Sök:

Framgångsrikt ledarskap i klassrummet

En intervjustudie om lärares syn på framgångsrikt ledarskap i klassrummet


Syftet med denna studie är att undersöka vilka kompetenser lärare anser känneteckna framgångsrikt ledarskap i klassrummet liksom hur de med sitt ledarskap anser sig kunna motivera eleverna i deras lärande. För att uppnå syftet söker studien svar på hur män och kvinnor som lärare ser på framgångsrikt ledarskap i klassrummet samt huruvida det föreligger några likheter och skillnader i deras syn på framgångsrikt ledarskap. Studien baseras på intervjuer med sex lärare, tre män och tre kvinnor, som är verksamma i grundskolans senare del. Det empiriska underlaget samlades in via halvstrukturerade intervjuer utifrån en intervjuguide. Studiens resultat visar att de kompetenser som lärarna anser känneteckna ett framgångsrikt ledarskap är lyhördhet, flexibilitet och anpassning. Lärarna anser dessutom att de genom uppmuntran, uppskattning och bekräftelse kan bidra till elevernas allsidiga utveckling, såväl på det kunskapsmässiga som på det personliga planet. Det framgår också att samtliga lärare anser att man i sitt ledarskap måste vara tydlig och bestämd, men också lyhörd för elevernas åsikter och idéer, vilket stämmer överens med den demokratiska ledarstilen. För lärarna består det framgångsrika ledarskapet av kontroll, individualisering och planering. Samtliga lärare betonar lyhördheten och tillvaratagandet av elevernas egna intressen, samt individualiseringen av undervisningen som de mest grundläggande motivationsfaktorerna. Studiens resultat visar också att männen och kvinnorna har överlag en samstämmig syn på det framgångsrika ledarskapet, men att de kvinnliga lärarna betonar de nära relationerna till eleverna som en förutsättning för ett framgångsrikt ledarskap.

Författare

Judy Arman

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..