Sök:

Sökresultat:

487 Uppsatser om Lönsamhet och Scania. - Sida 11 av 33

Undersökning och utvÀrdering av materialtillförselmetoder
vid Scania Axlar

Den globala lastbilskoncernen Scania stÄr inför en spÀnnande framtid, inte minst dÄ marknaden bokstavligen skriker efter tunga fordon som kan hantera de aldrig sinande behoven av logistikflöden. Det Scania nu gör Àr att rusta för framtiden i form av att dimensionera produktionslinorna för vÀsentligt ökade volymer samtidigt som den svenska verksamheten huvudsakligen koncentreras till företagets bas i SödertÀlje. Rustningen genomför Scania bland annat utifrÄn den logistiska trend som nu rÄder i industrin, nÀmligen att bemöta den ökande produktionstakten genom att göra linans positioner sÄ korta som möjligt för att minimera gÄngstrÀckorna för montörerna. Detta examensarbete handlar om hur Scanias axelverksamhet bör agera för att möta den internlogistiska trenden med kortare positioner, vilket företaget tror sig lösa genom att förse och presentera material vid linan pÄ ett mer yteffektivt sÀtt. Scania har dÀrför utarbetat sex materialtillförselmetoder som de Àmnar anvÀnda i den nya axelverksamheten som startas upp under 2008.

Resource planning for internal logistics : A tool designed for the material handling department at Scania Axles and Gearboxes

This master thesis is performed at Scania Axles and Gearboxes, a production plant located in SödertÀlje. Within the plant axles, gearboxes as well as central gears are assembled from components to finished products. All production is conducted on production lines, with a pre-determined rate, which is supplied with components by the material handling department. Since the production quantity and the mix of product variants produced on the production line is customer order-based, the number and type of components needed for production as well as appropriate staffing within the material handling department is difficult to predict. Scania is currently using a number of different resource planning tools for each material handling-department within Axles and Gearboxes to visualize the workload within the departments.

Chassiintegrerade lastceller : Installation i fjÀdersÀte pÄ Scania tandemboggibakaxlar

The thesis presented in this report has been made on behalf of Scania and their basic frame design department with the subject to solve an implementation of a weight sensing system in the chassis. The system is supposed to be implemented in the seat springs, and the reason for this is that all the force will have to go through the weight sensing transducers. With all the force going through the transducers the weight sensing system will not be sensitive for the differences in tolerances from manufacturing. The transducers could be pre-calibrated to avoid a calibration of the whole vehicle after it?s completed from the manufacturing line.Weight sensing systems is today a reality in trucks with air springs.

Standardiserat arbetssÀtt i furneringen pÄ Scania Chassi i
SödertÀlje

Furneringen pÄ Scania Chassi har en tradition av stort individuellt kunnande och stort behov av ?fixeri? för att rÀdda omrÄdet frÄn störningar i monteringen. Detta har lett till stora individuella skillnader i arbetssÀtt inom furneringen lÀngs med monteringslinjen. Syftet med examensarbetet Àr att reda ut hur dessa skillnader kan elimineras för att skapa ett enhetligt och standardiserat arbetssÀtt för furnerarna samt Àven en metod för detta. Det Àmnar Àven utreda om det Àr möjligt att arbeta taktat samt hur de störningar som uppstÄr kan rapporteras i realtid för att pÄ sÄ sÀtt skapa förutsÀttningar för att systematiskt elimineras.

BladfjÀdrar i kompositmaterial

Detta examensarbete har bedrivits pÄ Scania i SödertÀlje hos gruppen för bÀrande chassi, RTCB. Uppgiften har varit att utvÀrdera möjligheterna att införa bladfjÀdrar i komposit pÄ framaxel med 7.5-8 tons axeltryck. Redan under 80-talet bedrevs ett utvecklingsprojekt pÄ Scania med kompositfjÀdrar. 1990 lades det projektet ned frÀmst för att det inte fanns nÄgon lÀmplig serieproducent till kompositfjÀdrar, men Àven till följd av vissa problem med slagkÀnslighet i materialet och att det under den hÀr perioden bedrevs mÄnga utvecklingsprojekt pÄ Scania. Sedan mitten pÄ 90-talet finns det i USA en serieproducent av kompositfjÀdrar till tunga lastbilar pÄ axeltryck av 6.5 ton, som bland annat levererar till nÄgra av de stora lastbilsmÀrkena pÄ den Amerikanska marknaden.

