
Sökresultat:
1542 Uppsatser om Liberal demokrati - Sida 10 av 103
Den lyssnande demokratin - En studie av kommunalpolitikers syn på den svenska demokratin
Local politicians are key actors in the democratic system and their ideas concerning democracy plays a central role in local democratic politics. The study's point of departure is the notion that local politicians are dependent of coherence between practice and theory concerning democracy and in the study of their ideas we acquire knowledge about the democratic practice.This study examines the local politicians? view of Swedish democracy and explores the logic of the discourse that makes statements concerning democracy possible. Twenty local politicians have been interviewed and from the material a discourse have been established through the use of formulation of problems and cause, nodal points and chains of analogy which is compared with democratic ideals.The study comes to the conclusion that a hegemonic discourse exists, in which central nodal points are representative and listening. The idea of the representative system is hegemonic and is based in the liberal democratic ideal although the view of the citizens rather can be traced to the radical, communitarian and deliberative ideal.
Pedagogisk dokumentation: ett medel för att skapa demokrati genom barns inflytande i förskolan
I denna C-uppsats problematiseras huruvida pedagogisk dokumentation används för att utveckla demokrati i förskolan. Syftet är att studera pedagogisk dokumentation som medel för att skapa inflytande för barn i förskolan. Studien utgår från en fenomenologisk ansats och den metod som har använts är av kvalitativ art. Resultatet vi fått fram redogör därför inte för en absolut sanning utan för de två intervjuade pedagogernas erfarenheter och vår tolkning av dessa. Informanterna är två pedagoger som arbetar med pedagogisk dokumentation i sin profession.
Stadsmisson eller stadsvision En uppsats om Stadsmissionens roll i välfärdssamhället
Homelessness has always been and will always be a problem in every society. How should we organize the work and care for these people? There are three different types of welfare states, the liberal, the conservative and the social democratic. In the liberal welfare state the market is the supplier of the public good. In the conservative state the family and church and in the social democratic the state is the supplier of the public welfare.The Swedish welfare state has been the archetype of social democratic welfare with de principal of ?Folkhemmet? in focus.
Kunskap om demokrati : en textanalys av läroböcker i samhällskunskap
Skolan har ett demokratiuppdrag såväl som ett kunskapsuppdrag som ligger till grund för denna studies inriktning. Det politiska deltagandet har minskat bland ungdomar under 1990-talet och i en undersökning från Skolverket visade det sig att elever från praktiska och teoretiska program hade stora skillnader i kunskaper om demokrati. Vår studie syftade till att undersöka hur demokrati framställs och problematiseras i fyra samhällskunskapsläroböckers demokratiavsnitt där två används på praktiska program, Bok-och-webb (2004), Aspekt (2005), samt två som används på teoretiska program, Reflex (2004) och Zigma (2000).Läroböckerna i denna studie är exempel på brukstexter som har både en teoretisk och en praktisk funktion. Eleverna möter en textbaserad verklighet och skall utifrån den teoretiska kunskapen kunna fungera och agera praktiskt, i skolan och samhället. Till undersökningen valde vi att tillämpa en kunskapskritisk analys för att utröna vilken kunskap om demokrati läroböckerna förmedlar för att sedan relatera detta till skolans kunskaps- och demokratiuppdrag.
Eudaimonia! : Martha Nussbaums aristoteliska försvar för en reformering av högre utbildning
This essay aims to examine Martha Nussbaum's proposal for a classical defense of reform in liberal education and her critique of utility thinking in higher education. I want to explore how Nussbaum uses history to create an ethical alternative that cultivates both moral and intellectual virtues, which she considers to be crucial for the survival of democracy. In examining Nussbaum's use of Aristotle, I focus on her work as a proposal for institutional implementation of an Aristotelian epistemology and the cultivation of the individual as an ethical political subject. This study highlights the epistemological, educational and political ideas that form the basis of Nussbaum's ideals. I intend, however, to go beyond a contextualizing reading and thus establish a dialogue with a radical intersubjectivity to respond to Nussbaum's ambitions to recognize human vulnerabilities as assets for reason.
