Sök:

Sökresultat:

953 Uppsatser om Mödrar - Sida 55 av 64

COACHING ETT NYTT KONCEPT I SKOLAN : TREND ELLER PEDAGOGISKT VERKTYG?

SammanfattningSyftet med studien Àr att fÄ en större inblick i de faktorer som eleverna sjÀlva upplever har betydelse för deras motivation till skolarbete. I dagens skola kÀnner sig lÀrare ofta maktlösa inför elever som Àr omotiverade och saknar lust till skolarbete. En ökad medvetenhet och förstÄelse för vilka motivationsfaktorer som pÄverkar eleverna i deras skolarbete ger lÀrarna fler och effektivare verktyg att stimulera eleverna. Ofta Àr brist pÄ motivation situationsbunden, eleven kan mycket vÀl vara motiverad i andra sammanhang Àn skolan. SÄ hur kan lÀrarna vÀcka denna lust och nyfikenhet hos omotiverade elever och vilka faktorer pÄverkar eleverna?SÀrskilt utmanande kan det vara att försöka motivera elever i behov av sÀrskilt stöd.

Studenters syn pÄ sin ledarskapsförmÄga och viljan att bli chef : En kvantitativ studie om skillnader och samband mellan ekonom och PA-studenter.

Traditionellt har HR-arbetet frÀmst varit fokuserat pÄ administrativa uppgifter och inte ansetts vara tillrÀckligt effektivt och vÀrdeskapande. För att HR-arbetet ska bli mer strategiskt behöver funktionen organiseras sÄ att den tillgodoser dessa behov (Boglind et al, 2013). Vi menar att HR-funktionens relation till ledare och linjechefer Àr avgörande för hur framgÄngsrikt deras arbete blir. Syftet med detta arbete Àr dÀrför att undersöka hur chefer uppfattar HR-funktionens förÀndrade roll och vilken typ av stöd de förvÀntar sig av den. Vi vill ocksÄ undersöka om uppfattningen av HR-funktionen skiljer sig Ät beroende pÄ hur den Àr organiserad.

Att hitta rÀtt ÀgarfinansiÀr - En studie om smÄ teknikföretag och deras efterfrÄgan pÄ externa ÀgarfinansiÀrers bidrag

Bakgrund: Studier har visat att smÄföretag spelar en mycket viktig roll i dagens samhÀlle. Framförallt Àr det de snabbvÀxande företagen som förefaller vara sÀrskilt viktiga för sysselsÀttningen och dessa företag har under sin utvecklingsfas ofta ett mycket stort behov av extern finansiering för att utvecklingen ska kunna fortgÄ. Ett stort problem pÄ senare Är Àr att smÄföretagen stöter pÄ ökade problem med traditionell bankfinansiering, vilket sÀrskilt drabbar företag med litet eget kapital och som sitter pÄ begrÀnsade sÀkerheter. Ett bra exempel pÄ detta Àr teknikföretag. NÀr inte lÀngre bankfinansiering Àr tillgÀnglig, söker dessa företag andra vÀgar dÀr extern Àgarfinansiering ofta blir en nödvÀndighet.

Arenasponsring : En studie om motiv, upplevelser och prissÀttning hos de norrlÀndska elitserielagen och deras arenasponsorer

AbstractDet byggs mÄnga nya ishockeyarenor i Sverige för tillfÀllet och nÀstan alla elitseriearenor Àr i dagslÀget namnsponsrade av stora företag. PrissÀttning av sponsring anses komplext och arenasponsring av ett elitserielag innebÀr ett mÄngmiljonavtal för det arenasponsrande företaget. Forskningen som existerar specifikt om arenasponsring Àr amerikansk och de ekonomiska förhÄllandena skiljer sig kraftigt ifrÄn de svenska vilket ger en avsaknad av kunskap. Denna kunskapslucka om arenasponsring i Sverige ska jag börja fylla igen med denna uppsats.Syftet med denna studie Àr att försöka generera en klarare bild av hur vÀrdet pÄ ett elitseriearenanamn prissÀtts och vilka faktorer som ligger till grund för den vÀrderingen. Vidare kommer denna uppsats att behandla matchningen mellan sponsorn och sponsringsobjektet och undersöka bÄda parternas syn pÄ samarbetet.Studien Àr kvalitativ och bestÄr av Ätta intervjuer med representanter för LuleÄ Hockey, Modo Hockey, SkellefteÄ AIK och TimrÄ IK samt intervjuer med deras respektive arenasponsor som i tur och ordning Àr Konsum Norrbotten, Swedbank, SkellefteÄ Kraft och E.ON Sverige.Uppsatsen har en hermeneutisk kunskapssyn dÄ den försöker skapa djupare förstÄelse för fenomenet arenasponsring.

