Sökresultat:
2165 Uppsatser om Lösningsinriktad pedagogik - Sida 62 av 145
Konflikthantering i skolan
Mitt arbete innehÄller en litteraturgenomgÄng av nÄgra av de konfliktsituationer som kan uppstÄ i skolans miljö. Syftet med mitt arbete Àr att skaffa mig större kunskap om konflikter mellan elever och hurman pÄ ett bra och genomtÀnkt sÀtt kan hantera dessa. Vilka konflikter kan uppstÄ? Hur uppstÄr konflikterna? Hur upplevs en konflikt? Hur hanterar man konflikter? Jag har tagit med olika konflikthanteringsmodeller som kan vara lÀmpliga att anvÀnda sig av i skolans vÀrld. Vissa anvÀnds till att hantera redan uppkomna konflikter, medan andra Àr mer lÀmpade i förebyggande syfte, för att förhindra att nya konflikter uppstÄr.
Studievanor och inlÀrningsstilar: gymnasieelevers
studievanor och dess koppling till olika inlÀrningsstilar
Syftet var att undersöka gymnasieelevers studievanor och hur dessa Ă€r kopplade till olika inlĂ€rningsstilar. MĂ€nniskan lĂ€r pĂ„ olika sĂ€tt, olika inlĂ€rningsmetoder passar olika personer. Det finns tre huvudinlĂ€rnings- stilar som kallas visuell, auditiv och kinetisk. MĂ€nniskan anvĂ€nder sig utav alla tre, men det finns oftast en som huvudsakligen anvĂ€nds. Ă
tta gymnasieelever intervjuades om deras studievanor och vilken inlÀrningsstil/ar de anvÀnder.
Utredningsprocessen av elever i behov av sÀrskilt stöd inom grundskolan
Arbetet handlar om utredningsprocessen av elever i behov av sĂ€rskilt stöd. Med utgĂ„ngspunkt frĂ„n en enkĂ€tundersökning dĂ€r handlĂ€ggare och skollĂ€kare frĂ„n Ăstergötlands 13 kommuner har besvarat frĂ„gor om utredningsprocessen, har jag beskrivit hur en utredning av elever i behov av sĂ€rskilt stöd kan gĂ„ till. De olika styrdokument som finns och som behandlar elevers rĂ€tt till stöd lyfts fram. I litteraturgenomgĂ„ngen beskrivs hur normalitet och avvikelse kan förstĂ„s. I litteraturgenomgĂ„ngen tas ocksĂ„ frĂ„gan om individ kontra miljö upp.
Universitetsstudenters uppfattningar av begreppet aktivitet
DÄ aktivitet Àr ett unikt begrepp inom arbetsterapi och det Àr
betydelsefullt för arbetsterapeuter att skapa en förstÄelse för vad
aktivitet innebÀr för individer, hade denna studie som syfte att beskriva
hur begreppet aktivitet uppfattades av universitetsstudenter frÄn tre olika
program. Deltagarna var 15 universitetsstudenter frÄn ett universitet i
norra Sverige, fem frÄn vardera sjuksköterske-, lÀrar- respektive
civilingenjörsprogrammet. Studien genomfördes med inspiration av
fenomenografi som belyser kollektiva variationer i uppfattningar av ett
fenomen. Författarna tillÀmpade en kvalitativ ostrukturerad intervju med en
huvudfrÄga dÀr universitetsstudenterna ombads berÀtta om sina uppfattningar
av begreppet aktivitet. Analysen av studien resulterade i tvÄ teman, som
belyste likheter och skillnader i universitetsstudenternas uppfattningar.
Arbetsterapeuters upplevelse av hur TEACCH bidrar till aktivitet och delaktighet hos personer med autism
Treatment and Education of Autistic and related Communication handicapped Children (TEACCH) Àr ett habiliterings och undervisningsprogram för personer med autism. Huvudsyftet inom programmet Àr att minska avstÄndet mellan individens kapacitet och omgivningens krav för att fÄ personen sÄ delaktig i samhÀllet som möjligt. Studiens syfte var att undersöka hur arbetsterapeuter upplever att olika faktorer inom TEACCH bidrar till aktivitet och delaktighet hos personer med autism. Undersökningen var en kvalitativ intervjustudie dÀr fem arbetsterapeuter i SkÄne deltog. Vid databearbetning valdes en teoristyrd analysmetod.