Demokrati i förskolan-en studie om pedagogers perspektiv på barns inflytande och delaktighet
I denna studie får ni ta del av fyra pedagogers perspektiv på hinder och möjligheter för barns delaktighet och inflytande i förskolan. De teorier vi använt oss av är teorier som utgår från begreppet demokrati där inflytande och delaktighet inte går att bortse från. Vi valde att göra kvalitativa forskningsintervjuer för att kunna ta del av pedagogernas beskrivning av vilka hinder och möjligheter de upplever i sitt vardagliga arbete med barnen. Denna intervjuform valdes för att bättre kunna nå våra informanters erfarenheter och perspektiv. Genom våra teorier och tidigare forskning har vi kommit fram till ett resultat som visar att pedagoger upplever att det finns många faktorer i deras arbete med barnen som både hindrar och öppnar upp för möjligheter för barns inflytande.
En föreställning om demokrati : Om skolans arbetsformer och deras betydelse för gestaltning av demokrati som verklighet
Den studie som presenteras i uppsatsen har sökt förståelse för föreställningar om demokrati inom ramen för gymnasieskolans pedagogiska verksamhet; en föreställning aktivt förmedlad och gestaltad i de pedagogiska arrangemangen, men också en föreställning om demokrati i elevernas upplevelser och uppfattningar. En empirisk undersökning, i form av samtalsintervjuer i två grupper om tillsammans fem deltagare, ligger till grund för studien. Föreställningarna och elevernas upplevelser om moral och demokrati har betraktats som uttryck för diskurs. Syftet har varit att belysa skolans samhällsfostrande roll, nyansera förståelsen av begreppet diskurs samt söka förstå vad det är för föreställningar och upplevelser som konstrueras i den pedagogiska verksamheten och hur dessa föreställningar kan konstrueras. Den empiriska undersökningen presenteras och analyseras med utgångspunkt i elevernas upplevelser av moral och demokrati samt upplevelser av tre olika typer av arbetsform (eget arbete, grupparbete och lärarlett arbete).
Den tvetydiga regimen - En studie om den iranska regimens natur
The aim of this study is to get a better understanding of the Iranian regime. My theory is that the Iranian regime is a semi-dictatorship, based on the soul fact that semi-competetive elections take place. The main question this thesis tries to answer is what characterizes the political construction of the Iranian regime and by what means does it implement its political goals. In trying to answer this question the case of Iran is applied to four specific typologies being, semi-dictatorship, military rule, single party rule and personal rule. The aim has not been to categorically analyze if the Iranian regime matches one typology or the other perfectly, as this is seldom the case when it comes to typologies.After analysis of the four typologies, the conclusion is that the Iranian regime utilizes semi-competitive elections to give a guise of democracy, as is in line with a semi-dictatorship.
McPeace? Ett storföretags roll i fråga om mellan- och inomstatlig fred.
The Golden Arches Theory of Conflict Prevention stipulerade att länder med McDonald's inte bekrigar varandra. Uppsatsen undersöker varför denna hypotes falsifierades efter att ha varit giltig i 32 år. Med i första hand kvantitativa metoder identifieras ett antal utslagsgivande faktorer för att ett land ska få McDonald?s. Det konstateras att demokrati förr var en mycket viktig faktor men idag helt upphört att var det, medan närheten till USA idag är viktigare än någonsin förr.
Demokratiskt klarspråk : Demokratidiskursen i fo?rarbetena till spra?klagens 11 paragraf
Den ha?r uppsatsen analyserar demokratidiskursen i de parlamentariska dokument som fra?n och med 2002 ledde fram till spra?klagens stiftande 2009. Den go?r detta utifra?n teorifa?lten kritisk diskursanalys och systemisk-funktionell grammatik. Materialet besta?r av utdrag ur de parlamentariska dokumenten. Utdragen besta?r av de tillfa?llen da? vissa nyckelord knutna till demokrati anva?nds ga?llande omra?det klarspra?k.
Är Region Halland demokratiskt? En studie om indirekt demokrati och demokratisk legitimitet
I fokus för denna uppsats står samverkansorganet och kommunalförbundet Region Hallandeller mer exakt den form av indirekt demokrati som organisationen styrs genom. Studienssyfte är att ur ett demokrati och legitimitetsteoretiskt perspektiv undersöka Region Hallandmed fokus på just den indirekta demokratin. Studiens frågeställning är tvådelad ochundersöker dels hur förankringen av politik inom Region Hallands ram förankras ikommunerna och hos medborgarna. Dessutom undersöks vilka demokratipolitiska ambitionersom Region Halland har. I uppsatsen används en form av kvalitativ metod nämligensamtalsintervjun och intervjuerna genomförs med politiker verksamma i kommunerna ochRegion Halland samt med tjänstemän på Region Halland.
