Sök:

Sökresultat:

487 Uppsatser om Lönsamhet och Scania. - Sida 9 av 33

KartlÀggning och analys av livslÀngdsstyrande faktorer för dragbrotschverktyg

Detta examensarbete utfördes vid Uppsala universitet i samarbete med Scania CV AB. Scania Commercial Vehicle Aktiebolag, Scania CV AB, Àr en tillverkare av tunga lastbilar, bussar samt industri- och marinmotorer. PÄ Scania transmission i SödertÀlje finns ett av företagets största och dyraste verktyg. I dragbrotschningsprocesser anvÀnds dragbrotschverktyg som per styck kostar allt frÄn 50 000kr och upp till strax över 1 miljon kronor beroende pÄ storlek och utformning.Uppdragets syfte Àr att kartlÀgga faktorer som styr ett dragbrotschverktygs livslÀngd och undersöka alternativ som bidrar till att sÀnka dragbrotschningsprocessens kostnad per producerad artikel. MÄl Àr att göra en beskrivning av nuvarande system och processer samt kartlÀgga vilka faktorer som styr dragbrotschverktygens livslÀngd.

Framtagning av provrigg till brÀnslesystem HPI

Detta examensarbete Àr genomfört pÄ Scania CV AB i SödertÀlje, pÄ deras motorutveckling och avdelningen för insprutningsprestanda. Scania Àr ett internationellt företag med verksamhet i Europa, Latinamerika, Asien, Afrika och Australien. Scania Àr idag vÀrldens tredje största tillverkare av tunga lastbilar och stora bussar. För att sÀkerstÀlla kvalitet och prestanda för insprutningssystemet genomför avdelningen för insprutningsprestanda bÄde simuleringar och tester pÄ insprutningssystemens ingÄende komponenter. För en injektor finns det en hel del test som mÄste genomföras för att sÀkerstÀlla dess prestanda och kvalitet.

GPS-navigering i Scanias telematikenhet

Detta examensarbete utfördes pÄ uppdrag av Scania CV AB, som tillverkarlastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer.Syftet med arbetet har varit att undersöka möjligheten att integreraen ?onboard?-navigator i datorenheten C200. C200 har huvuduppgiften attfungera som kommunikationslÀnk mellan fordonet och omvÀrlden via Internet,d.v.s. Àr fordonets kommunikator. Med ?onboard?-navigator menasdet att kartmaterial och annan information som behövs för navigering finnsförinstallerad pÄ navigatorenheten.

KvalitetsförbÀttring av reservdelsinformation: en fallstudie
av informationsflödet hos Parts information, Scania CV AB

Scania Àr vÀrldens fjÀrde största tillverkare av tunga fordon. För att ett företag ska vara konkurrenskraftigt pÄ dagens marknad Àr det viktigt att stÀndigt förbÀttras och skapa förutsÀttningar för framtida förÀndringar. Scania arbetar för att skapa kundtillfredsstÀllelse pÄ alla plan, bÄde inom och utanför företaget. En del av arbetet för att skapa kundtillfredsstÀllelse Àr det kompletta produktprogram av fordon, tjÀnster och finansiering som företaget erbjuder sina kunder. De erbjudna tjÀnsterna, i form av underhÄll och reparationer, krÀver att mekanikerna pÄ Scanias verkstÀder runt om i vÀrlden vet vilka reservdelar som passar varje unikt fordon.

Kvalitetsstandarder och vÀrderingar

Fler och fler företag har integrerat konceptet Corporate Social Responsibility, CSR i företaget. CSR Àr ett verktyg för att bygga förtroende mellan företaget och dess intressenter dÄ konceptet innefattar allt frÄn det interna arbetet med vÀrdegrunder till det externa arbetet med sociala frÄgor. Ett företags vÀrderingar kan komma att pÄverka arbetet med att bygga detta förtroende mellan intressent och företag. VÀrderingar kan till en viss grad skapa vissa förvÀntningar hos intressenten. beroende pÄ vilka vÀrderingar företaget har kan de resultera i en uppfattning om exempelvis bemötandet vid kontakt med företaget, kvalitén pÄ dess varor, arbetsförhÄllanden etc.