Grönstrukturens funktioner i urban miljö- med studie av Hultmans holme

Grönstrukturen Àr en av de övergripande strukturerna i vÄrt samhÀlle tillsammans med bebyggelsestruktur och infrastruktur. Alla olika funktioner som grönstrukturen har kan i sin tur delas in i tre övergripande grupper med: sociala, ekologiska och kulturella funktionsvÀrden. Det Àr ofta sÄ att de sociala och kulturella vÀrdena inte fÄr lika stor tyngd vid beslutsfattande. DÄ Àr de frÀmst de ekologiska funktionerna som gÄr före eftersom den befintliga naturen har t.ex. skyddsvÀrda arter. Det finns olika sÀtt att planera ett omrÄdes grönstruktur som saknar befintlig grönska: Patrik Grahns Ätta parkkaraktÀrer tillsammans med typaktiviteterna med sina tydliga inriktningar och konkreta innehÄll kan ligga till grund för och inspirera till nya parker och grönomrÄden.

Virtuella samarbeten -hur gör vi dem framgÄngsrika?

Ett par Är in pÄ 2000-talet prÀglas företagen av större marknader, globalisering och ökat fokus pÄ IT. Mycket pengar gÄr Ät till resor vÀrlden över nÀr man öppnar kontor, besöker fabriker eller utökar sina marknader. Man arbetar i globala team och utnyttjar kunskaper och erfarenheter som andra kulturer har. NÀr lÄgkonjunkturen kommer fÄr man tÀnka om, och man drar ner pÄ bÄde personal och resor. Hur fungerar det nÀr man mÄste fortsÀtta sitt arbete men inte fÄr resa som man gjort förut? GÄr det att fortsÀtta i vanlig ordning? Vad hÀnder nÀr man nu inte kan trÀffa sina kollegor, mötas och interagera som man brukade göra?Enligt Nationalencyklopedin har vi en inre drivkraft att kommunicera, att göra oss förstÄdda och att interagera med andra mÀnniskor.

ÖversvĂ€mningsrisker inom fysisk planering : Fallstudie Karlstad

Mitt syfte var att undersöka hur risken för översvÀmningar pÄverkar den fysiska planeringen generellt, samt att göra en fallstudie angÄende översvÀmningsrisker i Karlstad och hur dessa pÄverkar kommunens tillvÀxtvision ?Karlstad 100 000?. Undersökningen har frÀmst gjorts genom litteraturstudier och granskningar av olika utredningar och utvecklingsdokument.Sverige har under de senaste Ären drabbats av flera, bÄde större och mindre, översvÀmningar av omrÄden nÀra sjöar och vattendrag, vilka har resulterat i allvarliga miljökonsekvenser, ekonomiska förluster samt svÄra skador pÄ infrastruktur och andra samhÀllsfunktioner. Och klimatförÀndringarna förvÀntas förvÀrra problemen ytterligare. SamhÀllets sÄrbarhet inför översvÀmningar beror pÄ hur stor klimatförÀndringen blir, men Àven pÄ hur stor hÀnsyn som tagits till riskerna i utformningen av den fysiska planeringen.

