
Sökresultat:
487 Uppsatser om Lönsamhet och Scania. - Sida 10 av 33
Eltest pÄ motormontering
Scania utvecklar och tillverkar lastbilar, bussar, industri- och marinmotorer. Största delen av Scania Sverige ligger i SödertÀlje, dÀr Àven den mesta utvecklingen av produkterna sker. Företaget Àr verksamt i ca 100 lÀnder och har 34 000 anstÀllda. Forskning och utveckling bestÄr av ca 2 400 anstÀllda. [1]Scania Motormontering SödertÀlje tillverkar motorer för Scanias europeiska produktion av lastbilar och bussar.
3D modellen som informationsbÀrare
Scania stÄr mitt i införandet av ett nytt CAD- och modellarkivsystem. Med införandet av dessa system öppnar sig nya möjligheter att hantera artikelinformation grafiskt som tidigare inte funnits. Med de nya systemen, Catia V5 och Enovia LCA, finns nu möjligheten att inleda processen mot att fÄ 3D-modellen till informationsbÀrare.Examensarbetet syftar till att utvÀrdera och kartlÀgga möjligheterna för 3D-kravsÀttning med hjÀlp av FT&A modulen i Catia V5, för att fÄ 3D-modellen som informationsbÀrare pÄ Scania. FT&A modulen (Functional Tolerancing & Annotation) som utvÀrderats i arbetet kan bÀst beskrivas som en mÄtt- och toleranssÀttningsmodul för 3D-modellen. I utvÀrdering undersöktes förutom FT&A kompabiliteten mot Scanias ritningsstandarder, hur FT&A kravsatta modeller kan sparas ner i Enovia.För att fÄ bÀttre förstÄelse för hur det dagliga arbetet med ritningar bedrivs pÄ Scania genomfördes en undersökning med Scania medarbetare dÀr nyckelpersoner frÄn selekterade avdelningar intervjuades.
Sma?skalig biogasproduktion : fo?rutsa?ttningar, hinder och lo?sningar
Biogas a?r en fo?rnybar energika?lla som kan framsta?llas genom ro?tning av organiskt material som go?dsel eller gro?dor. Trots att lantbruket sta?r fo?r 76 % av den totala biogaspotentialen i Sverige producerades endast en procent av biogasen 2008 i ga?rdsanla?ggningar. Uppsatsens syfte a?r att ge en o?versikt o?ver vad som orsakar den la?ngsamma utvecklingen av sma?skalig biogas, samt att ge fo?rslag till lo?sningar som kan leda till en snabbare expansion.
Beslutsaspekter för öppenhet i teknologi-utvecklingsprojekt, varierar de baserat pÄ mognadsgrad?: Utveckling av ett beslutsstöd
För att ta tillvara pÄ bÄde intern och extern kompetens finns möjligheten att bedriva teknologiutvecklingsprojekt tillsammans med universitet, institut, leverantörer, industriaktörer och till och med konkurrenter. Att lÄta kompetens och idéer flöda in och ut ur organisationen benÀmns som öppen innovation, vilket Àr ett begrepp som fÄtt stort genomslag. Oavsett om utvecklingen gÄr mot en mer öppen forskning tillsammans med andra parter eller mot stÀngd forskning, det vill sÀga intern forskning, Àr det viktigt att förstÄ vad som ger ett projekt förutsÀttningar att bedrivas öppet eller stÀngt. Syftet med denna studie har varit att utveckla ett beslutsstöd som kan underlÀtta underbyggda beslut gÀllande öppenhet i teknologiutvecklingsprojekt. I studien har en hypotes formulerats om att teknologiutvecklingsprojekt kan delas in i olika nivÄer av mognadsgrad, dÀr det i respektive nivÄ existerar beslutsaspekter angÄende vilka förutsÀttningar som finns för projektets öppenhet.
