Sökresultat:
3263 Uppsatser om Ledarskap pć distans - Sida 11 av 218
Ideellt ledarskap En kvalitativ studie som undersöker vilka faktorer som pÄverkar ledarskapet och engagemanget i tvÄ hemslöjdsföreningar
Uppsats för avlÀggande av filosofie kandidatexamen iKulturvÄrd, Ledarskap i slöjd och kulturhantverk15 hpInstitutionen för kulturvÄrdGöteborgs universitet2015:31.
Hur skapar ledare motivation bland medarbetare? : -En studie om motivation och ledarskap bland ledare i arbetslivet.
Sammanfattning Syftet med denna undersökning var dels att undersöka hur ledare motiverar sina medarbetare utifrÄn inre och yttre motivationsaspekter, dels att se vilken ledarskaps stil som ledarna utövar utifrÄn transformellt och transanktionellt ledarskap med hÀnsyn till hur de motiverar sina medarbetare. Följande frÄgestÀllningar besvarades i studien: Hur motiverar ledarna sina medarbetare utifrÄn inre och yttre motivationsaspekter?Hur kan man beskriva ledarskapen utifrÄn transanktionellt och transformellt ledarskap beroende pÄ hur ledarna motiverar sina medarbetare?Finns det nÄgra skillnader mellan hur de intervjuade ledarna skapar motivation bland sina medarbetare? Om det finns skillnader, hur kan man karakterisera dem? Jag besvarade frÄgestÀllningarna genom att anvÀnda mig av kvalitativ undersökning i form av fem intervjuer. Som analysverktyg anvÀnde jag mig av begrepp som inre och yttre motivation, transformellt och transanktionellt ledarskap. Min slutsats Àr att det finns skillnader i hur ledarna motiverar sina medarbetare men att de alla anvÀnder sig utav bÄde inre och yttre motivationsaspekter. UtifrÄn hur ledarna motiverar sina medarbetare visar största del pÄ ett transformellt ledarskap, dock visar en del av ledarna Àven till viss del pÄ ett transanktionellt ledarskap utifrÄn deras motivationsutövanden.     Nyckelord: motivation, inre motivation, yttre motivation, transformellt ledarskap, transanktionellt ledarskap..
Ledarskap och frisknÀrvaro : en kvalitativ intervjustudie
FrÄgan om chefers ledarskaps pÄverkan pÄ de anstÀlldas hÀlsa har aktualiserats under senare tid. Dock finns inte mycket forskning pÄ omrÄdet, vilket gör att denna uppsats kan komma att fylla en funktion i detta sammanhang. Uppsatsen har som syfte att ta reda pÄ hur förskolechefer i en svensk kommun utövar sitt ledarskap och om det gÄr att se nÄgon koppling till medarbetarnas frisknÀrvaro. Med hjÀlp av kvalitativ metod dÀr fem semistrukturerade intervjuer genomfördes besvaras följande frÄgor i kandidatuppsatsen: Vilket slags ledarskap utövar förskolecheferna?Vilka likheter finns i ledarskapsstilarna mellan de förskolechefer som har hög frisknÀrvaro bland medarbetarna?Skiljer sig ledarskapet Ät, i sÄ fall hur, mellan de chefer som har hög frisknÀrvaro och de med mellanhög och lÄg dito? Min slutsats Àr att det finns likheter i hur cheferna utövar sitt ledarskap.
LEDARSKAP : En studie om ledarskapsstilar, ledares sa?tt att kommunicera och dess pa?verkan pa? arbetstillfredssta?llelse
Syftet med studien var att fa? fo?rdjupad kunskap om sambandet mellan olika ledarskapsstilar och kommunikation. Syftet var dessutom att fa? fo?rdjupad kunskap om sambandet mellan ledarnas kommunikation och medarbetarnas arbetstillfredssta?llelse. 114 deltagare besvarade ett fra?geformula?r inneha?llande 51 pa?sta?enden om ledarskap, kommunikation och arbetstillfredssta?llelse.
Upplevelsebaserat ledarskap: En modell för att skapa meningsfulla arbetsupplevelser inom projekt
Uppsatsen beskriver upplevelseproduktion med fokus pÄ skapandet av meningsfulla arbetsupplevelser och ledarskap. Denna uppsats har skrivits under vÄr utbildning pÄ Institutionen för Konst, kommunikation och lÀrande vid LuleÄ tekniska universitet. Syftet med uppsatsen har varit att undersöka om upplevelsemodellen Total Experience Management och ett exempel pÄ ledarskap frÄn verkligheten kan kombineras för att skapa en teori för upplevelsebaserat ledarskap.Genom ett induktivt arbetssÀtt och med Grundad Teori som forskningsmetod har vi tagit fram ett exempel frÄn verkligheten av ledarskap. Vi har genomfört kvalitativa intervjuer med företaget Liveside Safety för att skapa detta exempel. Med hjÀlp av exemplet har vi modifierat modellen Total Experience Management och anpassat denna för Upplevelsebaserat Ledarskap.
