Arbetsterapeuters upplevelse av hur TEACCH bidrar till aktivitet och delaktighet hos personer med autism
Tydliggörande pedagogikArbetsterapiAktivitetDelaktighetPhysical medicineKinesitherapyRevalidationRehabilitationRehabilitering (medicinsk och social)Medicine and Health Sciences
Treatment and Education of Autistic and related Communication handicapped Children (TEACCH) är ett habiliterings och undervisningsprogram för personer med autism. Huvudsyftet inom programmet är att minska avståndet mellan individens kapacitet och omgivningens krav för att få personen så delaktig i samhället som möjligt. Studiens syfte var att undersöka hur arbetsterapeuter upplever att olika faktorer inom TEACCH bidrar till aktivitet och delaktighet hos personer med autism. Undersökningen var en kvalitativ intervjustudie där fem arbetsterapeuter i Skåne deltog. Vid databearbetning valdes en teoristyrd analysmetod. Resultatet visade att samtliga arbetsterapeuter upplevde att TEACCH bidrog till ökad aktivitet och delaktighet hos personer och autism. Den faktor som ständigt återkom i resultatet och som hela metoden tycks bygga på var att alltid se till individens förutsättningar och behov. Detta för att sedan kunna tydliggöra och anpassa aktiviteter och miljö efter varje person.