Sök:

Sökresultat:

1034 Uppsatser om Kritiskt tidsavstćnd - Sida 48 av 69

Var finns lojaliteten? : En kvalitativ studie om etik och faktorer som pÄverkar lÀrares agerande mot barn och elever

Syftet med detta examensarbete var att beskriva och förstÄ innebörden av hur lÀrare ser pÄ krÀnkningar utförda av en kollega mot en eller flera elever samt vilka faktorer som pÄverkar en lÀrare att ingripa eller inte. Undersökningen genomfördes med kvalitativ forskningsmetod för att fÄ tillgÄng till lÀrares erfarenheter av agerande och olika handlingsmönster i situationer dÀr krÀnkning kan befaras ha Àgt rum. ForskningsfrÄgorna var: Finns det enligt lÀrare mer eller mindre allvarliga krÀnkningar utförda av lÀrare mot en elev? Förekommer det att lÀrare agerar nÀr en kollega krÀnker en elev och vilka faktorer bidrar till ett agerande? Har lÀrare erfarenhet av kollegors uppfattning kring huruvida en lÀrare ska agera eller inte nÀr de erfar att en elev krÀnks och hur ser dessa i sÄ fall ut? Den kvalitativa studien bygger pÄ intervjuer av fem lÀrare som arbetar i Ärskurserna förskoleklass-Ärskurs 3. Studien visar bl.a.

Är kalkyleringssystemet tillförlitligt? : En fallstudieliknande undersökning av ett tillverkande företag

Uppsatsens syfte Àr att kritiskt granska uppdragsgivarens kalkyleringssystem, för att komma fram till om kalkyleringssystemet Àr tillförlitligt och dÀrefter ge rekommendationer pÄ hur kalkyleringssystemet kan förbÀttras.I metodkapitlet motiverar vi vÄrt tillvÀgagÄngssÀtt. Vi anser att ett deduktivt förhÄllningssÀtt lÀmpar sig bÀst för vÄr undersökning och vi anvÀnder oss av en kvalitativ undersökningsmetod. Intervjuerna som vi har haft har varit av semistrukturerad och ostrukturerad karaktÀr.I teorikapitlet förklarar vi bland annat vad kalkyler Àr och vad de anvÀnds till. DÀrefter presenterar vi de vanligaste traditionella kalkylmetoderna. Vi anvÀnder kritiken som riktas mot de traditionella kalkyleringsmetoderna för att kunna analysera eventuella brister pÄ uppdragsgivarens kalkyleringssystem.Empirin bestÄr av det datamaterial vi har samlat pÄ oss under intervjuerna hos uppdragsgivaren.

JÀmstÀlldhet ? ett (svenskt) privilegium : Om jÀmstÀlldhetspolitikens inkluderande och exkluderande konsekvenser

Syftet med denna studie har varit att kritiskt granska rÄdande jÀmstÀlldhetspolitiska arbete pÄ regeringsnivÄ för att presentera en översiktlig bild över dess problematiker och förtjÀnster. Studien har haft ett sÀrskilt fokus pÄ det jÀmstÀlldhetspolitiska arbetets inkluderande och exkluderande konsekvenser. Studien bygger pÄ en kvalitativ textanalys samt en mindre kvantitativ undersökning av tvÄ regeringsskrivelser som presenterar genomförda och planerade jÀmstÀlldhetspolitiska ÄtgÀrder mellan Ären 2007-2014. Jag har i huvudsak utgÄtt ifrÄn ett intersektionalitetsteoretiskt perspektiv för att undersöka materialets anvÀndning av kategorin kön. Utöver detta har jag identifierat tre framtrÀdande mönster i materialet; en diskrepans mellan problemformuleringar och problemlösningar, att mÀn som grupp generellt Àr osynliga i materialet, samt att mÀns vÄld mot kvinnor ofta artikuleras i termer av hedersrelaterat vÄld och förtryck. Den intersektionella delen av studien visar att jÀmstÀlldhetspolitiken generellt visar en bristande förstÄelse för hur olika maktasymmetrier samverkar för att skapa ojÀmstÀllda förhÄllanden mellan kvinnor och mellan mÀn. Vidare visar den att politiken tar sin utgÄngspunkt i kvinnor (och mÀn) som besitter privilegierade positioner samt att en vit, heterosexuell, fullt funktionell medelklassnorm lÀmnas oproblematiserad.

Barns inflytande i förskolan

LÀroplanerna har tydliga formuleringar angÄende barns inflytande i förskolan och skolan. Forskning har visat att barn ofta Àr en outnyttjad resurs (Tham 1998). Forskare menar dessutom att barn behöver ges möjlighet till dagligt inflytande för att kunna trivas och mÄ bra (Korpela 2004). Om vÄrt samhÀlle Àven i framtiden ska kunna fungera demokratiskt Àr det av stor vikt att de som lever dÀr har förmÄgan att tÀnka kritiskt och vÀrdera det som sÀgs och görs. VÄra barn behöver dÀrför fÄ trÀna sig i att ha inflytande (Ferm, 1993).