LÀrarens ledarroll : En kvalitativ studie om lÀrarens ledarskap i förskolan och i skolans tidigare Är
Syftet med denna studie var att undersöka uppfattningar som olika lĂ€rare har om ledarskap. Ledarstilar Ă€r en del av begreppet ledarskap och anvĂ€nds ocksĂ„ i arbetet. Studien omfattas av tvĂ„ förskollĂ€rare och tvĂ„ lĂ€rare för skolans tidigare Ă„r och har en kvalitativ ansats som Ă€r en smĂ„skalig studie bestĂ„ende av observationer och interÂvjuer för att som forskare kunna bilda sig en förstĂ„else om det undersökta fenomenet. I resultatet framkommer det att samtliga lĂ€rare har olika uppfattningar kring sitt ledarskap i praktiken och det synliggörs under mĂ„nga av observationerna att lĂ€rarna anvĂ€nder olika ledarstilar vid ett och samma tillfĂ€lle. Det visar sig en skillnad mellan de olika lĂ€rarnas sĂ€tt att leda sin undervisning och det synliggörs att förskollĂ€rarna ser till barnens behov i utformandet av verksamheten och i skolan visar det sig genom att lĂ€rarna har mer fokus pĂ„ uppgiften.
Vad Àr ledarskap? -Studenters uppfattning
Ledarskap finns pÄ flera platser i samhÀllet och kan se ut pÄ olika sÀtt. Det Àr nÄgot som alla kÀnner till eller har kommit i kontakt med pÄ ett eller annat sÀtt. Likt ord som lycka eller kÀrlek Àr ledarskap subjektivt och öppet för tolkning. Vissa hÀvdar att ledarskap Àr en medfödd förmÄga medan andra menar att det Àr en förmÄga som kan trÀnas upp. Ledarskapets speciella karaktÀr med sin skiftande betydelse och utseende fick oss att skriva det hÀr arbetet.
Hur chefer inom finanssektorn beskriver hÀlsofrÀmjande ledarskap : - en intervjustudie
Bakgrund: Enligt arbetsmiljölagen bÀr arbetsgivaren ansvaret för det systematiska arbetsmiljöarbetet vilket pÄverkar den fysiska och psykosociala hÀlsan hos medarbetarna. HÀlsofrÀmjande ledarskap Àr ett outforskat omrÄde dÀr fÄ studier har gjorts vilket gör att det Àr svÄrt att förstÄ begreppets innebörd. Syfte: Syftet med studien var att belysa hur chefer pÄ ett företag inom finanssektorn beskriver hÀlsofrÀmjande ledarskap. Metod: För att besvara studiens syfte genomfördes en kvalitativ intervjustudie med Ätta chefer pÄ ett företag inom finanssektorn. Intervjuerna spelades in digitalt och transkriberades ordagrant för att sedan bearbetas och göra en tematisk analys av datamaterialet.
Medarbetares attityder till organisatorisk förÀndring : ? en empirisk studie
Att anpassa och förÀndra sig i takt med sin omgivning Àr en nödvÀndighet för organisationer. Ledarskap i förÀndringsprocesser anses viktigt för utfallet av dessa organisatoriska förÀndringar, men Àven medarbetares kunskap och insatser har kommit att vÀrderas högt. Syftet med denna uppsats var att undersöka medarbetares attityder till organisatoriska förÀndringar samt medarbetares syn pÄ önskat ledarskap under organisatoriska förÀndringsprocesser. Dessutom skulle samband mellan dessa tvÄ variabler undersökas. Detta har skett dels genom en teoretisk undersökning, dels genom en empirisk kvalitativ studie.
Kommunikation och ledarskap i ett internationellt projekt
Syftet med denna uppsats Àr att beskriva hur kommunikation och ledarskap formas i ett internationellt projekt.För att beskriva hur kommunikation och ledarskap formas i ett internationellt projekt har vi anvÀnt en kvalitativ undersökningsmetod. Vi har Àven anvÀnt oss den hermeneutiska tolkningen för att kunna belysa och jÀmföra vÄra respondenters syn pÄ kommunikation och ledarskap. VÄr studie har visat att nationell kultur har en stor pÄverkan pÄ bÄde kommunikation och ledarskap i ett internationellt projekt som kÀnnetecknas av komplexitet och risker för missförstÄelse. Detta beror pÄ att de personliga vÀrderingarna skiljer sig Ät mellan olika nationella kulturer. SprÄkbarriÀr, olika arbetssÀtt och arbetsmetoder, i det flesta fall Àr det kulturella skillnader som medför svÄrigheter i under projektets gÄng.
