Sök:

Sökresultat:

487 Uppsatser om Lönsamhet och Scania. - Sida 15 av 33

Incitamentsystem. En studie om ett prestationsbaserat incitamentsystems p?verkan p? medarbetare

Studien unders?ker den p?verkan prestationsbaserade incitamentsystem har p? medarbetares motivation inom ett s?ljf?retag. Tidigare forskning tyder p? att denna typ av styrmedel i vissa fall fr?mjar medarbetarnas motivation medan andra tyder p? motsatsen, d?remot ?r tidigare forskning eniga om vikten av att implementera r?tt incitamentsystem f?r att negativ effekt inte ska uppst?. Studien grundas i en kvalitativ forskningsansats d?r intervjuer med tre s?ljare och en teamledare anv?ndes f?r att samla in data, som sedan sattes i relation till den tidigare forskningen p? ?mnet. Studien redog?r f?r teorier som relaterar motivation och incitamentsystem med huvudfokus p? prestationsbaserade l?nesystem och bidrar till den akademiska diskussionen genom att komplettera befintlig litteratur med empiriska data om hur ett prestationsbaserat incitamentsystem p?verkar anst?lldas motivation och prestation.

Riktlinjer för effektivisering av arbetet med Simuleringsdriven Konstruktion

DÄ mÄnga företag vill skaffa sig marknadsandelar genom att leverera rÀtt produkt, vid rÀtt tid och för rÀtt kostnad har de börjat arbeta med Simuleringsdriven Konstruktion. Simuleringsdriven Konstruktion hjÀlper dem att genom ett iterativt arbetssÀtt hitta optimal konstruktion tidigt i NPD-processen och dÀrigenom reducera tid och kostnad för produktutvecklingen.MÄnga företag som sysslar med forskning och utveckling krÀver idag mer av provutrustning Àn tidigare för att kunna kontrollera och möta ökande krav pÄ produkter.  Mer sofistikerad provutrustning behöver utvecklas för att möta ökade krav pÄ produktprov. Krav sÄ som sÀkerhet, kapacitet, tidseffektivitet, noggrannhet etc. Att Àven tid och kostnad för utveckling av provutrustning reduceras Àr viktigt.Detta examensarbete har syftat till att ta fram riktlinjer för effektivisering av arbetet med Simuleringsdriven Konstruktion i utvecklingsprocesser.

Förhöjt kundvÀrde i tjÀnsteprocesser : En studie av Scania Finans AB ur ett leanperspektiv

Leanproduction börjar i allt större utstrÀckning appliceras inom olika verksamheter. Filosofins fokus pÄ kundvÀrde samt dess skapade av effektiva och felförebyggande processer lockar mÀngder av aktörer inom olika sektorer av marknaden. DÄ kundvÀrde bör vara fokus för samtliga verksamheter och effektiva, kvalitetssÀkra processer Àr nÄgot att efterstrÀva bör filosofin lÀmpa sig inom fler omrÄden Àn just produktion. TjÀnsteverksamhet Àr ett marknadssegment dÀr kundvÀrde Àr sÀrskilt viktigt. DÄ mÄlet med tjÀnsteverksamhet vanligen Àr att skapa en bra service och pÄ sÄ sÀtt addera kundvÀrde bör leankonceptet framgÄngsrikt kunna appliceras inom verksamheten.

Reducering av en komplex produktstruktur : - En studie av brÀnsletanksinstallationen pÄ Scanias lastbilschassier

The product structure of the fuel tank installation is one of the most complex product areas at Scania. Caused by the number of parameters, which affect the fuel tank installation, a product structure is created which is very difficult to handle. Knowledge exist that the structure in a nearby future will be considerable more complex. The purpose of the study has been to understand in why this complexity exist and find ways to break the trend of a growing product structure. The goal was to achieve a more standardized fuel tank installation.A theoretical study was performed in order to bring knowledge in relevant areas both in general theory but also in documentation at Scania.

