Ledarskap ur ett Emotionellt Ledarskapsperspektiv
Emotionell IntelligensLedarskapEmotionellt LedarskapLedareBankbranschen.Management of enterprisesFöretagsledningManagementBusiness and Economics
Uppsatsens titel: Ledarskap ur ett Emotionellt LedarskapsperspektvSyfte: Syftet med vår uppsats är att, utifrån ett EL ? perspektiv, undersöka hur ledare i den Svenska tjänstesektorn och då bankbranschen ser på ledarskapsegenskaper.Metod: För att besvara vårt syfte har vi valt att använda oss av en kvalitativ metod i vår studie. Vi har utfört åtta stycken intervjuer, med ledare på fyra olika banker. Vidare har vi använts oss av en abduktiv ansats och ett hermeneutiskt synsätt. Teori: Teorin utgår ifrån Emotionellt Ledarskap. Det skiljs mellan ressonant, dissonant och ?korkat? ledarskap, samt att egenskaper för det Emotionella Ledarskapet beskrivs. Empiri: Empiriavsnittet bygger på de data som insamlades vid intervjuerna, vilka genomfördes med ledare inom bankbranschen. Slutsats: Slutsatsen pekar på att teoretikerna har rätt i sina påståenden om Emotionell Intelligens. Vi konstaterar dock att respondenterna är omedvetna om detta uttrycks innebörd. Vidare empiriska studier krävs för att få svar på det Emotionella Ledarskapets fulla betydelse.