Sök:

Sökresultat:

11567 Uppsatser om Lek,miljöpćverkan,likheter,skillnader,I Ur Och Skur - Sida 65 av 772

Investeringsprocessen - Skillnader mellan Corporate Venturing och Venture Capital

Vi har undersökt vilka skillnader som finns mellan investeringsprocessen för corporate venturing och investeringsprocessen för venture capital. VÄrt empiriska material bestÄr av investeringsprocessen för Volvo Technology Transfer och vÄrt teoretiska material bestÄr av investeringsprocessen för venture capital. Detta Àr alltsÄ utgÄngspunkten för vÄr jÀmförelse. VÄra slutsatser Àr att det finns vissa vÀsentliga skillnader mellan processerna. Skillnaderna beror pÄ investerartypernas olika mÄl och resurser.

Drivkrafter till frivillighet : En jÀmförelse av drivkrafterna till svenska frivilliga under finska vinterkriget, och svenska frivilliga under Bosnienkonflikten

NÀr Sovjetunionen anföll Finland 1939 bad Finland Sverige om hjÀlp. Sveriges regering beslutade att vara icke krigförande d.v.s. inte hjÀlpa Finland med reguljÀra styrkor för att hÄlla Sverige utanför kriget sÄ lÀnge det gick. En svensk frivilligrörelse skapades och totalt vÀrvades drygt 8000 man. Idag Äker över tusen svenska frivilliga om Äret pÄ internationella uppdrag runtom i vÀrlden, för att som det har varit hittills, bevara fred.

Religion frÄn 80- till 00 -tal En komparativ analys av tvÄ lÀroböckers avsnitt om hinduism utifrÄn sammanhang, sprÄk, innehÄll, det sociala och stil

Studien utgÄr frÄn en syn pÄ sakprosa i allmÀnhet och skolböcker i synnerhet som deltagare i ett nÀra samspel med samhÀllet. Jag genomför i studien en komparativ textanalys av tvÄ lÀroböckers avsnitt om hinduism i Àmnet religionskunskap pÄ gymnasieskolan. Böckerna Àr av olika Älder, den ena Àr utgiven 1988 och den andra 2006. Syftet Àr att undersöka vilka likheter och skillnader som finns mellan texterna och att undersöka vilken bild av hinduismen som böcker presenterar. Undersökningen handlar om just likheter och skillnader men jag kommer Àven att undersöka om och i sÄ fall vilka vÀrderingar av religionen som framtrÀder i böckerna.

?Jag kunde skriva allt, eller nej kanske inte riktigt allt? - En studie om elevers uppfattningar kring sitt skrivande i förskoleklass

Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur skrivundervisning kan ske i förskoleklass och hur denna kan komma att pÄverka elevernas syn pÄ sig sjÀlv som skrivande personer. UtifrÄn elevintervjuer och observationer i tre förskoleklasser besvarades de tvÄ frÄgestÀllningarna: Hur skiljer sig skrivundervisningen i förskoleklass Ät beroende pÄ de metoder som ligger till grund för elevers skrivutveckling? Vilka likheter och skillnader förekommer bland elevernas uppfattningar kring sitt skrivande? Studiens resultat visade att den skrivundervisning eleverna mötte i förskoleklassen skiljde sig markant Ät beroende pÄ metodval för skrivutveckling, vilket Àven kom att pÄverka elevernas instÀllning till sig sjÀlv som skrivande personer. Fyra stora skillnader framkom i elevernas uppfattningar kring skriftsprÄkshÀndelser, sprÄkliga medvetenhet, samlÀrande och sjÀlvförtroende. En likhet framkom kring elevernas önskemÄl av innehÄll i deras texter.

En jÀmförelse mellan tvÄ kvinnliga och tvÄ manliga gudar i hinduismen

Indien har överlag varit ett patriarkalt samhÀlle dÀr mÀnnen har stÄtt över kvinnorna. I gudavÀrlden inom hinduismen nÀmns mÄnga gudinnor. RÄder ett lika patriarkalt förhÄllande i gudavÀrlden? Den hÀr frÄgan har varit grunden för den hÀr studien. Syftet med studien var att jÀmföra kvinnliga med manliga gudar genom att lÀsa om hur andra författare framstÀllt dem.