Formgivning och konstruktion av handikapphjÀlpmedel

Vid utgÄngen av 2011 hade Scania det Äret levererat omkring 72 000 lastbilar, 8 000 bussar och 7 000 marin- och industrimotorer. Denna jÀtte inom branschen för tillverkning av tunga fordon Àr vÀlkÀnd för sin företagsfilosofi dÀr de tre kÀrnvÀrdena kunden först, respekt för individen och kvalitet utgör grunden. UtifrÄn dessa utvecklas hela företagets verksamhet. Virtuella metoder för monteringsverifiering har anvÀnts vid Scanias chassimontering och hyttmontering sedan ett antal Är under benÀmningen digital provmontering (DTA). Idén har varit att sÀkra monterbarheten i tidiga faser i produktutvecklingsprocessen, innan fysiska prototypartiklar bestÀlls.Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka om virtuella metoder skulle kunna införas Àven vid motormonteringen.

Hur enkel- & dubbelportsturbin i kombination med tvÄ olika avgassamlare pÄverkar gasvÀxlingsprestanda pÄ en Scania V8

The exhaust arrangement on a Scania V8 consists of one manifold at each bank connected to a twin entry turbine (8-2-2). A study in GT-Power has shown improved performance and reduced cylinder to cylinder variations using two manifolds at each bank in combination with a single entry turbine (8-4-1). This thesis work analyses the difference in performance shown in simulation and verify it by engine test.The initial work was focused on simulation in GT-Power. Investigating how exhaust manifold volume and pulses effects the turbine efficiency and the mean effective pressure during the gas exchange. To verify GT-Power simulations four engine tests with different exhaust arrangement have been made.The results from GT-Power simulation indicate that a larger exhaust volume improve the turbine efficiency.

FramstÀllning och tillÀmpning av prestationsmÄtt: för- och nackdelar

PrestationsmÀtning Àr ett verktyg som syftar till att mÀta hur effektivt organisationer presterar (Verweire & Van Den Berghe 2004). Det faststÀller och visar pÄ organisationers förmÄga att Ästadkomma sina mÄl (Sinclair & Zairi 1995). Samtidigt som prestationsmÀtning Àr positivt utifrÄn flera aspekter, medför det Àven problem (Eisenkopf 2009). DÀrmed Àr det viktigt att bilda sig en uppfattning om vilka för- och nackdelar som prestationsmÀtning eventuellt kan innebÀra.Avhandlingen Àr en fallstudie som genomförts pÄ uppdrag av Scania, vars mÀt- och logistikavdelning UTPM i SödertÀlje övervÀgde implementering av prestationsmÀtning och önskade dÀrmed fÄ kÀnnedom om vilka för- och nackdelar det eventuellt kunde medföra. I och med det avsÄg studien att framstÀlla verksamhetsspecifika prestationsmÄtt för avdelningen och reflektera kring potentiella för- och nackdelar med anknytning till respektive prestationsmÄtt samt prestationsmÀtning generellt.ProcesskartlÀggning av UTPMs processer utfördes i syftet att underlÀtta framstÀllningen av prestationsmÄtt (Damelio 2011).

Fallstudie av produktionschefers ledarskap

The thesis presented in this report has been made on behalf of Scania and their basic frame design department with the subject to solve an implementation of a weight sensing system in the chassis. The system is supposed to be implemented in the seat springs, and the reason for this is that all the force will have to go through the weight sensing transducers. With all the force going through the transducers the weight sensing system will not be sensitive for the differences in tolerances from manufacturing. The transducers could be pre-calibrated to avoid a calibration of the whole vehicle after it?s completed from the manufacturing line.Weight sensing systems is today a reality in trucks with air springs.

