Sök:

Sökresultat:

487 Uppsatser om Lönsamhet och Scania. - Sida 8 av 33

SmÄvatten dÄ och nu : en förÀndringsstudie av smÄvatten i SkÄne och deras kvÀveretentionsförmÄga

Wetlands play an important role in the ecosystem. They reduce the impact of flow flux in the drainage area, acts as upholder of biodiversity, as an esthetic and recreational component in the landscape and they have the ability to reduce nutrients such as nitrogen, and help preventing eutrophication in costal areas.The number of wetlands in Scania have, due to the intensified agriculture been reduced to maximize the area suitable for crops.However since the mid 80th the consequences of this has been acknowledged, and many wetlands have been restored.This master?s thesis aim to see what impact this development have had on wetlands in Scania over the last 60 years. And also look at some of those factors important for the efficiency of nitrogen removal in wetlands. During the process a detailed manual for inventories of this sort was created.The material used to execute the inventory of wetlands where aerial photographs over Scania from the 1940th, 1980th and 2000.

Införande och implementering av internationella redovisningsstandarder : en jÀmförelse mellan ett industriföretag med mycket materiella anlÀggningstillgÄngar

Denna uppsats behandlar införandet och implementeringen av IFRS/IAS reglerna i tvÄ globala företag, Scania koncern som Àr ett industriföretag med mycket materiella anlÀggningstillgÄngar och lite immateriella tillgÄngar jÀmfört med WSP group, som Àr ett konsultföretag med lite anlÀggningstillgÄngar och mycket immateriella tillgÄngar. Vidare redogörs för hur Scania och WSP vÀrderar och avskriver sina materiella anlÀggningstillgÄngar enligt den nya IAS 16. I uppsatsen undersökts Àven om företagens finansiella rapportering enligt IAS 16 motsvarar de kvalitativa egenskaperna det vill sÀga; begriplighet, relevans tillförlitlighet och jÀmförbarhet enligt IASB:s förestÀllningsram.Metoden som anvÀnds i undersökningen Àr en kvalitativ fallstudie. För att genomföra studien har författarna lÀst de senaste teorierna om IFRS/IAS, samt skriftliga kÀllor om Scania och WSP. Dessutom har tre intervjuer och en mailinterjvu med nyckelpersoner inom IFRS/IAS utförts.Uppsatsen utmynnar i ett resultat som sÀger att införandet av IFRS /IAS inte pÄverkade Scanias och WSP:s rÀkenskaper sÄ mycket, eftersom Sverige och England tidigare hade anpassat sina rekommendationer till IAS.

Internationalisering ur ett rationalitetsperspektiv

Bakgrund: I en vÀrld dÀr företagens verksamhet sprider sig i allt större utstrÀckning över nationella grÀnser, blir besluten och processerna kring internationalisering allt viktigare. GÄr det att fatta ett bÀttre beslut genom att vara rationell, och i sÄ fall hur? BÄde internationalisering och rationalitet har tidigare diskuterats och det har vuxit fram flera olika skolor inom bÄda Àmnena Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att förstÄ ett företags internationalisering ur ett rationalitetsperspektiv. Genomförande: Författarna har gjort en empirisk studie för att undersöka de förhÄllanden som kan ligga mellan internationalisering och rationalitet. Empirin Àr hÀmtad frÄn tvÄ svenskbaserade industriföretag; BT-Industries och Scania.

Modellbaserad temperaturregleringav partikelfiltrets regenereringsprocess

Due to increasing regulations regarding new diesel vehicles particulate matteremissions the new Scania truck, Scania Euro 6, has been equipped with a particulatefilter. This component effectively stores the particles in the exhaust gas but must becleaned in order to prevent itself from clogging. The filter is cleaned through aprocess named regeneration which is a thermodynamic process in which thetemperature of the filter is raised through fuel supplied to the exhaust gas.The purpose of this thesis is to contribute to the development of improved controlstrategies of the temperature during the regeneration process through thedevelopment of model-based controllers. These controllers are designed in order tohave good performance in stationary as well as automatic regeneration.In order to develop these model-based controllers a model of the system isconstructed. The model is described as a linear thermodynamic grey-box model withflow varying parameters, showing good results in validation.The model provides a simulation environment during the controller design, which isfocused around the development of linear regulators with the exhaust gas mass flowas a scheduling variable whose size determines controllers? mode of operation.

Just-In-Time-aspekter: Scania

Denna uppsats har för avsikt att utreda begreppet Just-In-Time (JIT) och dess komponenter för att sedan försöka finna dessa i den svenska lastbilstillverkaren Scanias produktionssystem. Litteratur har bidragit med en definition av JIT som sedan har jÀmförts med hur Scania arbetar inom produktionen. Empiri har erhÄllits genom intervjuer med berörd personal samt observationer pÄ plats i Oskarshamn och i SödertÀlje.För japanerna Àr inte Just-In-Time-tÀnket en ny företeelse utan det Àr nÄgot de har arbetat efter en lÀngre tid. Denna uppsats har valt att utgÄ frÄn Jeffrey K. Likers (2004) definition i The Toyota Way.