Sponsring - hur sponsorer och sponsortagare vÀrderar motprestationer

 Syfte: Sponsring blir allt viktigare för de ideella föreningarnas ekonomi eftersom stödet frÄn den offentliga sektorn minskar. För att sponsringen ska vara avdragsgill för sponsorerna krÀvs att vÀrdet av de motprestationer som de erhÄller ska motsvara vÀrdet av bidraget. Vi vill med uppsatsen belysa hur vÀrderingen görs samt skapa en förstÄelse för de olika förutsÀttningar som rÄder för de smÄ sponsorerna och sponsortagarna i jÀmförelse med de som arbetar med kommersiell sponsring.Metod: VÄr undersökning bygger pÄ en kvalitativ metod. VÄrt empiriska material samlar vi in genom att genomföra sex stycken intervjuer med personer som pÄ ett eller annat sÀtt jobbar med sponsring antingen pÄ kommersiell- eller den goda samhÀllsmedborgarens nivÄ. I vÄr teoretiska referensram anvÀnder vi oss av litteratur som bland annat Àr hÀmtad frÄn artiklar, broschyrer och böcker som pÄ ett eller annat sÀtt tar upp hur företag och ideella föreningar vÀrderar motprestationen vid sponsring.

Customer Relationship Management : En studie om företags uppfattning om CRM och dess implementering.

Customer Relationship Management, CRM, Àr ett vÀletablerat begrepp inom marknadsföring och företags hantering av kundrelationer. Företag liksom akademiker riktar ett stort intresse mot just CRM, men samtidigt visar forskning att mÄnga implementeringar ute pÄ företagen inte ger resultat som Àr tillfredstÀllande. Anledningen tycks vara att företag tenderar att fokusera pÄ den tekniska aspekten av CRM, istÀllet för att se CRM som en helhetsansats för att hantera kundrelationer. CRM förenar relationsmarknadsföringens grunder med IT för att skapa lönsamma och lÄngsiktiga relationer. För en lyckad utkomst av CRM anses sjÀlva implementeringen vara viktig och forskning belyser att utan planering, tydliga syften och förstÄelse för sjÀlva organisationsförÀndringen mot en ökad kundorientering som en CRM- implementering innebÀr, finns det risk för att initiativet misslyckas.  Studien syftar till att beskriva, diskutera och analysera CRM utifrÄn implementeringsfasen och faktorerna Ledning, Strategi, Medarbetare, Organisation, Kultur och Teknik för att skapa förstÄelse för hur företag uppfattar CRM och dess implementering. Studien har en deduktiv ansats dÀr faktorer som i tidigare forskning definierats vara viktiga vid en implementering av CRM har legat till underlag för den empiriska studien.

"Att vara eller icke vara" : En studie av hur mobiltelefoner anvÀnds i klassrumsmiljö

Uppsatsens undersökningar har bÄde en kvalitativ och kvantitativ karaktÀr. EnkÀtmaterialet har givit uppsatsen den kvantitativa kvaliteten dÄ vi lÄtit lÀrare och elever besvara enkÀter angÄende hur man hanterar mobiltelefoner i klassrummet och sedan har vi utifrÄn dess data fÄtt resultat som gett oss en grund till hur elever och lÀrare ser pÄ mobiltelefonanvÀndandet. Vi har i enkÀterna lÄtit bÄde lÀrare och elever besvara, dels frÄgor dÀr svarsalternativen varit givna men Àven öppna frÄgor som gett den svarande möjligheten att förklara och utveckla sina svar. Vi har parallellt med dessa enkÀter ocksÄ tittat pÄ de regelverk som skolorna har angÄende mobiltelefoner och hur dessa fÄr anvÀndas i och under lektioner. Denna undersökning har varit en kvalitativ undersökning eftersom vi tagit fasta pÄ formuleringar och tolkat dessa.

"Barnets bÀsta" : En jÀmförande rÀttsfallsstudie utifrÄn FB 6 kap. före och efter 1 juli 2006

 Syfte: Sponsring blir allt viktigare för de ideella föreningarnas ekonomi eftersom stödet frÄn den offentliga sektorn minskar. För att sponsringen ska vara avdragsgill för sponsorerna krÀvs att vÀrdet av de motprestationer som de erhÄller ska motsvara vÀrdet av bidraget. Vi vill med uppsatsen belysa hur vÀrderingen görs samt skapa en förstÄelse för de olika förutsÀttningar som rÄder för de smÄ sponsorerna och sponsortagarna i jÀmförelse med de som arbetar med kommersiell sponsring.Metod: VÄr undersökning bygger pÄ en kvalitativ metod. VÄrt empiriska material samlar vi in genom att genomföra sex stycken intervjuer med personer som pÄ ett eller annat sÀtt jobbar med sponsring antingen pÄ kommersiell- eller den goda samhÀllsmedborgarens nivÄ. I vÄr teoretiska referensram anvÀnder vi oss av litteratur som bland annat Àr hÀmtad frÄn artiklar, broschyrer och böcker som pÄ ett eller annat sÀtt tar upp hur företag och ideella föreningar vÀrderar motprestationen vid sponsring.

