Sök:

Sökresultat:

3263 Uppsatser om Ledarskap pć distans - Sida 12 av 218

Nyexaminerade lÀrares tankar om ledarskap

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur nyexaminerade lÀrare ser pÄ ledarskap i klassrummet, samt vilken forskning det finns om ledarskap i klassrummet. Studien inleds med en litteraturstudie dÀr det presenteras nÄgra definitioner av begreppet ledarskap samt vad ledarskap i klassrummet bestÄr av. Litteraturstudien behandlar Àven olika ledarstilar, vad nyexaminerade lÀrare kan ha svÄrt med samt hur en duktig lÀrare skall vara. DÀrefter följer en redovisning av en empirisk studie i form av kvalitativa intervjuer med fem stycken lÀrare. I den efterföljande diskussionen har frÄgestÀllningarna nedan utgjort grund för jÀmförelsen mellan de empiriska resultaten och teorin.

Ledarskap steg för steg : En studie om ledarskap i olika faser av organisationsförÀndring

Lean Production Àr ett koncept som finns, i mer eller mindre utstrÀckning, i mÄnga företag idag. Konceptet bygger pÄ ett antal principer bestÄende bland annat av standardiserade arbetsprocesser som syftar till att minska allt slöseri som inte tillför nÄgot vÀrde för kunden. Att implementera konceptet i en verksamhet innebÀr en planerad organisationsförÀndring och krÀver för ett lyckat resultat ett ledarskap som kan motivera de anstÀllda. NÀr ledarskap diskuteras i samband med organisationsförÀndringar, talas det ofta om transformativt- och transaktionellt ledarskap. Syftet med uppsatsen Àr att beskriva samt analysera vilka aspekter av ledarskap som Àr speciellt framtrÀdande under olika implementeringsfaser av Lean Production. För att besvara detta, samlades empiri in genom semi-strukturerade intervjuer pÄ fyra företag, verksamma inom tillverkningsindustrin i Sverige.

Ledarskap ur ett Emotionellt Ledarskapsperspektiv

Uppsatsens titel: Ledarskap ur ett Emotionellt LedarskapsperspektvSyfte: Syftet med vÄr uppsats Àr att, utifrÄn ett EL ? perspektiv, undersöka hur ledare i den Svenska tjÀnstesektorn och dÄ bankbranschen ser pÄ ledarskapsegenskaper.Metod: För att besvara vÄrt syfte har vi valt att anvÀnda oss av en kvalitativ metod i vÄr studie. Vi har utfört Ätta stycken intervjuer, med ledare pÄ fyra olika banker. Vidare har vi anvÀnts oss av en abduktiv ansats och ett hermeneutiskt synsÀtt. Teori: Teorin utgÄr ifrÄn Emotionellt Ledarskap.

En utvÀrdering av ledarskap

De allt plattare organisationerna i dagens samhÀlle har lett till att den ledarstil, eller det ledarskap, som gav framgÄng för ett par decennier sedan inte lÀngre fungerar. De stÀndiga och snabba förÀndringarna i samhÀllet har gjort det nödvÀndigt med ett mer flexibelt ledarskap som förutom att vara relations- och uppgiftsorienterat ocksÄ mÄste inkludera ett förÀndringsorienterat beteende. Med anledning av detta fick författaren i uppdrag av en organisation att med utgÄngspunkt i CPE- modellen undersöka ledarskapet i 5 butiker som ingÄr i organisationen. En enkÀtundersökning genomfördes med 18 medarbetare och 4 ledare för att kartlÀgga hur medarbetarna upplever ledarskapsbeteendet hos sin ledare och Àven hur dessa ledare uppfattar sitt ledarskapsbeteende. FrÄgestÀllningarna var: Hur uppfattas det nuvarande ledarskapet av medarbetarna? Hur uppfattar ledaren sitt ledarskap? Vilka egenskaper anser medarbetarna respektive ledarna Àr önskvÀrda hos en ledare? Anser medarbetarna och ledarna att de nÀmnda egenskaperna finns i det nuvarande ledarskapet? Resultatet visade att samtliga medarbetare och ledare skattade relationsorienterat ledarskap högst.

