Sök:

Virtuella samarbeten -hur gör vi dem framgångsrika?


Ett par år in på 2000-talet präglas företagen av större marknader, globalisering och ökat fokus på IT. Mycket pengar går åt till resor världen över när man öppnar kontor, besöker fabriker eller utökar sina marknader. Man arbetar i globala team och utnyttjar kunskaper och erfarenheter som andra kulturer har. När lågkonjunkturen kommer får man tänka om, och man drar ner på både personal och resor. Hur fungerar det när man måste fortsätta sitt arbete men inte får resa som man gjort förut? Går det att fortsätta i vanlig ordning? Vad händer när man nu inte kan träffa sina kollegor, mötas och interagera som man brukade göra?Enligt Nationalencyklopedin har vi en inre drivkraft att kommunicera, att göra oss förstådda och att interagera med andra människor. Ickeverbal kommunikation står för 93 % av den totala kommunikationen. 7 % är alltså verbal kommunikation när vi pratar med varandra och resten är kroppsspråk med gester och handrörelser, minspel och ansiktsuttryck samt röstläge och tonläge. IT, eller informationsteknologi, är det som får ett virtuellt samarbete att fungera. De stöd och verktyg vi kan använda oss av i en virtuell kommunikation är många. En del är face to face, FTF, när man träffas fysiskt och inte använder sig av något virtuellt hjälpmedel. De övriga tre består av audio (ljud), video (bild) och computer-mediated communication (datormedierad kommunikation), CMC. FTF är alltså den ?vanliga? kommunikation vi har, när man exempelvis deltar i ett möte där alla sitter runt samma bord och pratar med varandra. Audiokommunikation är telefonsamtal eller telefonkonferenser där man kan använda både IP-telefoni eller konferenssystem. Videokommunikation är när man använder webbkamera eller andra kameror för att kunna se den man pratar med. CMC är ett samlingsbegrepp för virtuell kommunikation som inte inkluderas i audio eller video. CMC är typiskt en textbaserad kommunikation. Virtuellt samarbete definieras av en virtuell grupp, en grupp människor med gemensamt syfte som interagerar, kommunicerar och samarbetar över tid, rum och organisation med hjälp av teknologi. I det virtuella samarbetet använder man sig av olika tips och tricks. Dels behöver man den tekniska basen, nätverk och system, och dels behöver man metoder för det mjuka arbetet med samarbete, gemensamma mål, lära känna varandra med mera.Rapportens teoridel är baserad på tre kategorier, kommunikation, IT och virtuellt samarbete. Empiridelen är baserad på två intervjuer med anställda på Volvo. Informationen sammanställs och presenteras för att i ett senare kapitel diskuteras. Syftet är att få fram vanliga problem och lösningar på dessa, samt en lista med framgångsfaktorer och en modell för att välja rätt kommunikationssätt när man samarbetar virtuellt.

Författare

Louise Wemme

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för Data- och affärsvetenskap (IDA)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..