Sök:

Bygga berättelser

med dramaturgin som verktyg


Syftet med undersökningen var att ta reda på vad som hände med strukturen i elevernas berättelser efter att de hade fått bygga berättelser med dramaturgin som verktyg. Undersökningen genomfördes i en årskurs fem med 14 elever, varav 7 var flickor och 7 var pojkar. Eleverna skrev två berättelser var. Undersökningen började med att varje elev skrev en berättelse. Lektionerna som följde bestod av dramatiserande, fantiserade och skrivande. Vid olika lektioner låg fokus på olika byggstenar i berättelser. Eleverna fick använda en textanalys som synliggjorde den dramatiska berättelsens byggstenar. Textanalysen användes sedan som disposition till den andra berättelsen som eleverna skrev. Jag textanalyserade elevernas berättelser och fann att såväl enskilda elever som den utvalda gruppen i stort utvecklade sina berättelser. Alla lektioner bidrog till resultatet. Syftet blev uppnått. Min slutsats är att elevernas berättelser innehöll fler byggstenar efter att de hade använt dramaturgin som verktyg i berättelsebyggandet.

Författare

Carola Siekas

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..