Ledarskapets samband med motivation : - tvÀrsnittsstudie med handbolls- och fotbollsspelare

Syftet med föreliggande studie var att inom idrottskontexten studera samband mellan idrottares upplevelser av de olika ledarskapsstilarna (1) transformativt, (2) konventionellt och (3) lÄt-gÄ med olika motivationsinriktningar inom SjÀlvbestÀmmandeteorin (SDT). I studien deltog 117 handbolls- och fotbollsspelare i Äldrarna 16-33 Är (M = 19.17, SD = 3.61). Deltagarna besvarade enkÀter bestÄende av Sport Motivation Scale-II (SMS-II) för att mÀta motivationsinriktning, Transformational Teaching Questionnaire (TTQ) för att mÀta upplevt transformativt ledarskap samt delar av Developmental Leadership Questionnaire (DLQ) vilket avsÄg att mÀta upplevt konventionellt ledarskap och lÄt-gÄ ledarskap. Resultaten visade att det fanns statistiskt signifikant samband mellan upplevt transformativt ledarskap och inre motivation samt yttre sjÀlvbestÀmmande motivation (identifierad reglering och integrerad reglering). Vidare visades att det fanns statistiskt signifikant samband mellan upplevt konventionellt ledarskap och ickesjÀlvbestÀmmande motivation (extern reglering och introjicerad reglering).

En digitaliserad kommun?

Syftet med studien Àr att utforska hur hem- och konsumentkunskapsundervisning bedrivs samt hur bedömning sker pÄ tvÄ svenska skolor i Thailand och pÄ Sofia Distans. Vilket gÄr att utlÀsa frÄn frÄgestÀllningarna: Hur bedrivs distansundervisning inom hem- och konsument-kunskap? Hur bedrivs hem- och konsumentkunskapsundervisning pÄ plats pÄ de svenska sko-lorna i Thailand? Hur sker bedömningen inom hem- och konsumentkunskap pÄ plats pÄ de svenska skolorna i Thailand och via distansundervisning? Och hur behandlas det centrala in-nehÄllet i undervisningen? Forskningsmetoden utgjordes av intervjuer som utfördes med en utarbetad intervjuguide för att besvara frÄgorna. Intervjuerna utfördes med tvÄ rektorer och tvÄ pedagoger pÄ tre skolor.Resultatet i studien visar att Sofia Distans som Àr godkÀnda av Skolverket jobbar med bedöm-ning samt betyg utifrÄn lÀroplanen. Undervisningen sker via distans och eleverna mÄste ta ett stort eget ansvar för sin utbildning och för kontakt med pedagogen.

Spindeln i nÀtet : Faktorer som pÄverkar sjuksköterskans ledarskap i omvÄrdnadsarbetet

Att arbeta som sjuksköterska innebÀr bland annat att ha en ledarskapsroll, oavsett nivÄ i organisationen. Det finns mÄnga faktorer som pÄverkar sjuksköterskans ledarskapsroll. Syftet med studien var att belysa de faktorer som pÄverkar sjuksköterskans ledarskap i omvÄrdnadsarbetet. Studien genomfördes som en litteraturstudie dÀr resultatet baserades pÄ 11 kvalitativa och 3 kvantitativa artiklar. I resultatet framkom faktorer som pÄverkar sjuksköterskans ledarskap; sjuksköterskans personliga egenskaper, kommunikation och samarbete, delegering, tid och utbildning.

FramgÄngsrikt ledarskap i klassrummet : En intervjustudie om lÀrares syn pÄ framgÄngsrikt ledarskap i klassrummet

Syftet med denna studie Àr att undersöka vilka kompetenser lÀrare anser kÀnneteckna framgÄngsrikt ledarskap i klassrummet liksom hur de med sitt ledarskap anser sig kunna motivera eleverna i deras lÀrande. För att uppnÄ syftet söker studien svar pÄ hur mÀn och kvinnor som lÀrare ser pÄ framgÄngsrikt ledarskap i klassrummet samt huruvida det föreligger nÄgra likheter och skillnader i deras syn pÄ framgÄngsrikt ledarskap. Studien baseras pÄ intervjuer med sex lÀrare, tre mÀn och tre kvinnor, som Àr verksamma i grundskolans senare del. Det empiriska underlaget samlades in via halvstrukturerade intervjuer utifrÄn en intervjuguide. Studiens resultat visar att de kompetenser som lÀrarna anser kÀnneteckna ett framgÄngsrikt ledarskap Àr lyhördhet, flexibilitet och anpassning.

