Världen med notifikationer
En studie om individers upplevda känslor kring notifikationer på sociala medier
Social mediaAffect theoryInformation overloadFeelingsSociala medierGrundaffekterInformation OverloadKänslor
Sociala medier har ökat lavinartat sedan internet nådde människors hem under 90-talet. Enbart det sociala mediet Facebook har 243 miljoner användare i Europa. Sociala medier har även blivit ett primärt val för de flesta användare för interaktion med varandra. I en värld där informationsflödet och varje relation är konstant uppmärksammades en brist i hur sociala medier interagerar med användaren. För att undersöka hur individer upplever notifikationerna i sociala medier användes grundaffekterna av Silvan Tomkins som kompletterades via en litteraturstudie. Notifikationer på sociala medier undersöktes sedan kvalitativt med hjälp av tester och användare i fokusgruppsmiljö. Denna studie resulterade i ett antal definierade känslor som individer upplever av notifikationer samt åsikter kring redan befintlig funktionalitet och förslag till riktlinjer ur ett användarcentrerat perspektiv.