Sök:

Universitetsstudenters uppfattningar av begreppet aktivitet


Då aktivitet är ett unikt begrepp inom arbetsterapi och det är betydelsefullt för arbetsterapeuter att skapa en förståelse för vad aktivitet innebär för individer, hade denna studie som syfte att beskriva hur begreppet aktivitet uppfattades av universitetsstudenter från tre olika program. Deltagarna var 15 universitetsstudenter från ett universitet i norra Sverige, fem från vardera sjuksköterske-, lärar- respektive civilingenjörsprogrammet. Studien genomfördes med inspiration av fenomenografi som belyser kollektiva variationer i uppfattningar av ett fenomen. Författarna tillämpade en kvalitativ ostrukturerad intervju med en huvudfråga där universitetsstudenterna ombads berätta om sina uppfattningar av begreppet aktivitet. Analysen av studien resulterade i två teman, som belyste likheter och skillnader i universitetsstudenternas uppfattningar. Under temat Likheter i uppfattningar av begreppet aktivitet, återfinns kategorierna: Fritidsaktiviteter samt Välbefinnande i aktivitet. Under temat Skillnader i uppfattningar av begreppet aktivitet, återfinns kategorierna: Dagliga aktiviteter, Aktiv pedagogik samt Projekt och arbetsmiljö. Ur studiens resultat framkom urskiljbara variationer i universitetsstudenters uppfattningar av begreppet aktivitet. Resultatet diskuterades med anknytning av tidigare forskning.

Författare

Camilla Haapaniemi Anne Nygren

Lärosäte och institution

Luleå tekniska universitet/Hälsovetenskap/Arbetsterapi

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..