervisning.

Under ständig uppsikt : Svårigheten med att vara lärare på sociala medier.

Detta är en kvalitativ uppsats om hur lärare ser på sitt användande av sociala Medier utifrån sin yrkesroll, samt hur de skiljer mellan rollerna som privatperson och yrkesverksam. Jag har även sett på hur relationen mellan lärare och elever ser ut på sociala Medier, i synnerhet Facebook. Jag har gjort semistrukturerade intervjuer med 5 lärare på en skola, utifrån dessa samt Goffmans dramaturgiska teori ger jag svar på mitt syfte och problemställning. Det har framgått att informanterna får svårare att vara privata i och med användandet av sociala Medier som Facebook samt att de är restriktiva i sitt användande på grund av pressen på att alltid vara bra förebilder. Informanterna har skapat egna tillvägagångssätt för att kunna separera på privatlivet och yrkesrollen..

Sociala medier, på gott eller ont? : En kvantitativ studie bland Facebook-användare avseende användandet av sociala medier och psykisk hälsa

I och med en ökande psykisk ohälsa i samhället samtidigt som att användandet av sociala Medier bara ökar är dessa ämnen relevanta att studera. Syftet med studien var att undersöka sambandet mellan användandet av sociala Medier och psykisk hälsa och eventuella skillnader avseende män och kvinnor i olika åldrar. Studien var en kvantitativ tvärsnittsstudie med en enkätundersökning. Enkäten delades på Facebook och var tillgänglig för respondenterna i sju dygn. Sammanlagt ingick 108 respondenter i studien.Analysen i studien resulterade inte i något signifikant samband mellan användandet av sociala Medier och psykisk hälsa.

Finansiering av ägarskiften : -en kvalitativ studie om finanskrisens påverkan

Detta är en kvalitativ studie som behandlar relationen mellan sociala Medier och rekrytering, så kallad social rekrytering. Vi har genomfört intervjuer med personer från företag och offentliga organisationer kring deras användande av social rekrytering. Vi har även intervjuat fyra professionella aktörer som arbetar med sociala Medier, kommunikation och human resources, med avsikten att få en djupare inblick i hur sociala Medier bör och kan användas i rekryteringssammanhang. Vi kopplade våra intervjuresultat till teorier kring bland annat rekrytering, sociala Medier och employer branding.Studiens frågeställningar berörde hur företagen och de offentliga organisationerna möter social rekrytering samt hur de använder social rekrytering idag. De professionella aktörerna besvarade frågor kring hur de ser på samspelet mellan rekrytering och sociala Medier.

Det sociala varumärket : - hur medarbetares användande av sociala medier påverkar varumärket

Bakgrund: Användandet av Internet och kommunikationen via sociala Medier harökat betydligt och för många människor har det utvecklats till att blien del av vardagen. Detta gäller även medarbetare på ett företag. Företag och organisationer bör ha förståelse för och ta hänsyn till attsociala Medier utgör en viktig kommunikationskanal och inse att deras medarbetare är representanter för företaget och fungerar som ambassadörer för varumärket.Syfte: Vi vill skapa djupare kunskap för hur sociala Medier fungerar som en modern kommunikationskanal och hur det påverkar varumärken. Vi vill även skapa förståelse för eventuella motiv till att kontrolleramedarbetares användande av sociala Medier och vilka komplikationer detta kan medföra, både externt och internt.Metod: Uppsatsens ansats är abduktiv och vi har använt oss av en kvalitativ metod. Utifrån en semistrukturerad intervjuguide har vi intervjuat fempersoner på olika företag.

Är det någon skillnad? - en jämförande studie över sex gymnasieungdomars syn på invandrare och den bild medierna ger.

invandrare, svensk, Medier,identitet, kultur, religion, nationalitet, tillhörighet..

Elektroniska medier i allmänna handlingar

Denna uppsats behandlar offentlighetsprincipen, allmänna handlingar och elektroniska Medier i allmänna handlingar. Offentligheten i Sverige är väldigt stark och offentlighetsprincipen skyddas i grundlagarna. För att veta hur elektroniska Medier ses i allmänna handlingar måste det först ges en överblick vad offentlighetsprincipen är och vad som anses vara allmänna handlingar. Jag har även belyst lagrum som är av vikt för att förstå sammanhanget mellan dessa och lagstiftningen. Offentlighetsprincipen är en grundsten i det svenska samhället och den ger svenska medborgare rätt att ta del av information och få insyn i offentliga verksamheter.

Ungdomars uppfattningar av visuell kommunikation via sociala medier

Ungdomars datoranvändning har ökat de senaste åren och en stor del av ungdomars kommunikation sker via sociala Medier. Trots att detta är utbrett bland ungdomar finns lite forskning om fenomenet. I läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 står det beskrivet att undervisning bör ske utifrån ungdomars egna erfarenheter, varför sociala Medier skulle kunna vara en del av undervisningen.Denna studie syftar till att undersöka hur ungdomar uppfattar visuell kommunikation via sociala Medier. De frågeställningar studien ämnar att ge svar på är vilka sociala Medier ungdomar använder och hur de kommunicerar visuellt via dem, hur kommunikation skiljer åt mellan olika sociala Medier, vad och varför ungdomar kommunicerar med bilder på sociala Medier samt hur ungdomar uppfattar sin egen respektive andras visuella kommunikation via sociala Medier.Åtta ungdomar i årskurs 9 intervjuades där de bland annat beskrev hur sociala Medier fungerar och hur de använder dem, vilka överväganden de gör kopplat till bilddelning, varför de kommunicerar visuellt via sociala Medier samt hur de uppfattar andras digitala bildpublicering. I studien framkom att ungdomarna använder flera olika sociala Medier eftersom de har olika funktioner och fokus.

Sociala medier i den svenska nyhetsrapporteringen om Iran

Tidigare forskning har visat att sociala Medier är avgörande för informationsspridning i länder med begränsad yttrandefrihet, men också att sociala Medier kan vara svårtolkade samt vilseledande. Syftet med denna intervjustudie var att åskådliggöra relationen mellan sociala Medier och traditionell journalistik. Studien fokuserade på svenska journalisters användning och värdering av sociala Medier i rapporteringen om den politiska utvecklingen i Iran, under perioden 12 juni 2009 till 11 februari 2010.Kvalitativa forskningsintervjuer utfördes med de svenska journalisterna Natalie Besér (DN), Per Jönsson (DN), Said Montazeri (Radio Hambastegi), Mattias Pleijel (TT) och Kinga Sandén (Sydsvenskan). Intervjuerna fokuserade på följande fem specifika händelser: presidentvalets resultat (13 juni, 2009), Khameneis fredagsbön (19 juni, 2009), Neda Soltans dödsskjutning (20 juni, 2009), demonstrationerna under Ashura (27december) och demonstrationerna under revolutionens årsdag (11 februari, 2010).Vår analys visar att journalisterna inte var odelat positiva till sociala Medier men att de använde sociala Medier som källor i varierande utsträckning. Det var också påtagligt att det skedde direkta källhänvisningar till olika sociala Medier i journalisternas texter eller inslag.

<- Föregående sida 4 Nästa sida ->