
Sökresultat:
761 Uppsatser om Lean - Sida 49 av 51
Identifiering av avgo?rande faktorer fo?r optimal intern bygglogistik : En fallstudie av tre byggarbetsplatser
Unlike the manufacturing industry, the construction industry is always in motion. Each new construction project brings new opportunities, and it requires a new plan, new organisation, and new suppliers. All construction projects are very different from each other and in terms of a logistical perspective, this is very weak as it makes it difficult to get a flow in the production and to make flawless routines. The way the external and internal logistics are managed, can effect the final product in the time taken to produce it, the quality of the product and the profit made from it. When internal logistics are handled poorly, it could result in materials not being at the right place at the right time, or information not going through to the right person.
Materialflödesanalys och layoutförslag Volvo Penta AB Varafabriken : Avdelning bearbetning, motorprov, målning och pack
Detta är ett examensarbete vid Karlstad Universitet vårterminen 2013. Arbetet omfattar 22,5 hp, fakulteten för hälsa teknik- och naturvetenskap, högskoleingenjör inom maskinteknik. Arbetet har utförts på Volvo Penta AB Varafabriken i Västergötland. Volvo har ett behov att se över sin layout över fabriken och de interna materialflödena. Deras layout är gjord efter förutsättningar som rådde för 10 år sedan. En hel del förändringar har skett sedan dess och med ett nytt materialtänk som bygger på Lean-filosofin med bland annat minskade materialfasader, supermarkets och omplock.Fokus i arbetet ligger på att minska den tunga gaffeltruckskörningen i fabriken.
Kartläggning av reparationsprocessen på Westermo Teleindustri AB : Identifiering av slöserier och förslag till förbättringar
This report is the result of a thesis performed at Westermo Industrial Ltd with its headquarters in Stora Sundby and it sums up the author's studies for University Engineering in Innovation, Production and Logistics at Mälardalen University.The main goal of the thesis was to identify problems and suggest actions that lead to the reduction of the repair time from 3 weeks to 2 weeks. The key questions that were answered in order to achieve the thesis objectives are: What are the biggest challenges that make the repair process time last for 3 weeks? What are the necessary means and measures in order to reduce the repair length to 2 weeks? The author adjusted the work to the Swedish repairs, repair issues that arise from sell unit Westermo Data Communications AB with its office in Västerås and performed the status report by mapping the repair process, through using observations, interviews and bibliography research studies. A flow map of four sub-processes (Inbound Delivery, BackOffice, Repair Department, and Logistics) was made and each section was observed, where also the employees were interviewed. Data that has been collected was analysed by the author and the decision to execute a workshop that affects Repair Department and Logistics was made.
Ansvar för hållbara godstransporter i Europa : Hinder, åtgärder och aktörernas roll
Antalet godstransporter antas öka till följd av befolkningstillväxt samt ökning av inkomster och konsumtion. Transportsystemet är inte miljömässigt hållbart på grund av ökande koldioxidutsläpp, trängsel och överbelastning av den infrastruktur som påverkas av ökande godstransporter. För ett hållbart transportsystem krävs stora och långsiktiga åtgärder av inblandade aktörer: transportköpare, transportleverantörer och myndigheter. Syftet med projektet är att identifiera vilka faktorer som påverkar samt hindrar utveckling av hållbara godstransporter i Europa. För att finna ett svar undersöktes vilka faktorer som påverkar val av transportsätt, vilket ansvar olika aktörer har samt vilka hinder som finns för utveckling av hållbara transporter av gods.
Simuleringsstudie av ett framtida materialflöde på Outokumpu i Avesta
Outokumpu håller på att investera fem miljarder kronor i verket i Avesta, investeringan ska vara klar år 2015. Investeringen innebär en förändring i företagets försörjningskedja. Detta innebär konsekvenser för flödet genom verket. Den här rapporten syftar till att undersöka hur materialflödet ska styras genom verket, samt att identifiera problemområden som kan uppstå och ge förslag till lösningar på dessa.Denna studie har dels bedrivits genom fältstudier i form av intervjuer och observationer, dels genom en simuleringsstudie som behandlar verkets flöde från slipning till färdigställning. Data som har använts i simuleringsstudien är till exempel lagernivåer, ledtider och beläggningsgrader.Utifrån detta har följande frågeställningar formulerats:- Hur ser nuläget ut på Avesta Jernverk utifrån teoretiska analysmetoder och analys av observerade problem?- Vilka problem (höga lagernivåer, trånga sektorer och så vidare) kan Avesta Jernverk möta i och med investeringen Projekt 2015 och hur kan dessa hanteras?- Vilka blir konsekvenserna för flödet i och med Projekt 2015 vid ett antal olika scenarion, se avsnitt ref{s:experimentering}?- Hur skulle ett scenario behöva se ut för att flödet ska klara av den framtida ökade produktionstakten? I nulägesanalysen framkom brister i framförallt informationsflödet.
