Sök:

Konsumenters val och uppfattning av elbolag

ett miljöperspektiv


Syftet med denna studie är att beskriva och förklara eventuella samband mellanmiljömedvetet beteende, uppfattad konsumentpåverkan och val och uppfattning av elbolag,samt hur informanterna uppfattade sitt elbolags marknadskommunikation. Kvantitativ metodtillämpades, där 273 informanter svarade på en enkät. Ett bekvämlighetsurval gjordes blandstudenter på Högskolan Väst. Data analyserades i SPSS, där bland annat en faktoranalys,Pearson korrelationsanalys och T-test användes. Teoriavsnittet behandlade teorier och tidigareforskning gjort kring marknadskommunikation, gröna marknadsföring, den grönakonsumenten, den gröna konsumentens köpprocess samt grön marknadsföring inom grön el.Studien fann ett starkt linjärt signifikant samband mellan miljömedvetet konsumentbeteendeoch val och uppfattning av elbolag. Vidare fanns det ett samband mellan ålder ochmiljömedvetet beteende. Ju äldre informanterna var desto mer miljömedvetet beteende hadedem. Det fanns dessutom en signifikant skillnad mellan kvinnor och män. Kvinnligainformanterna hade i genomsnitt ett mer miljömedvetet beteende än manliga informanterna.Sambandet i ålder och skillnaderna i könen hittades dock inte vad gäller informanters val ochuppfattning av elbolag. Vidare fann studien att informanter i hög grad ansåg att de med sittkonsumentbeteende kunder påverka omgivningen i en positiv riktning. Det fanns ettsignifikant samband mellan val och uppfattning av elbolag och uppfattad konsumentpåverkan.Ju mer informanterna ansåg att de med sitt konsumentbeteende kan påverka omgivningendesto mer påverkade detta deras val och uppfattning av elbolag. Kvinnor tänker i genomsnittmer på hur produkter de köper påverkar miljön och andra människor än de manligainformanterna.Vad gäller informanternas uppfattning av deras elbolags marknadskommunikation ansågdessa att den var bristfällig.Då tidigare forskning påvisat att studenter kan vara en bra målgrupp för elbolag som säljergrön energioch då även denna studie uppvisat på att informanterna i hög grad ansåg att demed sitt konsumentbeteende kan påverka sin omgivning drar vi slutsatsen att studenter kanvara en bra målgrupp för elbolagen med grön marknadsföring. Dock bör det primära fokusetför elbolagen i deras marknadskommunikation ligga på priset, då informanterna uppgett att deskulle föredrar grön el om priset var detsamma som de mindre miljövänliga alternativen.Vidare forskning inom detta problemområde krävas för att fastställa om så verkligen är fallet.Vi rekommenderar att framtid forskning bör använda sig av ett sannolikhetsurval, vilketskulle möjliggöra en generalisering av resultaten. 

Författare

Ivana Savic Karin Bernhardsson

Lärosäte och institution

Högskolan Väst/Avd för företagsekonomi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..