Sök:

Designförändring och Kalibrering av provrigg för flödesmätningar av insprutningsinjektor.

SammanfattningDetta examensarbete är utfört av två KTH studenter på uppdrag av avdelningen för insprutningsprestanda (NMCX) på Scania CV AB i Södertälje. Projektets huvudsyfte var att vidareutveckla och utföra utredande provning på en testrigg som nyligen konstruerats för att studera bränsleinjektorers prestanda. En ny testmetod existerar som genom att utföra tester i luft istället för vätska ger bättre noggrannhet i mätningar av multipla injektioner. Detta tack vare att mindre oscillationer uppstår med den nya mätmetoden.Mätmetoden ger även möjligheten att utföra hål till hål jämförelser för flödet genom hålen i spridaren på injektorerna. Baserat på denna så kallade impulsmätmetod, utvecklades nyligen en provrigg och målet med examensarbetet är att färdigställa denna genom såväl konstruktionsförändringar och att utvärdera mätdata så att den kan tillämpas vid provning för insprutningsinjektorer på Scania.Mätmetoden är baserad på principen att med hjälp av en tryckgivare mäta sprayernas kraft när de träffar givarens spets och på så sätt analysera injektorns prestanda. Utvecklings- och konstruktionsarbetet bedrevs genom att utvärdera den befintliga riggen och fastställa eventuella problemområden, därefter fortsatte arbetet genom att använda vedertagna metoden för produktutveckling och vidareutveckla riggens användarvänlighet. Detaljkonstruktionens förändringar utfördes med hjälp av utveckling och förändring av befintliga filer i 3D CAD mjukvaran, CATIA v5, vilket slutligen ledde fram till den slutliga utformningen. Av de komponenter som ändrats togs ritningar fram och tillverkning skedde på Scanias mekaniska verkstad för prototypframställning.När konstruktionen var tillverkad och monterad testades den nya riggen igen för att säkerställa dess funktion och att utgående mätningsprestanda inte förändrats. Resultatet av examensarbetet är en fungerande provrigg och en utvärdering av de mätdata som fås vilka kommer att hjälpa förståelsen och utvecklingen av Scanias common rail injektorer.

Författare

Maria Edlund Martin Sahlin

Lärosäte och institution

KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..