Yrkesroll och organisationskultur : En kvalitativ studie om organisationskultur, ledarskap och arbetsmotivation
Denna kvalitativa undersökning har som syfte att undersöka ledarskap och organisationskultur inom en specifik ICA butik. Vidare har syftet varit att förstÄ hur ledarskap och organisationskultur pÄverkar medarbetarnas arbetsmotivation. Undersökningens frÄgestÀllning Àr följande; Hur utövas ledarskapet i en bestÀmd Maxi Ica butik i Södra Sverige och hur pÄverkar ledarskapet och organisationskulturen medarbetarnas arbetsmotivation? Den vetenskapsteoretiska ansats som undersökningen utgÄr ifrÄn Àr hermeneutiken och det empiriska materialet Àr insamlat genom tematiskt organiserade intervjuer med tio chefer och medarbetare. Resultatet visar att det inom organisationen utövas ett demokratiskt ledarskap vilket bidrar indirekt via organisationskulturen till en arbetsmotivation hos medarbetarna genom att man via ledarskapet uppfyller dels de sociala behoven samt upprÀtthÄller en balans mellan abstrakt och konkret socialitet..
Ledarskap vid rÀddningsinsatser: En fallstudie vid RÀddningstjÀnsten i LuleÄ
Syftet med examensarbetet var att undersöka ledarskapet före, under och efter en större rÀddningsinsats. I arbetet söks följande frÄgestÀllningar besvaras: Vilka aspekter av styrkeledarnas vardagliga ledarskap har störst betydelse för deras ledarskap under och efter en rÀddningsinsats och hur kommer detta till uttryck? Hur upplever brandmÀnnen ledarskapet före, under och efter en rÀddningsinsats och vad vÀrdesÀtter de hos styrkeledarna? och Hur upplever insatsledarna och styrkeledarna den rÄdande ledarskapsstrukturen och hur pÄverkar den deras ledarskap gentemot brandmÀnnen? För att besvara frÄgestÀllningarna har totalt 24 intervjuer genomförts, dÀr informanterna utgjordes av inre befÀl, insatsledare, styrkeledare samt brandmÀn. Resultaten visade, att tillit inom styrkan var av central betydelse för styrkeledarnas ledarskap. BrandmÀnnen var generellt sett nöjda med sin styrkeledare.
Kvinnligt och manligt ledarskap -Ur ett genusperspektiv
Syftet med denna studie Ă€r att belysa förestĂ€llningar ochupplevelsen av manligt och kvinnligt ledarskap hos medarbetare och sedan undersöka pĂ„vilket sĂ€tt deras förestĂ€llningar och upplevelse reproducerar eller bryter mot genusstereotyperoch förestĂ€llningar om manligt och kvinnligt ledarskap.Vilka förestĂ€llningar om ledarskap har de? Vilka önskvĂ€rda ledaregenskaper beskriverde?Hur upplever de sina ledare? Vilka egenskaper tillskriver de sina ledare?Ăr förestĂ€llningarna och upplevelsen av ledarna genusstereotypa? Speglarmedarbetarnas beskrivningar förstĂ€llningar och/ förvĂ€ntningar av kvinnligt respektivemanligt ledarskap (i jĂ€mförelse med de i litteraturen beskrivna egenskaper) eller bryterde mot stereotyperna? Kvalitativ studie med intervjuer.VĂ„r studie visar att förestĂ€llningen om hur en bra ledare skall vara avvikerfrĂ„n det i litteraturen beskrivna traditionellt manliga idealet. Det framkommer i studien att ettbra ledarskap kĂ€nnetecknas av en blandning av bĂ„de stereotypt manliga egenskaper ochstereotypt kvinnliga egenskaper, sĂ„som tydlig, grupporienterad, lyhörd, aktiv och beslutsamsamt inge förtroende och kontroll. Dessa egenskaper upplevs som positiva hos de egnaledarna och frĂ„nvaron av dessa bra ledaregenskaper upplevs som dĂ„ligt ledarskap. Studienvisar ocksĂ„ att upplevelsen av tre ledare i det stora hela reproducerar genusstereotypaförestĂ€llningar om genus, medan upplevelsen av en ledare bryter mot förestĂ€llningen omkvinnlighet.
Delat Ledarskap - dubbelt sÄ bra, hÀlften sÄ svÄrt?
Det kan mÄnga gÄnger vara ett ensamt arbete att vara en ledare eller en chef.
Att vara ensam i att fatta beslut och i bedömningar kan i lÀngden vara
pÄfrestande. Men den finns en form av ledarskap som, nÀr den fungerar vÀl,
verkar ha möjlighet att hindra de baksidor som en chef eller ledare kan
utsÀttas för. Svaret pÄ det Àr sÄ enkelt som att vara tvÄ. I denna kvalitativa
studie har syftet varit att undersöka vad som frÀmjar eller hindrar ett
framgÄngsrikt delat ledarskap i arbetslivet.
Chefskap eller ledarskap- Har ledarskapsutbildningen haft nÄgon betydelse?
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka huruvida ledarskapsutbildningens mÄl att gÄ frÄn chefskap till ledarskap har uppfyllts. För att kunna utröna detta vÀljer vi att skildra hur avdelningschefer och medarbetare tolkar och uppfattar de bÄda begreppen samt med hjÀlp utav arbetsmiljön se hur denna eventuella förÀndring yttrar sig. Uppsatsen Àr en kvalitativ jÀmförande studie med abduktiv ansats..