Utveckling av modulÀrt tvÀrbalksprogram

Scanias modulÀra produktionssystem gör en stor mÀngd anpassningar möjliga samtidigt som kostnaderna för produktutveckling, produktion och reservdelshantering hÄlls nere. Scania ville se över sitt balkprogram för svetsade tvÀrbalkar för att minska kostnader och förbÀttra konstruktionen. En av Scanias tvÀrbalkar var en sluten, vridstyv luftfjÀdringsbalk som satt pÄ ett stort antal av Scanias lastbilar. Balken tillverkades genom gjutning men pÄ grund av relativt höga produktionskostnader för den gjutna balken har chassiavdelningen pÄ Scania tagit fram ett svetsat alternativ. Konstruktionen för den svetsade balken var inte fÀrdig dÄ lösning för ventilinfÀstning saknades.

ProduktionsupplÀgg för vridstyv tvÀrbalk

Detta examensarbete Àr utfört pÄ Ferruform AB i LuleÄ. Ferruform Àr ett helÀgt dotterbolag till Scania och Àr LuleÄs största verkstadsindustri. Scania och Ferruform arbetar stÀndigt med förbÀttringar för att bli bÀttre mot konkurrerande företag. En del av förbÀttringsarbetet Àr att finna nya, effektivare och billigare produktlösningar. Scania och Ferruform har en önskan om att kunna tillverka en i dagslÀget gjuten vridstyv tvÀrbalk genom plÄtformning, svetsning och bearbetning.

Hot och VÄld inom SocialtjÀnsten

Studien Àr en kvalitativ intervjustudie som genomfördes i samarbete med Scania CV AB. Syftet Àr att kartlÀgga hur man resonerar kring begreppet sÀkerhet i förhÄllande till Organizational Behavioral Management (OBM). Studien presenterar OBMs beteendeanalys ABC-modellen för att beskriva hur ett beteende kan aktiveras samt vilka konsekvenser det har. Den avser Àven att introducera DCOM och Beteendebaserad sÀkerhet (BBS) som kompletterande verktyg att arbeta med. MÄlgruppen i studien Àr truckförare pÄ Chassi.

Budskapet Scania ? samma sak pÄ flera sÀtt : En undersökning om corporate branding i intern- och kundtidningar

Syfte och frÄgestÀllning: Syftet Àr att ta reda pÄ hur globala företag ? i detta fallföretaget Scania CV AB ? genom sina officiella intern- och kundtidningar i olikalÀnder förmedlar företagets kÀrnvÀrden och dÀrmed corporate brand.Metod: Ett urval av tidningar ifrÄn företagets intern- och kundtidningaranalyseras utifrÄn ett semiotiskt samt kulturellt perspektiv. BÄde ett urval avartiklar ? bÄde text och bild ? och tidningarnas grafiska kommunikationanalyseras.Slutsatser: Företagets kÀrnvÀrderingar Àr vagt formulerade och ger dÀrmed stortutrymme för tolkningar av dess innebörd. DÀrmed kan nÀstan allt som skrivs itidningarna sÀgas förmedla företagets corporate brand.

Flödesoptimering vid Scania: En förstudie av aktuella flödestyper och layouter för cylinderfodertillverkningen

Scanias tillverkning stÄr i nulÀget inför en stegvis höjning av produktionsvolymen. Vid cylinderfodertillverkningen utnyttjas produktionen nÀra maximal kapacitet och nÄgot mÄste dÀrmed göras för att Scania ska kunna sÀkra leveranserna i framtiden. MÄlet med detta projekt har varit att presentera ett antal produktionskoncept samt för- och nackdelar med dessa utifrÄn olika framtidsscenarion. UtifrÄn dessa koncept skulle Àven minst en detaljbearbetad produktionslayout, inklusive en plan för implementering, tas fram.Vid cylinderfodertillverkningen bearbetas i nulÀget foder ur sex olika produktfamiljer. Alla har samma grundkonstruktion men de skiljer sig Ät i vissa mÄtt.