Kunskap vÀger tungt men Àr lÀtt att bÀra : en studie om osynliga mellanchefers fortbildningsbehov

Datum: 2007-06-21Författare: Gottvall, MariaHolmqvist, ElinNivÄ/utbildning: D-nivÄ (MagisternivÄ) FöretagsekonomiHandledare: Nils WÄhlin, Niklas WahlströmTitel: Kunskap vÀger tungt men Àr lÀtt att bÀra ? en studie om osynliga mellanchefers fortbildningsbehovProblem: ?Hur vÀl möter stora företag inom verkstadsindustrin de osynliga mellanchefernas behov av fortbildning??Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att uppmÀrksamma och öka förstÄelsen för osynliga mellanchefers fortbildningsbehov vid Scania AB i SödertÀlje, genom att:? Identifiera osynliga mellanchefer.? Utveckla förstÄelsen för de osynliga mellanchefernas profiltillhörighet.? JÀmföra de osynliga mellanchefernas syn pÄ dess fortbildningsbehov med deras chefs syn pÄ detta behov.? Identifiera eventuella skillnader mellan tvÄ avdelningar angÄende osynliga mellanchefers fortbildningsbehov.? Utveckla förstÄelsen för brister och möjligheter i den nuvarande fortbildningen.Metod: För att kunna besvara problemformuleringen och uppfylla uppsatsens syften har vi anvÀnt oss av bÄde en kvalitativ och kvantitativ ansats. Vi har sammanlagt genomfört fjorton semistrukturerade intervjuer samt genomfört en elektronisk enkÀt med nio av dessa respondenter. Tanken med denna uppsats Àr att försöka utveckla förstÄelsen för och om möjligt generera ny kunskap om osynliga mellanchefers fortbildningsbehov, vilket Àven innebÀr att vÄrt teoretiska ramverk frÀmst ligger till grund för att ge lÀsaren en bakgrund och förstÄelse till det problem vi studerar. VÄrt angreppssÀtt kommer sÄtillvida att till största delen vara fokuserat pÄ ett induktivt angreppssÀtt med svaga deduktiva inslag, vilket Àven stÀmmer vÀl överens med vÄrt val av en hermeneutisk kunskapssyn.Resultat/slutsatser: Den slutsats vi kommit fram till angÄende hur vÀl stora företag inom verkstadsindustrin möter de osynliga mellanchefernas behov till fortbildning anser vi att Scania AB, i detta fall, inte möter behoven till den grad som kan anses vara önskvÀrt.

Scania Packaging Information System

Systemet för att behandla och distribuera förpackningsinformation, SPIS anvÀnds idag ej som det var tÀnkt. Systemet har lÄga driftskostnader i form av förvaltning och annat underhÄll. DÀremot krÀver det en stor manuell arbetsinsats för att distribuera och arkiveraförpackningsinformation. Det Àr svÄrt att motivera en utveckling av ett nytt system med hjÀlp av besparingar av driftskostnader som enda motiv. Om information blir lÀttare att fÄ fram och distribuera, samt att nya medarbetare fÄr lÀttare att lÀra sig systemet, blir en systemutveckling intressantare.

Hur bistÄr traineeprogram till kompetensutveckling? : En kvalitativ studie inom kompetensutveckling vid Scanias traineeprogram

Antalet traineeprogram har under de senaste Ären ökat kraftigt i Sverige och allt fler företag erbjuder denna typ av anstÀllning. Traineeprogrammen anses ha ett gott anseende bland Sveriges studenter och dessa riktar sig frÀmst till nyutexaminerade civilingenjörer eller civilekonomer. Programmen kan ses som en förberedande utbildning inför de kommande arbetsuppgifterna och pÄgÄr under 18 ? 24 mÄnader. Traineen fÄr under denna tid chansen att lÀra kÀnna företaget, genomgÄ praktikperioder pÄ olika avdelningar och detta varvas med presentationer av företagets rutiner och kultur.