E-lÀrande och AnvÀndbarhet : UtvÀrdering och omdesign av en medicinsk e-utbildning
För att en e-utbildning skall utgöra en god inlÀrningsmiljö krÀvs, förutom en vÀl anpassad pedagogik, Àven en hög grad av anvÀndbarhet. Ett system dÀr anvÀndarna ofta tvingas flytta uppmÀrksamheten frÄn innehÄllet, för att istÀllet rikta den mot att försöka förstÄ systemet, pÄverkar inlÀrningsprocessen negativt. Syftet med detta arbete var tvÄdelat. Som ett första led avsÄgs att utvÀrdera en befintlig e-utbildning, EKGtolkning.com, för att undersöka hur dess utformning stÀmde överens med de pedagogiska krav som ett datorbaserat lÀromedel bör leva upp till. Ett anvÀndartest genomfördes, varvid vissa anvÀndbarhetsproblem pÄvisades.
En förskola för alla? : En studie om hur förskollÀrare arbetar för att inkludera alla barn i förskolan.
SammanfattningSyftet med studien var att undersöka hur förskollÀrare arbetar med inkludering av barn i förskolan, hur förskollÀrare anpassar verksamheten efter de olika behov som finns och vad en förskola för alla Àr för dem. Det utfördes genom kvalitativa intervjuer som metod av verksamma förskollÀrare. ForskningsfrÄgorna som ligger till grund för studien har direkt koppling till syftet och handlar om förskollÀrarnas arbete och hur anpassning kan ske. Det Àr vi som forskare som filtrerat och kategoriserat svaren vi fÄtt frÄn förskollÀrarna, dÀrför Àr resultatet i studien en tolkning vi gjort av deras erfarenheter och svar, resultatet och slutsatsen av studien behöver alltsÄ inte vara absolut. Resultatet i studien visar att förskollÀrarna som deltagit har en samstÀmmig syn pÄ barnen och gemensamma tankar pÄ hur de ska inkluderas.
Att vara fÄnig först : En studie i sprÄkdidaktik
Syftet med denna studie var att beskriva och analysera fyra organisationers preventiva arbete mot utbrÀndhet. Studiens vetenskapliga position var hermeneutisk med kvalitativ design. Intervjuer gjordes med personalansvarig i respektive organisation. UtifrÄn fenomenologisk analysmodell av Giorgi beskriven av Malterud (1998) analyserades sex teman; orsak till utbrÀndhet, hÀlsa, samhörighet, psykosocialt klimat, vÀgledning och kompetensutveckling. Analysen av intervjuerna skedde utifrÄn tre teoretiska perspektiv; salutogenetiskt perspektiv, stressteori och Krauklis och Schenströms modell för förebyggande arbete mot utbrÀndhet pÄ organisationsnivÄ.
Bygga berÀttelser: med dramaturgin som verktyg
Syftet med undersökningen var att ta reda pÄ vad som hÀnde med strukturen i elevernas berÀttelser efter att de hade fÄtt bygga berÀttelser med dramaturgin som verktyg. Undersökningen genomfördes i en Ärskurs fem med 14 elever, varav 7 var flickor och 7 var pojkar. Eleverna skrev tvÄ berÀttelser var. Undersökningen började med att varje elev skrev en berÀttelse. Lektionerna som följde bestod av dramatiserande, fantiserade och skrivande.
Dokumentation och formativ bedömning - för elevens lÀrande och/eller för att ha ryggen fri?
Examensarbetet Àr en kvalitativ undersökning om vad och hur lÀrare pÄ en hallÀndsk grundskola dokumenterar. Den formativa bedömningens goda effekt pÄ lÀrandet Àr vÀlkÀnd för forskare inom pedagogik men dess genomslagskraft i skolan har inte varit lika stor. För att kunna formativt bedöma elevers mÄngdimensionella kunskap krÀvs att lÀraren fÄngar och dokumenterar den. Detta arbete krÀver redskap och examensarbetet tar upp till exempel portfolio, loggbok, elevbedömningar, elevutvÀrderingar, bedömningsmatriser och kriteriebeskrivningar. Formativ bedömning stÀller ökade krav pÄ lÀrares dokumentation enligt forskningen och det Àr ocksÄ lÀrarna i vÄr undersökning medvetna om.
Familjesamverkan i skolan : ett redskap för en bÀttre undervisning?