Transformellt ledarskap och inre motivation i pre-development projekt : En jÀmförelse mellan Scania och Karolinska Universitetssjukhuset
SyfteSyftet med studien Àr att undersöka hur projektledare sjÀlvskattar sitt ledarskap och projektmedlemmar upplever motivation i pre-development projekt pÄ Karolinska Universitetssjukhuset och Scania.MetodStudien Àr kvantitativ och deduktiv. För att undersöka förekomst av transformellt ledarskap hos projektledare och inre motivation hos projektmedlemmar har vi valt att anvÀnda tvÄ frÄgeformulÀr, Multifactor Leadership Questionnaire Leader Form respektive Work Preference Inventory. BÄda formulÀren Àr undersökta av forskare vad gÀller validitet och reliabilitet.ResultatResultatet i vÄr undersökning visade att projektledare pÄ Karolinska hade en högre förekomst av transformellt ledarskap Àn de pÄ Scania. I bÄda organisationerna fanns Àven transaktionellt ledarskap i ganska stor utstrÀckning medan förekomsten av passivt undvikande ledarskap var lÀgre. I analysen av underfaktorerna i MLQ Leader Form (5x-Short) visade vÄra data för transformellt ledarskap att idealiserade inflytandet och intellektuell stimulans lÄg högre pÄ Karolinska.
Strategier för effektivare materialförsörjning vid Scania
Axlar
Examensarbetet Àr utfört pÄ uppdrag av logistikavdelningen pÄ Scania Axlar i Falun. I Falun sker tillverkning av alla fram-, bak-, stöd- och kardanaxlar till hela europaproduktionen av Scanias lastbilar och bussar. EfterfrÄgan pÄ Scanias produkter Àr för nÀrvarande mycket god och volymerna förvÀntas öka ytterligare under kommande Är. Detta ska ske genom en kombination av en större vÀrldsmarknad pÄ tunga lastbilar och högre marknadsandelar för Scania. Denna produktionsökning fÄr givetvis Àven genomslag pÄ volymerna som produceras pÄ Scania Axlar.
Mjuka VĂ€rden - Det humana kapitalet.
The purpose of this essay is to analyse and evaluate human relations within organisations in purpose to achieve higher productivity. Both research objects gained interest in this essay due to how their own result should be effected and their own values but the writers also detected a little curiosity on how the competition handled these questions. The essay have progressed in the following steps: first the authors have tried to find a problem definition and a scientific ground to work from. After that an extensive literature study were done to be followed by an mapping of apparition on the human relations on Scania motorverkstads logistics department and Volvo Logistics by interviews of the people in charge in these organisations. To see whether there was a unanimous line of thoughts between the management and the employees the authors made questionnaires to the different department.
Ăkad kontroll för controllern : - hur en controller ska arbeta för att tillföra största möjliga verksamhetsnytta
Sammanfattning  Datum: 2011-05-16NivĂ„: Magisteruppsats i Företagsekonomi, 15 hpInstitution: Akademin för hĂ„llbar samhĂ€lls- & teknikutveckling, HST, MĂ€lardalens högskolaFörfattare: Johanna Gremberg 9 februari 1984Titel: Ăkad kontroll för controllern     - hur en controller ska arbeta för att tillföra största möjliga verksamhetsnyttaHandledare: Marie MörndalNyckelord: Controller, business controller, verksamhetscontroller, controllerns rollFrĂ„gestĂ€llning: Hur  ska  en  controller  inom  Scanias  produktion  arbeta  för  att  tillföra  största  möjliga  verksamhetsnytta?   Syfte: Undersökningen  syftar  till  att  beskriva  och  analysera  hur  en  produktionscontroller  pĂ„  Scania  ska  arbeta  för  att  tillföra största möjliga verksamhetsnytta.  Metod: Studien Ă€r av en kvalitativ karaktĂ€r och baserades pĂ„ sekundĂ€rdata i form av böcker och artiklar inom Ă€mnet ?controlling?. Den datainsamlingsmetod som anvĂ€ndes var personliga intervjuer utifrĂ„n ett selektivt urval med 7 respondenter frĂ„n Scania.
Packning av lastbilsbyggsatser pÄ Scania
Government regulations and customs duties restrict the import of trucks to some of the markets to which Scania tries to sell their trucks. The distribution problem due to these regulations is solved by the foreign assembly department, KD, at Scania. This means that competence is needed and costs are added not related to Scania's core operations.The aim of this master thesis has been to analyse and to evaluate alternative ways of managing the packing operations considering cost, quality and work organisation. To study and examine the work methods and operations of today and also to present methods measuring the operations effectiveness and productivity.We have used the system approach to maintain totality and to understand the component's relation to this totality. Field studies combined with studies of relevant literature and studies of other companies operations have given us the knowledge and the understanding of the packing operations needed.
