Sök:

Studievanor och inlärningsstilar

gymnasieelevers
studievanor och dess koppling till olika inlärningsstilar


Syftet var att undersöka gymnasieelevers studievanor och hur dessa är kopplade till olika inlärningsstilar. Människan lär på olika sätt, olika inlärningsmetoder passar olika personer. Det finns tre huvudinlärnings- stilar som kallas visuell, auditiv och kinetisk. Människan använder sig utav alla tre, men det finns oftast en som huvudsakligen används. Åtta gymnasieelever intervjuades om deras studievanor och vilken inlärningsstil/ar de använder. Den visuella inlärningsstilen var vanligast förkommande. Även de kinetiska och auditiva metoderna visade sig populära. Få av eleverna hade fått hjälp att hitta en passande inlärningsstil utan de hade själva kommit fram till den metod/er de använder. Vi har kunnat urskilja två sätt att lägga upp studierna. Vissa tyckte att det räcker med att följa med på lektionerna, andra vill komplettera med egenstudier. Det vi kommit fram till är att lärare bör hjälpa varje elev att hitta sin egen lärstil. Samtidigt som det är viktigt att vara engagerad och få elever intresserade av ämnet.

Författare

Niklas Johansson Andreas Jonsson Lina Lundmark

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..