Sök:

Entreprenörskap i Sverige och Japan

En komparativ studie utifrån GEM 2007


Syfte: Syftet med denna studie är att jämföra entreprenörskap i Sverige och Japan och att få en förståelse för varför så olika länder båda har så lågt entreprenörskap. Jag har valt att avgränsa mig till data hämtade från GEM 2007.Metod: I detta arbete gör jag en jämförelse av entreprenörskap i Sverige och i Japan som jag gjort genom att införskaffa sekundär data från en rapport från GEM 2007. I detta arbete har mitt förhållningssätt främst varit abduktivt.Teoretiska Perspektiv: Wennekers (2006) har undersökt den U-kurva som uppstår när man studerar entreprenörskap i relation till ekonomisk utveckling. Länder tenderar att gå från en hög nivå av entreprenörskap till en låg nivå när man går från bondeekonomi till industriell ekonomi för att sedan öka igen när länder nått en avancerad nivå av ekonomisk utveckling. Trots dessa samband så skiljer sig länder fortfarande mycket åt när det kommer till entreprenörskap och förändringarna verkar vara ihållande. Wennekers (a.a.) menar att detta snarare beror på kulturella skillnader än ekonomiska skillnader eftersom kulturella skillnader är relativt oföränderliga över tiden.Empiri: GEM står för Global Entrepreneurship Monitor och är ett not-for-profit akademiskt forsknings konsortium. Deras mål är att göra internationell forskning av hög kvalité om entreprenöriska aktiviteter i världen som kan nå en så bred publik som möjligt. GEMs studie är den största enskilda studie av entreprenörisk aktivitet i världen och startade 1999. I detta arbete har jag använt mig av data från GEMs rapport från 2007 som är det år då både Japan och Sverige var med senast.Resultat: I en jämförelse av Japan och Sverige så hittar jag en del likheter, men främst skillnader. Detta antyder att det inte finns några enkla svar på varför entreprenörskap är lågt i ett land. Resultatet av studien indikerar att de nationella experterna hade rätt när de gav statlig politik som främsta problemområde för Sverige och kultur och sociala normer för Japan.

Författare

Jovanna Aaby

Lärosäte och institution

Mittuniversitetet/Institutionen för samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..