Syftet med detta arbete har varit att fÄ en inblick i hur en samverkan mellan hem och skola kan fungera samt hur man som lÀrare kan bemöta förÀldrar i olika sorters samtal. FrÄgestÀllningar som legat till grund för arbetet Àr följande: - Hur och i vilket syfte samverkar lÀrare med hemmet?- Hur kan samarbetet med hemmet pÄverka klasrumssituationen?- Hur kan man som lÀrare nÄ fram till alla förÀldrar? - Vad bör man som lÀrare tÀnka pÄ i olika sorters samtal med förÀldrarna? Genom litteraurstudier har jag utökat mina kunskaper pÄ omrÄdet och genom en undersökning i form av intervjuer har jag fÄtt en inblick i hur lÀrare kan se pÄ familjesamverkan i skolan. Undersökningarna visade att lÀrare samarbetar med hemmet dels i syfte att informera om klassrumsverksamheten, dels för att skapa en god kontakt mellan hem och skola. I kontakten med hemmet var lÀrarnas attityd ödmjuk och deras instÀllning var att förÀldrarna kunde ses som en tillgÄng för att skapa en trygghet för eleverna i skolan.
Storyline som metod för skolutveckling : Fyra pedagogers uppfattningar om mÄluppfyllelse genom storyline
Syftet med denna undersökning var att ta reda pÄ om storylinemetoden ger mÄluppfyllelse mot grundskolans styrdokument och om storylinemetoden kan frÀmja skolutveckling. Un-dersökningen gjordes inom ramen för aktionslÀrande. Med skolutveckling som mÄl kan man i ett aktionslÀrande knyta samman yrkespraktik och teori. Avdelningen som undersök-tes har under de senaste fyra Ären genomfört fyra olika storyline. Barnen pÄ avdelningen har gÄtt i Ärskurs F-4 under dessa Är.
Ridundervisningens historia : -ridpedagogikens utveckling i Sverigen under 1900-talet
TillgÄng till sanitet Àr en mÀnsklig rÀttighet och en förutsÀttning för liv och hÀlsa. Trots det lever miljontals mÀnniskor vÀrlden över med bristande sanitet. Den hÀr uppsatsens syfte Àr att studera hur sanitetssituationen i informella bosÀttningar kan se ut och hur den upplevs av de boende, samt hur det Àr möjligt att förbÀttra den situationen. Genom att utföra en intervjustudie i den informella bosÀttningen Kibera i Kenyas huvudstad Nairobi, har de boende dÀr fÄtt ge sin bild av hur de upplever sanitetsproblemen och hur det gÄtt till nÀr sanitetslösningen Peepoo introducerades i omrÄdet. I den hÀr uppsatsen stÄr sjÀlva förÀndringen i centrum och Kurt Lewins teori om förÀndringsprocessen anvÀnds som teoretiskt verktyg.
Delad glÀdje Àr dubbel glÀdje: en kvalitativ studie om delat ledarskap
Denna uppsats behandlar delat ledarskap. Syftet har varit att ur ledares synvinkel undersöka orsakerna till delat ledarskap samt de konsekvenser som uppkommer av delat ledarskap för ledarna, medarbetarna, familjerna och organisationerna. VÄr metod för att lyckas med detta har varit intervjuer och vÄrt tillvÀgagÄngssÀtt vid insamling av teori och empiri har varit abduktivt. Analysen visade att orsakerna till att intervjupersonerna ville dela sitt ledarskap var att det skulle bli roligt samt möjligheten att alltid ha ett bollplank. De flesta menar att de tack vare sin arbetspartner har möjlighet att utnyttja sina styrkor och att arbetet dÀrigenom blir mer effektivt vilket gynnar organisationen.
Den goda matematikuppgiften under ett förstoringsglas
Syftet med denna studie Àr att utifrÄn ett konstruktivistiskt perspektiv utveckla teorier om vad som Àr en god matematikuppgift och sedan testa hur vÀl en sÄdan fungerar i klassrumsmiljö.Vi undersöker först vad ett konstruktivistiskt perspektiv fÄr för konsekvenser för undervisningen i matematik och presenterar en didaktisk ansats med sexton karaktÀristiska drag hos en bra uppgift. Tanken med dessa sexton drag Àr att de ska vara ett hjÀlpmedel vid konstruktion och analys av matematikuppgifter. Vidare sÄ exemplifierar vi med ett antal större uppgifter som tas fram och analyseras utifrÄn de sexton karaktÀrsdragen.För att besvara frÄgestÀllningen om hur en matematikuppgift konstruerad utifrÄn ett konstruktivistiskt perspektiv fungerar i praktiken sÄ genomfördes en empirisk undersökning dÀr en av matematikuppgifterna testades i tre gymnasieklasser. Resultatet av denna undersökning var att uppgiften bemöttes positivt utav eleverna. Undersökningen visar ocksÄ pÄ hur elever kan utveckla problemstÀllningen och göra uppgiften till sin egen.