Dokusåpan och jag : En undersökning av högstadieelevers uppfattning av dokusåpor,samt de värderingar som därigenom förmedlas.
Att demokrati och en förståelse för mänskliga rättigheter och människovärde skall genomsyra skolans verksamhet är de allra flesta lärare bekanta med. Vissa arbetsområden ställer detta mer på spets än andra, däribland undervisningen om folkmord i ämnet historia. Uppsatsen syftar till att undersöka hur skolans demokratifostrande uppdrag tar sig uttryck i undervisningen om folkmord. Utgångspunkten tas i lärarnas egna tankar och reflektioner kring syftet med sin undervisning. Vidare granskas huruvida utvecklandet av ett historiemedvetande har någon betydelse för demokratiuppdraget.
Sverige i fredens tjänst : En textanalys av svenska incitament till fredsfrämjande insatser utifrån perspektiven realism och liberalism
Participating in peace support operations has been and remains a significant part of the Swedish defense and security politics. Since the end of the Cold War, the Swedish national defence has been more and more dismantled, in favor of international peace support operations which have become an increasingly important task for the Swedish defence. Why then, is Sweden so engaged in conflicts so far from home? Using two classic theories of international politics, realism and liberalism, this study aims to shed light on arguments from the Swedish parliament on why it is important for Sweden to participate in international peace support operations. After analyzing arguments of the Social Democrat Party, the Moderate Party, the Green Party and the Liberal Party concerning three different peace support operations which Sweden has participated in, the result shows that although both realism and liberalism are influencing the parties? argumentation, liberalism is the theory which is used more often.
Deliberativa samtal och det demokratiska uppdraget
Elevinflytande och demokrati är två ord som tolkas och förstås olika av olika personer.
Det finns flera olika teoretiska åskådningar att välja mellan när man gör sin tolkning. Vi
har sett en förskjutning i synen på demokrati de senaste åren, där en allt större tyngdpunkt
har lagts på dialogen som demokratins hörnsten. Detta syns även i Skolverkets
texter och borde således återspeglas ute på skolorna.
Vi har gjort en litteraturgenomgång där vi studerat kunskapsbegreppet ur en
socialkonstruktivistisk synvinkel och relaterat detta till tankar om deliberativ demokrati
och deliberativa samtal, samt en kvalitativ empirisk studie för att försöka få syn på
vilken demokratisyn några lärare och elever har och hur de arbetar för att uppfylla de
mål och beskrivningar som ges i Lpo 94, kapitel 2.3, om elevers inflytande. Påverkar
strömningar inom den demokratiteoretiska diskussionen det praktiska arbetet på lokal
nivå?
Av intervjuerna framgår att de intervjuade lärarna tycker att elevinflytande är
viktigt, men det framgår i jämförelsen med elevernas svar att detta inte alltid
synliggöres i det praktiska arbetet.
DEMOKRATI I RETORIK OCH PRAKTIK : En kvantitativ studie om elevers erfarenheter av demokratiarbetet i grundskolan
Syftet med denna uppsats är att undersöka grundskoleelevers (åk 9) erfarenheter av demokratiarbetet i skolan. I uppsatsen görs en åtskillnad mellan ett funktionalistiskt-, deltagar- samt deliberativt demokratiskt förhållningssätt. Vad en rad olika styrdokument som grundskolan har att förhålla sig till säger om det ålagda uppdraget, har analyserats utifrån de olika demokratiska perspektiven. En enkätundersökning med 98 elever i skolår 9 på fyra skolor i Örebro kommun genomfördes för att ta del av elevernas erfarenheter. Enkätsvaren har jämförts med styrdokumenten, demokratiteorierna samt tidigare forskning om demokrati i skolan för att se dels hur skolan uppfyller styrdokumentens krav, dels var tyngdpunkten i demokratiarbetet ligger.