Olika uttryck av ledarskap - en nÀrstudie av en mikrosituation

Vi finner att ledarskapet tar sig olika uttryck beroende av kontext. Cheferna och medarbetarna har olika uppfattningar om verksamheten. Vi tolkar dessa olika verksamhetsuppfattningar som ett resultat av utebliven kommunikation. Dessutom gör personalen ingen Ätskillnad mellan ledarskap och chefskap. Detta Àr ej heller av avgörande betydelse, sÄ lÀnge det resulterar i att alla har samma uppfattning om organisationens dagliga verksamhet..

NÀrhet och distans som chef : En kvalitativ studie om chefers konstruktion av offentlig och privat sfÀr

Denna studie syftar till att fo?rsta? chefers relationer till sina medarbetare och hur de konstruerar en offentlig och privat sfa?r. Studien vill med hja?lp av chefers egna upplevelser fo?rsta? hur cheferna balanserar na?rhet och distans i sina relationer till medarbetarna. En kvalitativ ansats har valts och fem chefer inom den offentliga sektorn har intervjuats om sina upplevelser av att skapa relationer till medarbetare.

"En 'pedagogisk ledare' Àr ju lite mer en drömbild Àn dagens rektor" : En studie om interaktuonen mellan rektor och medarbetare

Pedagogiskt ledarskap leder till utveckling. Detta antagande ligger som grund för denna studie som fokuserar pÄ rektorers pedagogiska ledarskap i relation med medarbetare. MÄnga lÀrare upplever arbetsbördan för stor och sÄ Àven rektorer. Detta visar pÄ en organisation som inte mÄr riktigt bra. För att skapa utveckling som leder till att fler stannar i organisationen behöver skolutveckling ske utifrÄn kÀrnverksamheten, undervisningen.

Fysisk aktivitet i samband med musik : En studie om hur egenvald musik pÄverkar distans, upplevd anstrÀngning och puls under submaximalt och maximalt arbete

Introduktion: MÀnniskan fÄr idag inte motion i vardagen i samma utstrÀckning som förr och behöver dÀrför söka denna pÄ konstgjord vÀg. Musik pÄverkar mÀnniskor i samband med fysisk aktivitet och kan fungera som en motivationsfaktor som hjÀlper utövaren att kÀnna meningsfullhet med denna ?tillgjorda? trÀning. SÀrskilt vid submaximala arbeten, men Àven till viss del vid maximala, kan musik distrahera utövaren genom att ta bort fokus frÄn kroppens utmattningssignaler. Musik kan Àven bidra till högre arbetsintensitet, samt till utförande av fysisk aktivitet under en lÀngre tid.

Emotionell Intelligens och ledarskap : En kvantitativ studie

Syftet med föreliggande studie var att undersöka sambandet mellan emotionell intelligens (EI )och ledarskapsstilar i Sverige. Tidigare studier har funnit ett samband mellan emotionell intelligens och transformativt ledarskap. Studien syftade Àven till att undersöka ifall tidigare forsknings resultat mellan emotionell intelligens och ledarskapsstilar skiljer sig i förhÄllande till ett svenskt urval. Ledarna (N=61) besvarade pÄ frÄgor angÄende emotionell intelligens (SEIS) samt pÄ frÄgor angÄende ledarskapsstil (MLQ5X). Resultatet visade ett signifikant positivt samband mellan emotionell intelligens och alla fyra komponenter i transformativt ledarskap.

Förvaltning pÄ distans : Hur optimeras förvaltningen av en fastighet pÄ distans?

The purpose of this thesis was to investigate how the distance between real estate manager and the managed item influenced the real estate management process. The overall real estate management within LantmÀnnen Fastigheter AB was investigated to give suggestions on how to improve the quality of the real estate management within the company. To do this, questionnaires, interviews and observations was performed within the LantmÀnnen Fastigheter AB organization. Real estate managers answered questions about their role as real estate manager, maintenance planning, decision processes, leasing and strategies within the company.The analysis of the questionnaires, interviews and observations showed that the real estate managers wants to rearrange their spent working hours around on working tasks to spend more time on the tasks that brings income and spend less time on tasks that are unsatisfying and unnecessary. The analysis also shows in which areas the real estate managers want more support and education and that they mostly work with unplanned maintenance.

Ett försvarstal för hierarkin Om hierarki, byrÄkrati och auktoritÀrt ledarskap som en sammanhÀngande helhet

Uppsatsen tar upp huruvida det Àr hierarkin som gör organisationer trögrörliga och auktoritÀra eller om det finns en annan förklaring..

<- FöregÄende sida 12 NÀsta sida ->