Linjebalansering vid Scanias chassiverkstad i Södertälje:
en modell för samarbete över avdelningsgränser
Föreliggande rapport är resultatet av ett examensarbete vid Luleå tekniska universitet och Chalmers Tekniska Högskola utfört på uppdrag av Scania CV AB, Chassimontering av lastbilar i Södertälje. För att säkra långsiktig produktion i Sverige måste Scania ständigt arbeta med att effektivisera tillverkningsprocesserna och öka produktiviteten. Samtidigt ökar efterfrågan på lastbilar. Genom att hantera en högre produktionstakt utan ökad bemanning i produktionen stiger produktiviteten. Ett medel för att uppnå detta har varit att balansera flödet.
ÖKAD PRODUKTIVITET GENOM STÄLLTIDSREDUCERING : En fallstudie
Kongsberg Automotive (KA) är ett företag som verkar i den hårt konkurrensutsatta fordonsbranschen. Vid en av företagets anläggningar som är placerad i Mullsjö sker montering av växelföringssystem. KA ser ett behov av att öka kapaciteten i avsnittet genom att öka produktiviteten. En stor förbättringspotential har identifierats vid omställning mellan olika produktvarianter i monteringsavsnittet. Genom ställtidsreducering förväntas kapaciteten att öka i monteringsavsnittet, vilket även bidrar till ökad flexibiliteten för att på ett konkurrenskraftigt sätt kunna möta kundernas varierade behov.
Kombinerade flöden på slutmonteringen för gruv- och bergborrmaskiner på Atlas Copco
Atlas Copco i Örebro tillhör affärsområdet gruv- och bergbrytningsteknik där de utvecklar, tillverkar, marknadsför och forskar på bergborrmaskiner, borraggregat, lastare samt truckar. Affärsområdet gruv- och bergbrytningsteknik består av olika divisioner som till exempel URE (Underground Rock Excavation). De maskiner som tillverkas på denna division är bland annat Boltec, Simba, Scaletec och Boomer. Dessa maskiner är alla olika typer av bergborrmaskiner och borraggregat. På produktionsavdelningen och slutmonteringen för dessa maskiner sker i dagsläget slutmontering av samtliga maskinerna som ett modulbygge och de flesta maskinerna stationsmonteras.
Utformning av salong för en modern Yacht
SammanfattningDenna rapport behandlar införandet av standardiserat arbete i produktionssystemet hos företaget Inission Munkfors AB. Arbetet har utförts i kursen Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17), som ges vid Fakulteten för hälsa, natur & teknikvetenskap på Karlstads universitet.Företaget Inission Munkfors AB har som mål att från år 2012 till år 2017 kunna fördubbla omsättningen och halvera ledtiden, med samma personalstyrka som år 2012 (75st anställda). Detta kallar företaget "Inspirit 2x2 2017", och strategierna för att nå målen är att: skaffa fler och rätt kunder, ha en unikt bra leveransprecision och alla medarbetare ska vilja vara med. Detta ska uppnås genom att bl.a. tillämpa standardiserade arbetssätt, som är en av Toyotas 14 principer.Denna studie fokuserar på monteringsprocessen av ett specifikt elektronikskåp.
Belastningsskador vid montering : Påverkan på svensk tillverkningsindustri och hur effektivt förebyggande kan bedrivas
AbstractAccording to research made by Statistics Sweden on the members of the labor union IF Metall the number of reported musculoskeletal disorders for employees working under the collective bargaining agreement for the automotive industry has almost doubled since 2003. During 2004- 2006 and 2008 male assembly workers were the occupational group with the highest amount of reported work related disorders in Sweden. To prevent musculoskeletal disorders is according to Rose and Orrenius important both for the individual, the society and the industry by reducing economic and personal costs. The purpose of this paper is to identify and analyze how the manufacturing industry is affected by musculoskeletal disorders that occur when working with line assembly and how companies can prevent them. The report aims to provide the reader with an understanding of what musculoskeletal disorders are, to which extent they occur in assembly, how companies are directed by laws and regulations and how they affect the Swedish manufacturing industry and their employees.
