Universitetsstudenters uppfattningar av begreppet aktivitet
Då aktivitet är ett unikt begrepp inom arbetsterapi och det är
betydelsefullt för arbetsterapeuter att skapa en förståelse för vad
aktivitet innebär för individer, hade denna studie som syfte att beskriva
hur begreppet aktivitet uppfattades av universitetsstudenter från tre olika
program. Deltagarna var 15 universitetsstudenter från ett universitet i
norra Sverige, fem från vardera sjuksköterske-, lärar- respektive
civilingenjörsprogrammet. Studien genomfördes med inspiration av
fenomenografi som belyser kollektiva variationer i uppfattningar av ett
fenomen. Författarna tillämpade en kvalitativ ostrukturerad intervju med en
huvudfråga där universitetsstudenterna ombads berätta om sina uppfattningar
av begreppet aktivitet. Analysen av studien resulterade i två teman, som
belyste likheter och skillnader i universitetsstudenternas uppfattningar.
Under temat Likheter i uppfattningar av begreppet aktivitet, återfinns
kategorierna: Fritidsaktiviteter samt Välbefinnande i aktivitet. Under
temat Skillnader i uppfattningar av begreppet aktivitet, återfinns
kategorierna: Dagliga aktiviteter, Aktiv pedagogik samt Projekt och
arbetsmiljö. Ur studiens resultat framkom urskiljbara variationer i
universitetsstudenters uppfattningar av begreppet aktivitet. Resultatet
diskuterades med anknytning av tidigare forskning.