Uppskattning av produktionstidsspann och kapacitet : En simuleringsbaserad studie för att uppskatta satsstorlekars pÄverkan pÄ ett produktionsflödes kapacitet

MÄleriet Chassi pÄ Scania CV AB i SödertÀlje Àr en stödenhet som producerar kundanpassade artiklar till huvudproduktionslinan. EfterfrÄgan pÄ dessa artiklar har varit och Àr högre Àn MÄleriet Chassis kapacitet. Detta har lett till att lastbilar som skulle producerats vid anlÀggningen i SödertÀlje har producerats pÄ andra fabriker inom Scania koncernen. DÀrför önskar ledande personal pÄ MÄleriet Chassi att öka kapaciteten utan nÄgra större investeringar. SÄledes har detta examensarbete fokuserat pÄ att identifiera ett förbÀttringsförslag som ökar kapaciteten.För att lyckas öka kapaciteten har fokus legat pÄ att identifiera bÀttre regler för bestÀmmande av satsstorlekar.

Utveckling av provmetodik för HVAC pÄ lastbil : - Klimatprovning i vindtunneln CD7

I detta examensarbetet undersöks hur provningen av HVAC pÄ lastbilar skall utföras iklimatvindtunneln CD7 som Scania fÀrdigstÀller till Är 2013. HVAC omfattar kupéuppvÀrmning,ventilation samt AC och har dÀrmed en stor betydelse för klimatkomforten inne i lastbilshytten.Med klimatvindtunneln CD7 kommer olika tester att kunna utföras i en kontrollerad miljö medallt frÄn ökenklimat till snöig vinter. De nya möjligheterna som kommer med klimatvindtunnelnCD7 Àr Àven anledningen till att en ny provmetodik behöver undersökas och tas fram.Studien föreslÄr fyra stycken provmetoder för HVAC samt en struktur för dokumentationen.Provmetoderna som har valts fokuserar pÄ sol-, regn- och snösimuleringar. Dessa provmetoder Àrbaserade efter vad som kan samt bör testas i CD7, vilket Àr en del av syftet med examensarbetet.Solsimuleringar har i empirin visat sig vara bland de mest förekommande proven nÀr det gÀllertestning av HVAC och klimatkomfort.Provmetoderna syftar till att skapa en utgÄngspunkt för konstruktörer och testingenjörer vidutformningen av prover. Det gör testningen repetitiv samtidigt som tid sparas genom attdokumenterat underlag finns att tillgÄ.En av mÄlsÀttningarna med examensarbetet har varit att studien ska anvÀndas förvidareutveckling av provmetoder för HVAC pÄ Scania.

Utveckling av heltÀckande gÄngbord

This thesis work is a 30hp D-level assignment in design as a co-operation between MÀlardalenUniversity and Scania CV AB in SödertÀlje. The purpose was to develope a close fitted catwalk.The market has seen an increasing value for these types of applications and have the ambition to keep up with the rest of the competitors. The catwalks of todays standards shall be estetical attractive, have a non slippery surface and be costefficient.While working with this project I have spent a lot of time with the concept proposals and with the evaluation of the concepts, resulting in a final CAD model and a approximation of the cost estimate. The new catwalk fulfils all the new recommendations and rules as sharp edges, ADR, the height of the stepup and a non slippery surface with built in drainage..

Remote concept

Projektet avser en konceptuell utveckling av en produkt för Scania. Scania Àr idag en vÀrldsledande tillverkare av tunga lastbilar, bussar och industri- och marinmotorer med huvudkontor i SödertÀlje. Syftet för projektet har varit att utreda vilka funktioner som chauffören har behov av att kunna kontrollera utanför lastbilshytten. Genom att undersöka arbetsflödet, analysera och lyfta fram var förbÀttringar kan göras, utveckla ett effektivt och innovativt koncept för att sedan kunna ge rekommendationer för framtida arbete. Tanken har Àven varit att öka varumÀrket Scanias exklusivitet genom att tillföra ett mervÀrde för kunden.Rapporten beskriver metoder, genomförande och resultat för projektet som har utförts som ett examensarbete för civilingenjörsutbildningen Teknisk design vid LuleÄ tekniska universitet.

<- FöregÄende sida 15 NÀsta sida ->