Sök:

Ansvar för hållbara godstransporter i Europa

Hinder, åtgärder och aktörernas roll

Antalet godstransporter antas öka till följd av befolkningstillväxt samt ökning av inkomster och konsumtion. Transportsystemet är inte miljömässigt hållbart på grund av ökande koldioxidutsläpp, trängsel och överbelastning av den infrastruktur som påverkas av ökande godstransporter. För ett hållbart transportsystem krävs stora och långsiktiga åtgärder av inblandade aktörer: transportköpare, transportleverantörer och myndigheter. Syftet med projektet är att identifiera vilka faktorer som påverkar samt hindrar utveckling av hållbara godstransporter i Europa. För att finna ett svar undersöktes vilka faktorer som påverkar val av transportsätt, vilket ansvar olika aktörer har samt vilka hinder som finns för utveckling av hållbara transporter av gods. Arbetet utfördes ur olika aktörers perspektiv med fokus på transportköparnas ansvarstagande. Den empiriska studien beaktades Europeiska Unionen och företaget Sandvik Coromant som aktörer. Skriftliga källor från EU användes samt genomfördes semistrukturerade intervjuer med representanter från företaget Sandvik Coromant. Sandvik Coromant är ett globalt företag som verkar inom ett område där Lean Production och produktionsstrategier som Just-in-time är viktiga. Produktionsstrategier utgör krav som påverkar förutsättningar för andra aktörer vid utveckling av hållbara godstransporter. Projektet identifierar problem och hinder för utveckling av hållbara godstransporter i Europa. Inkompatibel infrastruktur i Europa är det mest begränsande hindret, vilket innebär att det primära ansvaret för utveckling ligger på den överstatliga myndigheten EU när det gäller förutsättningar för ett hållbart transportsystem. Hinder förekommer påtagligt i relation mellan transportköpare och transportleverantörer, där obalans mellan krav hindrar utveckling av ett potentiellt mer hållbart transportsystem. En slutsats är att samarbete mellan aktörer är en viktig förutsättning för att nya lösningar ska formas. Samarbete uppnås genom bättre informationsutbyte och öppen dialog om krav mellan aktörerna. Arbete för hållbara godstransporter kräver stora och långsiktiga investeringar vilket leder till att större företag har ett större ansvar och har möjlighet att påverka mindre företag. Transportköpare har identifierats att kunna påverka packningsgrad, produktdesign och logistiskplanering för att effektivisera samt att minska krav på leverantörer beroende av produktionsstrategier. Transportleverantörerna kan påverka val av bränsle, fordon och förarutbildning samt både förbättra teknologi och ersätta befintliga medel. Det ställs dock få krav på företag att arbeta med hållbara godstransporter. Arbetet bygger mer på initiativtagande. Tidigt initiativtagande kan eventuellt innebära konkurrensfördelar för företag angående ekonomi och varumärke i framtiden.

Författare

Özlem Günaydin Emelie Widenfors

Lärosäte och institution

KTH/Industriell produktion

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..