Vad Scanias Pinjong-tillverkning vinner pÄ att förbÀttra sin riggningsprocess : Samt hur det ska Ästadkommas
Scania arbetar hÄrt med stÀndiga förbÀttringar som en del av sin företagsfilosofi, Scania Production System (SPS). I dagslÀget medför riggning, nÀr en produktionsline stÀlls om frÄn en artikelsort till en annan, ett stopp i produktionen. Detta föranledde detta kandidatexamensarbete.Syftet med arbetet Àr sÄledes att identifiera ingÄende moment i riggninen, föreslÄ förbÀttringsÄtgÀrder och visa potential med dessa. Arbetet ska Àven besvara effektmÄlet ?GÄr det att minska det största produktionsstoppet till 20 minuter??.
E-lojalitet: Vid din sida fo?r alltid? : En kvalitativ studie om hur konsumenter pa?verkas av fo?retags strategier fo?r att skapa e-lojalitet
Bakgrund: Internet har skapat nya och billigare sa?tt fo?r konsumenter att genomfo?ra ko?p samt att so?ka efter information. Konsumenter a?r da?rfo?r sva?rare att beha?lla i det nya affa?rsklimatet. E-lojalitet beskrivs som den viktigaste faktorn fo?r e-handlare da? det skapar lo?nsamhet och ho?g avsikt fo?r upprepat ko?p.
Genom statistisk analys utvÀrdera geometriska parametrars pÄverkan pÄ ett XPI- cylinderhuvuds snurrtal
This Master Thesis is a product development project that has been carried out in cooperation with Scania CV AB. The purpose has been to find the relationship between geometric parameters and the swirl number for an XPI- cylinder head in order to improve the design specification.The increased focus on environmental issues from society leads to tighter emission legislations for the truck manufactures. In order to drive the development forward considerable resources are spent on research and development on diesel engines and its combustion process. The inlet air has a significant impact on the formation of emissions and the flow that is desired is called swirl. Swirl is achieved by making the air rotate around the vertical axis of the cylinder.Earlier cylinder heads that has been developed at Scania CV AB have shown clear relationships between geometric parameters of the cylinder head and the swirl number.
Produktionsstrategi kamaxelhÀrdning
Syftet med detta examensarbete Àr att utifrÄn ett Scaniaperspektiv ta fram konkreta förslag för en förbÀttrad produktionsstrategi av kamaxelhÀrdningen pÄ Scania Transmission. Det rekommenderade förslaget ska ha en kapacitet pÄ 120.000 kamaxlar/Är vid 3-skift. Arbetet har fortskridit i fem större block: litteraturstudie, kartlÀggning av nulÀge, benchmarking, framtagning och utvÀrdering av förslag samt rekommendationer och slutsatser. Som hjÀlp har anvÀnts verktyg som t.ex. VSM (design av vÀrdeflöden), FSLP (förenklad systematisk lokalplanlÀggning) och Scanias investeringskalkylmodell MIKA.
Prediktering av komponenters mognad/kvalitet utifrÄn felkodsutfall
This master thesis has been carried out at Scania R&D at the department of Powertrain Control System Development during the winter 2011/2012. The purpose of the thesis was to produce a method that with the result of troubles codes from the field testing would be able to say something about the maturation of a component, in this case the VGT, variable geometry turbocharger. To start with, it was necessary to investigate hich information was available. After the information been summed up in tables and charts, this so that it was possible to understand the huge amount of data, the calculations started.Since the thesis was about maturation of a component the proportions were calculated of components that had a trouble code in contrast of those who passed the test without a trouble code. This Thesis includes background information about basic of statistics and about the company Scania and its testing process.
Metod för hantering av kalibrerparametrar för styrsystem
Utvecklingen av motorstyrsystem pÄ Scania CV AB Àr en komplicerad process dÀr hÄrd- och mjukvara kombineras i en fÀrdig enhet för anvÀndning i de lastbilar som företaget producerar. Styrsystemet bestÄr bland annat av en datasats med en mÀngd parametrar som styr olika typer av funktionalitet. Parametrarna mÄste vid utvecklingen av en ny motor först kalibreras med korrekta vÀrden och dÀrefter mÄste dessa vÀrden granskas för att kvaliteten pÄ produkten ska kunna sÀkerstÀllas. I dagslÀget saknas ett standardiserat arbetssÀtt för hur kalibrering och granskning ska gÄ till pÄ de grupper som Àr inblandade.Studien syftade till att kartlÀgga hur arbetet med kalibrering och granskning gÄr till samt att om möjligt utveckla denna arbetsprocess för att uppnÄ en högre grad av kvalitetssÀkring. Vad gÀller processkartlÀggningen förekommer bÄde skillnader och likheter mellan de, i processen, inblandade grupperna.