K?nsrelaterat v?ld bland kvinnor i g?ngkriminella milj?er

Although gang violence has gained much attention in Swedish media in recent years, women in gang environments remain unexplored. Recently the Swedish Gender Equality Agency (J?mst?lldhetsmyndigheten) published a report in March 2024 showing that women are being sexually exploited in gang environments, and the report has brought attention to women in gangs. This study examines gender-based violence in gang environments in Sweden. The aim of this study is to examine how intimate relationships with men in gang environments affect womens? agency to enter and leave gangs.

Entreprenörskap i Sverige och Japan : En komparativ studie utifrÄn GEM 2007

Syfte: Syftet med denna studie Àr att jÀmföra entreprenörskap i Sverige och Japan och att fÄ en förstÄelse för varför sÄ olika lÀnder bÄda har sÄ lÄgt entreprenörskap. Jag har valt att avgrÀnsa mig till data hÀmtade frÄn GEM 2007.Metod: I detta arbete gör jag en jÀmförelse av entreprenörskap i Sverige och i Japan som jag gjort genom att införskaffa sekundÀr data frÄn en rapport frÄn GEM 2007. I detta arbete har mitt förhÄllningssÀtt frÀmst varit abduktivt.Teoretiska Perspektiv: Wennekers (2006) har undersökt den U-kurva som uppstÄr nÀr man studerar entreprenörskap i relation till ekonomisk utveckling. LÀnder tenderar att gÄ frÄn en hög nivÄ av entreprenörskap till en lÄg nivÄ nÀr man gÄr frÄn bondeekonomi till industriell ekonomi för att sedan öka igen nÀr lÀnder nÄtt en avancerad nivÄ av ekonomisk utveckling. Trots dessa samband sÄ skiljer sig lÀnder fortfarande mycket Ät nÀr det kommer till entreprenörskap och förÀndringarna verkar vara ihÄllande.

Mobbning - sÄ kan det förebyggas

Syftet med vÄrt examensarbete Àr att fÄ kunskap om hur mobbning yttrar sig, för att kunna förhindra, förebygga och hantera det. Vi vill ge lÀsaren en möjlighet att fÄ upp ögonen för problematiken kring mobbning och vilka följder den kan ge. I vÄr litteraturdel redogör vi för tryggheten hos individen och i gruppen, hur viktig kommunikationen mellan hemmet och skolan Àr, hur man pÄ olika sÀtt kan förebygga mobbning samt hur man ser att barn mobbar eller blir mobbade och vilka följder det kan leda till. I den empiriska delen har vi anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer för att undersöka en förskola och en skolas arbete med och mot mobbning. Resultatet av dessa intervjuer samt en analys med likheter och skillnader mellan verksamheterna, redovisas i denna del.

Svenskt julfirande : En studie av bilderböcker utifrÄn ett socialkonstruktivistiskt perspektiv

Kandidatarbetets syfte Àr att ur ett socialkonstruktivistiskt perspektiv beskriva och analysera hur julfirande framstÀlls i tre bilderböcker. Vi ville undersöka hur det svenska julfirandet framstÀlls i bilderböcker med olika tidsmÀssiga fokus samt i relation till etnologiska studier inom ÀmnesomrÄdet. De bilderböcker som valdes Àr: Petters och Lottas jul av Elsa Beskow, Julgröten av Sven Nordqvist samt Emilias jul av Anna Dunér och Kirsten Raagaard. Arbetets forskningsfrÄgor Àr: ?Hur framstÀlls julfirandet i text och bild i bilderböckerna Petters och Lottas jul, Julgröten och Emilias jul, samt vilka diskurser kan identifieras??, ?Vilka likheter och skillnader finns mellan de tre framstÀllningarna?? och ?Hur förhÄller sig diskurserna till etnologiska studier som belyser svenskt julfirande frÄn slutet av 1800-talet fram till 2000-talet??.

Betydelsefulla ledaregenskaper ur personalperspektivet

Liksom ett samhÀlle i utveckling har Àven ledarskapet genomgÄtt förÀndringar. I dag har medarbetarna större inflytande pÄ arbetsmarknaden och vÄgar i större utstrÀckning tycka och tÀnka egna tankar om sin chef. Syftet med denna studie var att belysa vilka egenskaper medarbetare inom Àldreomsorgen anser som betydelsefulla hos en chef. FrÄgor som vÀcktes hos oss innan studien pÄbörjande var om organisationsperspektivet som ofta gestaltas i böcker kan delas med medarbetarnas perspektiv. Genom denna studie vill vi lyfta fram medarbetarnas syn som ofta glöms bort nÀr det pratas om framgÄngsrika ledare och lyckade organisationer.