AnvÀndning av nyckeltal, Key performance indicators, som underlag till resurseffektivisering av produktion

Mattias MogardGustav von HeijneSammanfattningFör framgÄngsrika företag Àr det essentiellt att ha kontroll över sina resurser. Studien tar upp ett Àmne som handlar om att skapa en överblick och en medvetenhet om resurseffektivitet inom ett företags produktion.Performance measurement Àr ett tillvÀgagÄngssÀtt för att kvantifiera aktiviteterna inom en produktion. Data struktureras genom nyckeltal, Key performance indicators (KPI:er), till övergriplig och anvÀndbar information. ISO 22400 Àr en uppsÀttning standardiserade nyckeltal med ÀndamÄlet att appliceras pÄ automatiserad produktion. Studiens syfte Àr hitta vilka av nyckeltalen frÄn ISO 22400 som Àr lÀmpliga att anvÀnda vid mÀtningen av en helt automatiserad produktionskedja som tillverkar motorblock.

Europeisk fusionskontroll : pÄ olika villkor

The decision of the European Commission to block the merger between Volvo and Scania in the late 90?s became the starting point to the debate of the possible discriminating effects of the European merger regulation. Especially since the Commission a few years earlier had approved of the merger between Mercedes-Benz and KĂ€ssbohrer on the German bus market, where the conditions for competition had been similar to those at hand in the Swedish case. The issue that was and still is in focus is whether the European merger regulation is more difficult to pass for large companies situated on a smaller domestic market than is the case for their competitors of corresponding size but situated on a larger domestic market.This thesis aims at examining what the judgement of the geographical relevant market means for the application of the Merger act. This is being done from two perspectives.

Studie av kvalitetsbristkostnader vid Scania motortillverkning

Arbetet visar praktiskt hur en organisation kan utnyttja kvalitetsbristkostnader, för att sedan utifrÄn dessa identifiera möjligheter till förbÀttring. I arbetet anvÀnds identifierade kvalitetsbristkostnader för att ta fram en projektplan för motortillverkningen. Projektets resultat ska medföra att kvalitetsbristkostnaderna vid motortillverkningen minskas. Arbetet börjar med att identifiera vilka kvalitetsbristkostnader som motortillverkningen har dokumenterat. DÀrefter tas en enkÀt med öppna frÄgor fram, vilken behandlar kvalitetsbrister vid motortillverkningen.

Oförstörande provning in-line : SÀkerstÀllande av produktionskvalitén vid gjutning av cylinderhuvuden

För att unvika onödiga kassationer inom fordonsindustrin satsas det mycket pÄ att fÄ fram ?rÀtt kvalité? pÄ komponenterna frÄn början. Dagens metod Àr slumpmÀssiga förstörande tester dÀr endast ett fÄtal komponenter testas och förstörs. Denna metod blir dyr i lÀngden pÄ grund av att produkten förstörs och det gÄr inte att följa upp med ytterligare analyser. Porer och inneslutningar vid gjutningen av cylinderhuvud och Àr ett vanligt problem i fordonsindutrin och nÀr inte varje komponent kan testas och kvalitetssÀkras pÄ ett snabbt och effektivt sÀtt generar det kostnader i bÄde tid och pengar.MÄlet med detta examensarbete var att utreda om RAM (Resonant Acoustic Method) kan upptÀcka dessa porer och inneslutningar med en storlek mellan 1?5 mm i cylinderhuvud frÄn Scania och Àven undersöka om RAM kan sÀttas in direkt i produktionslinorna.Med RAM gjordes fem tester per objekt med tre stycken mikrofonpositioner och tre stycken excitationspunkter och med en upplösning pÄ 1,5 Hz.

Försvarsstrategier och strategisk trovÀrdighet vid fientliga övertagningsförsök - En fallstudie av Scania och Skandia

Background: Mergers and acquisitions have evolved from initially almost exclusively having been an American phenomenon, to becoming a common occurrence throughout the world. Companies though, are not defenseless against hostile bids, but must take many factors into account when selecting defense measures. Purpose: This paper aims to enhance the understanding of acquisitions through hostile bids on the companies studied. More specifically, this study aims to create a deeper understanding in how Scania and Skandia have chosen their defense measures, or could have chosen, before and during their hostile bidding processes with specific concern for their strategic credibility. Method: This paper is based on two companies listed on the Stockholm Stock Exchange exposed to hostile takeover attempts in a similar time period.

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->