Förarmiljö i turistbuss: utveckling av instrumentpanel för Scanias turistbussar utifrÄn ergonomi och anvÀndbarhet

Scania Àr en globalt ledande tillverkare av tunga lastbilar, bussar samt industri- och marinmotorer. Bussverksamheten utgörs av bussar för turist-, linje- och stadstrafik och stÄr för 10 procent av Scanias totala försÀljningsintÀkter. I dagslÀget utvecklas och tillverkas endast busschassier pÄ Scania men för att erbjuda kunden kompletta fordon samarbetar Scania med utvalda karosstillverkande företag. Scania strÀvar efter att utveckla bussar med fokus pÄ ergonomi, anvÀndarvÀnlighet och kvalitet. För att utveckla en förarplats med anvÀndarvÀnlig inredning krÀvs ett gediget underlag som grundas pÄ ergonomiska och kognitiva riktlinjer samt chaufförers behov och önskemÄl.

Lastsimulering för testbuss

MÄlet med detta arbete Àr att hitta en lÀmplig lösning för lastsimulering vid test av bussar.Projektet utfördes i samarbete med LaxÄ Special Vehicles (LSV) som ska bygga entestbuss Ät Scania.Scania har tidigare en testbuss med ett lastsystem som ska bytas ut nÀr det ska byggasen ny testbuss. Uppgiften i detta arbete blir att ta fram och utveckla ett helt nytt lastsystemför den nya testbussen. Information om den buss som ska byggas har samlats in ochutifrÄn detta har via brainstorming framkommit flera möjliga lösningar som sedan harutvÀrderats.Metodiken som projektet arbetat efter Àr systematisk konstruktion enligt Johannesson,Persson och Pettersson (2004). Denna metod kan delas in i fem steg,Produktspecifikation, Konceptgenerering, UtvÀrdera koncept, Detaljkonstruktion ochslutkonstruktion.Det lastsystem som Scania anvÀnder idag har nÄgra nackdelar, bland annat att det ÀrbesvÀrligt att stÀlla om systemet frÄn ett lastlÀge till ett annat. Samt att det under vinternÀr problem med att systemet fryser dÄ systemet anvÀnder sig utav vatten somviktmedium.Ett av de lösningskoncept som tagits fram valdes att arbeta vidare med till enslutkonstruktion.

Klamningskoncept för kablage pÄ motor : Examensarbete, produktutveckling - konstruktion

Detta examensarbete har utförts pÄ initiativ av Scania CV AB. Scania Àr en vÀrldsledande tillverkare av tunga lastbilar, bussar och industri- och marinmotorer. Konstruktionsgruppen inom Scania som detta examensarbete utfördes vid Àr benÀmnd NMKA och Àr en del av avdelningen NM ? Engine development som bedriver forskning & utveckling av Scania motorer.Denna avhandling inom produktutveckling tjÀnar syftet som slutgiltigt examinationsmoment för civilingenjörsprogrammet Innovation och produktdesign pÄ MÀlardalens högskola. Arbetet har utgÄtt ifrÄn en metod för produktutveckling som lÀrs ut i samband med utbildningen.Uppdraget har baserats pÄ frÄgestÀllningen att utveckla ett robust klamningskoncept för kablage pÄ motor, som uppfyller de ergonomiska och konstruktionsmÀssiga krav som Scania stÀller pÄ sina artiklar.

Investeringsprocessen pÄ Scania Oskarshamn

Bakgrund: Investeringar har olika syfte för verksamheter och det Àr vikigt att investera för överlevnad pÄ marknaden samt att skapa konkurrensfördelar. Företag investerar till stor del för att följa sin strategi och uppnÄ sina mÄl. PÄ grund av begrÀnsade resurser pÄgÄr hela tiden en avvÀgning mellan vilka investeringar som ska genomföras och för att kunna genomföra dessa krÀvs det att vissa rutiner efterföljs, dessutom Àr Àven planering av investeringar av stor vikt för att investeringsprocessen ska vara effektiv och vÀl fungerande. De olika stegen i investeringsprocessen ska vara sammankopplade och dÄ Àven de personer som Àr involverade i investeringsarbetet.Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att beskriva Scania Oskarshamns investeringsprocess och utifrÄn detta undersöka hur den Àr kopplad till verksamhetens strategi samt ta reda pÄ om de olika delarna i investeringsprocessen Àr integrerade med varandra.AvgrÀnsningar: Vi har begrÀnsat oss till att enbart anvÀnda Scania Oskarshamn som underlag till vÄr undersökning dÄ den annars skulle bli allt för omfattande och dÀrmed följer det att vi inte fokuserar pÄ Scania som koncern.Metod: Vi har valt en kvalitativ metod i form av en enfallsstudie. I denna studie har vi haft ett beskrivande och ett utforskande forskningsintresse, detta pÄ grund av att vi dels har beskrivit investeringsprocessen pÄ Scania Oskarshamn, dels utrett hur den Àr kopplad till strategi samt hur stegen Àr kopplade till varandra.