Reklamationshantering på Åhmans i Åhus
Åhmans i Åhus är ett företag som tillverkar och levererar specialbeställda hisskorgar med tillhörande inredning. Inom företaget fanns inga rutiner för reklamationer som var aktualiserade, utan baserades på gamla kvalitetssystem som inte heller användes. Företaget ville skapa ett nytt reklamationshanteringssystem för att i framtiden minska antalet reklamationer med där tillhörande kvalitetsbristkostnader. Med bakgrund av att företaget var i introduktionsfasen av ?Lean Production? behövde de minska kvalitetsbristen på deras produkter.
Mänsklig Resurssnål Produktion
En ständig strävan pågår i industrin mot att befästa och utveckla sina marknadspositioner genom ökad effektivitet, produktivitet, flexibilitet och kvalitet. Japan anses vara ett föregångsland i detta avseende och kända koncept som Just-in-time (1ff) eller Resurssnål produktion härstammar därifrån. Just-in-time-konceptet innebär en satsning på att minimera alla kostnader och all resursförbrukning. Man låter medvetet produktionssystemen bli känsliga för störningar för att felkällorna lättare ska kunna upptäckas och åtgärdas. En strävan är att ständigt öka produktionstakten samtidigt som man vill öka flexibiliteten i volym och produktmix.
Sänkt ledtid och höjd leveransprecision genom värdeflödesanalys
Företag bör helst bara genomföra aktiviter som skapar värde för kunden. Ett värdeflöde är de processer som används när en produkt förädlas. Genom att göra en värdeflödesanalys går det att identifiera vilka aktiviteter som är värdeskapande respektive icke värdeskapande. Uppdragsgivarna för detta examensarbete vill genom värdeflödesanalys sänka ledtiderna och höja leveransprecisionen. Vi kommer att ge förslag på förbättringar som kan uppnå detta men också att undersöka värdeflödesanalys som verktyg när produktionsordningen varierar.
New Public Managements drivkraft till frivilliga uplysningar i årsredovisningar -En jämförelsestudie av upplysningar om Balanserat Styrkort bland adoptörer i offentlig och privat sektor
Bakgrund och problem: Kritiken mot en alltför byråkratisk och ineffektiv offentlig sektor ledde till att New Public Management växte fram i Sverige i slutet på 1980-talet. Detta inne-bar stora förändringar, med fokus på bl.a. kostnadskontroll och resultatmätning för att öka effektiviteten. Verksamheterna adopterade även ekonomistyrningsmodeller som ursprung-ligen utvecklats för den privata sektorn. Vissa offentliga verksamheter, inte minst sjukvården, har varit och är än idag utsatta för finansiella problem, ökad konkurrens och allmänhetens krav på bättre kvalitet.
Ställtidsförbättring på Cejn AB : SMED arbete i maskiner som bearbetar rostfritt material
Företaget Cejn AB har idag svårt att konkurrera prismässigt på marknaden när det gäller vissa rostfria detaljer. Ett led i att minska kostnaderna för att producera artiklarna är önskemålet från företagets sida att se efter om det går att genomföra en ställtidsreducering på maskincellen, se bilaga 5, som tillverkar rostfritt. Företaget har även önskemål om att en checklista ska tas fram för hur ställarbetet ska gå till i cellen, för om möjligt standardisera arbetet. Skiftgången i cellen är idag tvåskift och maskinerna är bemannade med en operatör per maskin och skift. Nulägesanalysen, som gjordes i början av projektet, visar att den genomsnittliga ställtiden idag är på ca 18 % av planerad produktionstid.Önskad arbetsmetod från företagets sida var SMED (Singel Minute Exchange of Die), metoden myntades av Shiego Shingo som kom fram till att ett ställ, tiden det tar att byta produktion i en maskin av en produkt till en annan, bör kunna ske på under tio minuter.