Kalkyl för logistikkostnader; frÄn leverantör till förbrukningsplats

The globalization that has occurred during the last few years has made it more important for companies to have a well-functioning logistics system. Customers demand more options, which lead to an increased flow that creates greater demand regarding packaging and transports. Diverse logistics costs are nowadays a substantial cost for many companies. Therefore, more effort is aimed at optimizing transportation to lower these costs.The purpose of this project is to create a user-friendly calculation of logistics costs that illustrates how the costs vary, depending on how the flow is structured. This is done by examining which aspects that affect the total logistics costs and by mapping which aspects that should be included in a calculation of the logistics costs.Literature studies have been carried out parallel with empirical studies at Scania's production unit, MC, in Oskarshamn.

Management i en flödeseffektiv IT-verksamhet

Detta examensarbete Àr utfört pÄ uppdrag av Scania IT i SödertÀlje och utgör sista delen av civilingenjörsprogrammet Innovation, Produktion och Logistik vid MÀlardalens Högskola i Eskilstuna.Scania IT genomgÄr i nulÀget en stor förÀndring i arbetssÀtt och struktur med mÄlet att bli en mer flödeseffektiv IT-verksamhet. För att detta ska lyckas krÀvs det att Management tydligt styr verksamheten mot detta mÄl samt att alla involverade stöder denna verksamhetsstrategi. Syftet med omorganiseringen Àr att man snabbare och effektivare ska möta kundens krav. Det problem som Scania IT upplever idag Àr för lÄg leveranssÀkerhet eftersom rÀtt funktionalitet inte levereras i rÀtt tid till rÀtt kostnad. Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka hur Management inom Scania IT ska agera i en flödeseffektiv IT-verksamhet samt hur de kan skapa förutsÀttningar sÄ att team kan bidra till flödeseffektivitet.

Kundens nytta av Scanias Grönt Kort-avtal : Leder Grönt Kort-avtal till fÀrre besiktningsanmÀrkningar och förbÀttrade kundrelationer för Scania?

Denna rapport Àr uppdelad i tvÄ delar. Den första delen undersöker, med data frÄn drygt 16 000 lastbilar, om Scanias Grönt Kort-avtal minskar risken att fÄ förelÀggande vid besiktning. UtifrÄn dessa data undersöks Àven vilken typ av bilar som har Grönt Kort-avtal. Regressionsanalys görs med hjÀlp av logitmodeller. Resultatet tyder pÄ att Grönt Kort-avtalet minskar risken för förelÀggande.

KartlÀggning och reducering av ledtider pÄ Scania Motortillverkning

Detta examensarbete Àr utfört vid Institutionen för produktionsekonomi pÄ Linköpings tekniska högskola, för Scania Motortillverkning i SödertÀlje. Syftet med arbetet Àr att kartlÀgga ledtider i motortillverkningens produktion och att ta fram förbÀttringsförlag och arbetsmetoder för ledtidsreducering. Av Scania Motortillverknings totalt 13 flöden valdes fyra att studeras. De fyra flödena har olika karakteristik och representerar i viss mÄn samtliga produktionsflöden. Slutsatserna i detta arbete bygger pÄ en omfattande kartlÀggning, vilken innefattar ledtider och operationstider men Àven hur förflyttning av material sker och hur buffertar byggs upp.

Arbetsmotivation och vÀlbefinnande under en organisationsförÀndring

In an organizational change process, motivated employees are considered an asset. Work motivation can both be seen as situational and as a stable individual characteristic. The present study attempts to investigate how the employees at the Social Insurance Office in Scania experience the present organizational change by focusing on work motivation and well-being. Both questionnaires and interviews were adopted to examine the area of interest. Findings indicate that the organizational change is considered chaotic but necessary by the employees.