Varför skiljer sig lÀnder Ät nÀr det gÀller graden av konservatism inom redovisning?

Trots att EU-lÀnderna numera har samma formella redovisningsregler hÀvdar flera forskare att skillnader kvarstÄr. I denna uppsats undersöker vi skillnader i konservatism mellan lÀnder och kopplar dessa skillnader till varierande Àgarstrukturer respektive skiftande kulturella vÀrderingar. Vi har valt att studera en specifik standard, IAS 41, som bland annat reglerar vÀrdering av vÀxande skog. Vi gör en kartlÀggning av hur skogsbolag frÄn 7 olika lÀnder vÀrderar sin skog. KartlÀggningen görs i tvÄ steg, för det första undersöker vi vilken vÀrderingsmetod företaget valt (IAS 41 tillÄter tre olika) och för det andra undersöker vi vÀrdeförÀndringarnas storlek Är för Är.

Könsskillnader hos individer med multipel skleros : skillnader och likheter i upplevelse och coping

Syftet med studien var att undersöka om det finns könsskillnader för MS-sjuka nÀr det gÀller hur de upplever och hanterar sjukdomen. Vi genomförde en kvalitativ undersökning dÀr tre mÀn och tre kvinnor med MS i Äldrarna 30-69 Är intervjuades. Vi fann en möjlig skillnad i att kvinnor angav fatigue som sitt första symtom till skillnad frÄn mÀn dÀr det fanns större varians i svaret pÄ frÄgan. MÀnnen i undersökningen anvÀnde sig till nÄgot större del Àn kvinnorna av problemfokuserad coping och nÀmnde framför allt socialt stöd i form av att andra hjÀlpte dem att utföra nödvÀndiga sysslor. Medan kvinnorna till nÄgot större del anvÀnde sig av emotionellt fokuserad coping och socialt stöd som copingstrategier..

NATO:s operativa planeringsprocess : ett paradigmskifte för svensk operativ planeringsmetodik?

Uppsatsen jÀmför NATO:s respektive Sveriges operativa planeringsprocess och rekommenderar ett svenskt vÀgval för nationell metod. Inledningsvis motiveras den teoretiska analysmodellen bestÄende av militÀrteori, intuitiv beslutsfattning och Försvarsmaktsidé och mÄlbild rapport 4. DÀrefter beskrivs och sortförvandlas planeringsprocesserna sÄ att en likvÀrdig jÀmförelse kan genomföras. Analysen belyser skillnader och likheter, och redovisar styrkor och svagheter med planeringsprocesserna. Avslutningsvis diskuteras det val Sverige bör göra avseende nationell operativ planeringsprocess.

De yngsta barnens matematikinlÀrning : en litteraturstudie

Matematik Àr sÄ mycket mer Àn att bara rÀkna tal och siffror. Det kan till exempel vara mönster, jÀmförelser, fÀrg och form, tid, problemlösning och rumsuppfattning med mera. Syftet med denna studie Àr att fÄ en bild över hur de yngsta barnen i förskolan lÀr sig matematik enligt utvald litteratur, Àven pedagogens roll i matematikinlÀrningen studeras. Fyra utvalda böcker har studerats för att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna. DÀrefter har en komparativ analys gjorts, en jÀmförelse mellan de olika böckerna för att se likheter och skillnader.

Om krÀnknings- och diskrimineringsersÀttning: - likheter, skillnader och speciella problem

I denna uppsats har nĂ„gra av krĂ€nknings- och diskrimineringsersĂ€ttningens likheter, skillnader och speciella problem behandlats. KrĂ€nkningsersĂ€ttning regleras i SkadestĂ„ndslagen (SkL) och diskrimineringsersĂ€ttning i Diskrimineringslagen (DiskL). Ett delsyfte har varit att besvara ett antal frĂ„gestĂ€llningar om dessa ersĂ€ttningsformer i ett jĂ€mförande perspektiv. FrĂ„gorna har handlat om de tvĂ„ lagarnas tillĂ€mpningsomrĂ„den och förutsĂ€ttningar för ersĂ€ttning. Även frĂ„gor om hur ersĂ€ttningarnas storlek bestĂ€ms, samt vilka funktioner ersĂ€ttningarna Ă€r avsedda att fylla, har besvarats.

<- FöregÄende sida 65 NÀsta sida ->