Utveckling av GPS för stöttning av IMU

Lödfogar pÄ kretskort utsÀtts för spÀnningar i samband med temperaturvÀxlingar. Dessa spÀnningar leder sÄ smÄningom till utmattningsbrott. OmstÀllning till blyfri lödning  pga EUdirektivet ELV (End of Life Vehicles) som inom kort kan börja förbjuda anvÀndning av blyhaltiga lödfogar Àven i tunga fordon, medför en ökad risk för utmattningsbrott, eftersom blyfria lödfogar pÄstÄs vara sprödare Àn tenn/bly lod. Scania har begrÀnsad kunskap om eller erfarenhet av blyfria lödfogar och har av den anledningen startat detta projekt.I det hÀr projektet vill man ta reda pÄ ifall pÄstÄendet ovan, om att blyfritt lod Àr sprödare Àn blyat lod, stÀmmer och för att kunna göra en sÄdan jÀmförelse mellan loden mÄste dessa analyseras frÄn ett materialtekniskt perspektiv. Scania har fram till nu faststÀllt sina provresultat via ett elektriskt funktionstest.

Scania - En företagsanalys

Scania Àr ett tillverkningsföretag inom nyttofordonsbranschen och det senaste Äret har vindarna blÄst kring Scania. Diskussionerna har rört sig runt huruvida de ska bli uppköpta eller inte av den tyska konkurrenten MAN som verkar inom samma bransch eller om Scania ska köpa upp MAN istÀllet. MAN Àr tillsammans med Volkswagen och Investor Scanias huvudÀgare. Just nu verkar det vara Investor med familjen Wallenberg bakom sig Àr dem som bromsar affÀren. Scania har varit utsatt för uppköpsförsök tidigare, tvÄ gÄnger har Volvo varit den andra parten och nu Àr det som sagt MAN.

Incitament till uppköp av underhÄllsarbete för medicintekniska produkter.

Lödfogar pÄ kretskort utsÀtts för spÀnningar i samband med temperaturvÀxlingar. Dessa spÀnningar leder sÄ smÄningom till utmattningsbrott. OmstÀllning till blyfri lödning  pga EUdirektivet ELV (End of Life Vehicles) som inom kort kan börja förbjuda anvÀndning av blyhaltiga lödfogar Àven i tunga fordon, medför en ökad risk för utmattningsbrott, eftersom blyfria lödfogar pÄstÄs vara sprödare Àn tenn/bly lod. Scania har begrÀnsad kunskap om eller erfarenhet av blyfria lödfogar och har av den anledningen startat detta projekt.I det hÀr projektet vill man ta reda pÄ ifall pÄstÄendet ovan, om att blyfritt lod Àr sprödare Àn blyat lod, stÀmmer och för att kunna göra en sÄdan jÀmförelse mellan loden mÄste dessa analyseras frÄn ett materialtekniskt perspektiv. Scania har fram till nu faststÀllt sina provresultat via ett elektriskt funktionstest.

I Tygkammaren - En studie av tvistsömsbroderiet under 1900-talet

Uppsats för avlÀggande av filosofie kandidatexamen iKulturvÄrd, Ledarskap i slöjd och kulturhantverk15 hpInstitutionen för kulturvÄrdGöteborgs universitet2014:41.

Provningsmetodik förkretskort, samt undersökningav termisktcyklade kretskort

Lödfogar pÄ kretskort utsÀtts för spÀnningar i samband med temperaturvÀxlingar. Dessa spÀnningar leder sÄ smÄningom till utmattningsbrott. OmstÀllning till blyfri lödning  pga EUdirektivet ELV (End of Life Vehicles) som inom kort kan börja förbjuda anvÀndning av blyhaltiga lödfogar Àven i tunga fordon, medför en ökad risk för utmattningsbrott, eftersom blyfria lödfogar pÄstÄs vara sprödare Àn tenn/bly lod. Scania har begrÀnsad kunskap om eller erfarenhet av blyfria lödfogar och har av den anledningen startat detta projekt.I det hÀr projektet vill man ta reda pÄ ifall pÄstÄendet ovan, om att blyfritt lod Àr sprödare Àn blyat lod, stÀmmer och för att kunna göra en sÄdan jÀmförelse mellan loden mÄste dessa analyseras frÄn ett materialtekniskt perspektiv. Scania har fram till nu faststÀllt sina provresultat via ett elektriskt funktionstest.

Projektledningssystem : En studie om industridesignfo?retag med avseende pa? projektledning

Bakgrund: Idag kan vi se att allt fler fo?retag har blivit projektbaserade och det har blivit en vanlig arbetsform. Vi ser och ho?r om ?projekt? o?verallt. Att skapa tillfa?lliga projektorganisationer fo?r att effektivt lo?sa olika problem a?r ett arbetssa?tt som sprider sig inom alla typer av verksamheter och branscher.

<- FöregÄende sida 8 NÀsta sida ->