Sök:

Linjebalansering vid Scanias chassiverkstad i Södertälje


en modell för samarbete över avdelningsgränser


Föreliggande rapport är resultatet av ett examensarbete vid Luleå tekniska universitet och Chalmers Tekniska Högskola utfört på uppdrag av Scania CV AB, Chassimontering av lastbilar i Södertälje. För att säkra långsiktig produktion i Sverige måste Scania ständigt arbeta med att effektivisera tillverkningsprocesserna och öka produktiviteten. Samtidigt ökar efterfrågan på lastbilar. Genom att hantera en högre produktionstakt utan ökad bemanning i produktionen stiger produktiviteten. Ett medel för att uppnå detta har varit att balansera flödet. Chassimonteringen av lastbilar sker i ett taktat, mixat enstycksflöde där takttiden, det vill säga tiden som lastbilen befinner sig vid varje station, bestäms utifrån kundbehovet. Ett perfekt balanserat flöde innebär att arbetsinnehållet per station alltid motsvarar takttiden, varken mer eller mindre. Hittills har balanseringsarbetet skett inom varje avdelning längs line. Om arbetet istället kan ske i samarbete över avdelningsgränser, det vill säga på verkstadsnivå, finns anledning att tro att produktiviteten kan öka ytterligare. Målet med examensarbetet var att ta fram en modell över ett arbetssätt för att balansera flödet på verkstadsnivå. Då det finns ett etablerat arbetssätt för att balansera flödet inom varje avdelning, det vill säga på avdelningsnivå, blev examensarbetets övergripande frågeställning att undersöka vad som saknas för att uppnå ett strukturerat arbetssätt på verkstadsnivå. För att besvara frågeställningen och ta fram en modell för att balansera flödet på verkstadsnivå samlades data in med hjälp av verkstadspraktik, litteraturstudier, intervjuer, deltagande observationer samt benchmarking. Av rapporten framgår att det som saknas för att uppnå ett strukturerat arbetssätt på verkstadsnivå främst är ett forum att arbeta i utifrån ett gemensamt mål angående produktivitet. Effektivitet i arbetet med att flytta montering mellan avdelningar saknas också. Därtill krävs en ökad förståelse hos montörerna för balanseringsarbetet och att ?standardiserat arbetssätt? efterlevs i produktionen. För att få struktur i arbetet måste dessutom uppmätta tider för olika montage respekteras. Arbetssättet som den framtagna modellen beskriver sker i balanseringsteam utifrån visualiseringar av samtliga avdelningars balanser. Fokus ligger på att öka produktiviteten genom att eliminera flaskhals- eller restpositioner i produktionen. Det genom att flytta monteringsmoment mellan avdelningar. Arbetssättet består av fyra faser: 1. Identifikation av säljare och köpare av monteringsmoment 2. Förberedelser inför flytt 3. Verkställande av flytt 4. Uppföljning

Författare

Karin Gottvall Stina Olson

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..