PenningtvÀtt ? Revisorns agerande & Finanspolisens förvÀntningar

En del brott genererar stora vinster och sÀrskilt höga summor drar till sig mer uppmÀrksamhet. Det blir dÀrför nödvÀndigt att förvandla pengar frÄn kriminell verksamhet till legitima medel för att dölja deras brottsliga ursprung och dÀrmed kunna investera medlen i den lagliga ekonomin. TvÀttning och placering av vinster blir vanligare men enligt Finanspolisens Ärsrapport 2007 har det blivit en kraftig minskning av andelen anmÀlda rapporter om misstÀnkt penningtvÀtt. Revisionsbranschen har hÀr en betydelsefull roll för att förhindra penningtvÀtt, dÄ de har insikt i företagens ekonomiska situation. Det uppstÄr dÀrmed oklarheter angÄende revisorers handlingar vid misstanke om penningtvÀtt och vad Finanspolisen har för förvÀntningar pÄ revisorer.Uppsatsens studie syftar till att besvara hur revisorer förhÄller sig till anmÀlningsplikten och Finanspolisens förvÀntningar pÄ revisorn.

FÄngade i blÄsvÀder : En semiotisk bildanalys med utgÄngspunkt i genusperspektivet av hur HÄkan Juholt och Mona Sahlin visuellt framstÀlldes i media i samband med politiska affÀrer.

Bilder Àr bland det första som fÄngar tidningslÀsarens uppmÀrksamhet och forskning visar att bilder i högre grad Àn den skrivna texten drar till sig uppmÀrksamhet. DÀrav kan bilden av en politiker som framstÀlls pÄ ett ofördelaktigt sÀtt i pressbilder pÄverka publikens uppfattning av denne. I sin tur pÄverkas hur vi som vÀljare tar stÀllning till dennes politik, dÄ vÀljare tar stÀllning i politiska frÄgor ur det som ligger nÀrmast i minnet. En fotografs bilder kan aldrig vara helt objektiva avbildningar eftersom fotografen vÀljer bildvinkel och avgör i vilket ögonblick bilden tas, dock anses bilder som starka bevis. Bilden blir en slags bekrÀftelse av att en hÀndelse Àgt rum nÀr lÀsaren inte sjÀlv kunnat nÀrvara pÄ plats.VÄrt syfte med denna studie var att genom semiotiska bildanalyser av bilderna som publicerats i Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet undersöka den visuella framstÀllningen av Socialdemokraternas partiledare HÄkan Juholt och partiets tidigare ledare Mona Sahlin.

LĂ€xor : Ett pedagogiskt verktyg!?

Sammanfattning Föreliggande uppsats syftar till att undersöka lÀxan som företeelse. Materialet som ligger till grund för denna studie omfattats av en enkÀtundersökning och intervjuer med verk-samma lÀrare. Vi har velat undersöka pedagogers individuella syften och intentioner med lÀxor. I undersökningen har framkommit att lÀrarnas frÀmsta syften med lÀxor Àr att trÀna ansvar, fÄ förÀldrar engagerade i skolarbetet och att eleverna ska befÀsta kunskaper genom fÀrdighetstrÀning. Med den nuvarande regeringen har lÀxan tillsammans med betyg samt ?ordning och reda? legat i fokus.

Extern ekonomisk kompetens : Familjeföretag och anlitandet av extern ekonomisk kompetens

Forskningen om familjeföretag Àr relativt omfattande. Men det finns fortfarande mÄnga frÄgor som Àr obesvarade. En viktig frÄga som berör familjeföretags utveckling Àr viljan att ta in extern kompetens inom ekonomiomrÄdet. Det kan röra sig om tjÀnster sÄsom ekonomichef, controller eller redovisningekonom. I detta arbete har vi försökt besvara frÄgan om varför ledningen i familjeföretag vÀljer att ta in extern kompetens inom ekonomi.

<- FöregÄende sida 55 NÀsta sida ->