FörbÀttringsförslag för kvalitetssÀkring av nya artiklar

Bra kvalitet brukar vanligtvis baseras pÄ hur kundernas behov, krav och förvÀntningar tillfredsstÀlls. Kunders krav kopplas vanligtvis till specifika egenskaper hos produkten. Ett sÀtt för företag att tillfredsstÀlla dessa krav Àr att arbeta med kvalitetssÀkring. Syftet med kvalitetssÀkring Àr sÄledes frÀmst att se till att produkten efterlever de krav som Àr uppsatta för den. Om kvalitetssÀkringen inte uppfyller sitt syfte eller om kvalitetssÀkring saknas kan det leda till kostnader som uppstÄr till följd av brister i kvaliteten.

Budgetlös styrning : en fallstudie av Handelsbanken

Budgeten a?r ett vanligt fo?rekommande styrmedel i fo?retag idag, dock har dess roll och va?rde fa?tt skarp kritik fra?n flera ha?ll. Det finns mycket forskning kring fo?r- och nackdelar med budget och a?ven kring alternativa styrverktyg, men endast lite material kring vad budgetlo?sa fo?retag anva?nder i praktiken.  Syftet med uppsatsen har varit att beskriva och fo?rklara den budgetlo?sa styrningen, samt varfo?r fo?retag fra?nga?r den fasta a?rsbudgeten.

Intern kommunikation av inköpsprocessen

This thesis was performed at Scania?s purchasing department of non-automotive products inSödertÀlje, Sweden during spring 2007. The management of the purchasing department ofnon-automotive products believe that their internal customers might not have fullunderstanding of what the purchasing department does. This is a problem because the internalcustomers might not use the contracts negotiated by the purchasing department or they mightnot involve the purchasing department when making purchases.The purpose of this thesis is to examine if and how the internal customers? perception deviatesfrom the purchasing department?s perception regarding the task of the purchasing department.And also to create a communication package with the purpose of increasing the internalcustomers understanding of what the purchasing department does.

Framtagning av Arbetsprocess för Generering av Globala Elementblad med stöd av Digitala Underlag : ? Ett koncept med dagens programvaruportfölj för Scanias chassimontering

Scania verkar pÄ en global marknad med tillverkning pÄ flera orter och en förutsÀttning för att kunna garantera kvalité pÄ de produkter som levereras, oavsett vart de produceras, Àr ett konsekvent tillÀmpat standardiserat arbetssÀtt vid tillverkning och montering. Monteringsbeskrivningar - eller elementblad som de benÀmns pÄ Scania Àr en viktig del i att kommunicera detta "standardiserade arbetssÀtt" över hela företaget och alla desstillverkningsenheter.Det s.k. standardiserade arbetssÀttet Àr relativt vÀl utvecklat mellan de verkstÀder som monterar samma typ av huvudkomponenter, men i ett vidare perspektiv sÄ förekommer det mellan olika enheter sÄvÀl skillnader i presentation av data i elementblad som arbetsmetoder för att ta fram dem. Det finns dÀrför ett uttalat behov av att standardisera sÄvÀl framtagning som presentation av data i elementblad.Syftet med detta examensarbete har varit att utveckla och testa en effektiv arbetsprocess för att tidsÀtta och ta fram lÀttförstÄeliga elementblad med stöd av digitala underlag. DÀrmed har en koppling mellan processerna för digital provmontering och framtagning av elementblad skapats.

KartlÀggning och analys av scanias tillsynsprogram : Ett verktyg för förbÀttring

Scania intends to introduce a new maintenance program for their rolling fleet. Withthis new program Scania hopes to increase their competiveness and add furthercustomer value. This thesis report is a mapping of the current maintenance program,along with its problematic features. Furthermore the report intends to describe thenew program, Condition Based Maintenance (CBM) and the problems that Scaniamust deal with before they can implement it.The report compiles basic information on how a mapping should be performed.Further on it will describe some of the theories of LEAN and leadership. Which aretwo of the most important features in this thesis work.The work has been performed through visits in different workshops, whereinterviews have taken place.

<- FöregÄende sida 9 NÀsta sida ->