Sök:

Kommunicera mera?!

NyhlénsHugosons - charkuteriföretaget bakom en välporträtteradidentititet eller en otydlig image?


SammanfattningNyhlénsHugosons är ett norrländskt charkuteriföretag med säte i Luleå. Det bildades under2005 och ägs till lika delar av VD Mikael Hugoson och Scan AB. De är aktörer på dennorrländska marknaden och kundområdet sträcker sig från nordligaste Lappland till söder omGävle. Denna uppsats syftar till att kartlägga hur väl företaget NyhlénsHugosonskommunicerar ut sin varumärkesidentitet för att försöka skapa en rättvisandevarumärkesimage hos konsumenterna. Varumärkesidentitet förklaras med den bild företagetönskar förmedla av sig själva till sina kunder. Varumärkesimage är den kundupplevdauppfattningen av varumärket i fråga.Uppsatsen har både en kvalitativ och en kvantitativ undersökning. Den kvalitativaundersökningen genomfördes med marknads- och försäljningschefen på företaget och gjordesför att få kunskap om företagets varumärkesidentitet varpå den kvantitativa undersökningensyftade till att förstå konsumenternas uppfattningar kring varumärket NyhlénsHugosons. Denkvantitativa undersökningen bestod av en enkätundersökning av 14 frågor som delades ut till200 konsumenter i Umeås centrum samt tre stormarknader i centrala Umeås utkanter.När analys av de insamlade data gjorts har författarna använt sig av Aakers identitetsmodellrörande kärn- och utvidgad identitet samt analysverktygen för varumärkesidentiteten; produkt,organisation, person och symbol. När kommunikationen analyserats har Kotlersmarknadskommunikaitonsmodell använts. I Kotlers marknadskommunikationsmodellpresenteras teorier kring reklam, sales promotion, PR, direktmarknadsföring och personalselling. Övrig analys kring kommunikation har skett via teorin om den oplaneradekommunikationen som uppstår utan påverkan internt från företaget. Data behandlades i SPSSutifrån vilka tabeller och grafer konstruerades.Författarna till detta arbete drar slutsatsen att det i viss omfattning finns brister iNyhlénsHugosons kommunikation rörande sin varumärkesidentitet. Framföralltuppmärksammas en otillfredsställande kommunikation till konsumenterna kringorganisationsidentiteten som miljömedvetenhet och god djurhållning vilket också är falletgällande de personliga identitetsattributen som i dagsläget förefaller betydelselösa. Vi menarvidare att den bristande kommunikationen i organisationsattributen bidrar till att företaget gårmiste om många potentiella kunder.I kommunikationen av den produktidentitet företaget önskar att sända ut observeras en meröverensstämmande varumärkesidentitet och varumärkesimage vilket har sin förklaring i attproduktidentiteten är mer påtaglig. Detta medför att företaget lättare kan kommunicera dennaidentitet till konsumenterna. Här uppmärksammas bara ett avvikande av mindre karaktär.

Författare

Erik Blau Marie Stomberg

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Handelshögskolan vid Umeå universitet

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..