LÀrare samtalar om sin lÀs- och skrivundervisning : Fokusgruppssamtal som arena för kritisk sjÀlvprövning?

Studien LÀrare samtalar om sin lÀs- och skrivundervisning. ? Fokusgruppssamtal som arena förkritisk sjÀlvprövning? har tagit avstamp i en kartlÀggning av svenskÀmnets lÀs- och skrivutvecklingsom genomfördes i en mellansvensk kommun, vÄrterminen 2011.Syftet med studien Àr att belysa och kritiskt granska hur lÀrare talar om sin undervisning nÀr detgÀller arbetet med elevers lÀs- och skrivutveckling med sÀrskilt fokus pÄ elever som kan vara ibehov av sÀrskilt stöd i sin lÀs- och skrivutveckling.För att lÀrare skulle ges möjlighet att samtala om sin undervisning valdes fokusgruppssamtal förinsamlande av empirin. Studien Àr av kvalitativ art och har en hermeneutisk forskningsansats somutgÄngspunkt, med ett konstruktionistiskt kunskapsteoretiskt perspektiv.Det lÀrarna i samtalen gav uttryck för att de gör i arbetet med att utveckla elevers lÀs- och skrivutveckling,och som jag betraktar som strategier, har jag valt att beskriva utifrÄn följande kategorier:1. Förebyggande arbete2.

"Vi Àr mÄngfald" - en studie om definiering och implementering av begreppet mÄngfald pÄ tre högstadieskolor i Malmö

MÄngfald Àr begrepp som anvÀnds ofta i den offentliga debatten. I lagstiftning och politiska mÄlsÀttningar finns inga direkta direktiv pÄ hur mÄngfald ska definieras och implementeras men det finns riktlinjer och visioner. Studien syftar till att förstÄ hur tre skolor i Malmö, genom hur rektorer som ledande aktörer förstÄr och implementerar mÄngfald i sin verksamhet i relation till lagstiftning och politiska visioner, detta undersöks dÄ skolor bl.a. har en viktig roll i att förmedla och diskutera vÀrden och förhÄllningssÀtt till andra. För att erhÄlla kommunala och statliga insatser och perspektiv om mÄngfaldsarbete pÄ skolor deltar Àven chefen för Resurscentrum för mÄngfaldens skola samt ansvarig pÄ Myndigheten för skolutveckling i Malmö i studien.

HR och sociala medier. : En kartlÀggning över hur sociala medier anvÀnds i HR-processer.

Ett ökat anvÀndande av sociala medier har möjliggjort en ny arena för HR-funktioner och deras arbete med HR-frÄgor. DÄ det idag finns ytterst lite forskning inom omrÄdet upplevde vi det intressant att studera hur sociala medier anvÀnds inom HR-funktioner samt eventuella egenskaper som pÄverkar arbete med olika HR-processer. Vi valde att konstruera en webbankÀt med syftet att kartlÀgga anvÀndandet och erfarenheter bland HR-funktioner. EnkÀten skickades ut till 113 HR-funktioner runt om i Sverige och vi erhöll 42 svar. Respondenternas samlade svar visade att ungefÀr lika mÄnga anvÀnde respektive anvÀnde inte sociala medier i sitt HR-arbete.

Simuleringmetodik: en fallstudie pÄ Volvo Aero Corporation

Syftet med detta examensarbete Ă€r att kartlĂ€gga hur Volvo Aero Corporation arbetar med produktionssimulering samt presentera ett tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt som bör anvĂ€ndas, för att göra produktionssimuleringsstudier kostnadseffektiva och tillförlitliga som beslutsunderlag. Genom att följa en simuleringsstudie har författarna bildat sig en uppfattning om hur produktionssimuleringar i dag gĂ„r till pĂ„ företaget. De empiriska resultaten har analyserats utifrĂ„n teori för att beskriva hur Volvo Aero bör förĂ€ndra sitt förfarande vid simuleringsstudier. Resultaten visar att Volvo Aero har brister i sitt tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt nĂ€r simuleringsstudier genomförs. • Inledningsvis Ă€r de frĂ„gestĂ€llningar som ska undersökas alltför övergripande för att kunna besvaras med hjĂ€lp av en simuleringsstudie.

En skola för vissa? : GY 2011 ur ett utbildningshistoriskt- och rÀttvisefilosofiskt perspektiv

Uppsatsen Àr en litteraturstudie och syftar till att kritiskt belysa den nu pÄgÄende gymnasiereformen ur ett utbildningshistoriskt perspektiv med sÀrskilt fokus pÄ enhetlighet, jÀmlikhet och likvÀrdighet, för att se likheter med och avvikelser frÄn tidigare strÀvanden. Reformen analyseras sedan ur ett liberalt jÀmlikhetsperspektiv efter John Rawls? teori om rÀttvisa. I rÀttviseanalysen fokuserar jag sÀrskilt differ-entieringen av gymnasiet i högskoleförberedande respektive icke högskoleförbered-ande program.    I min utbildningshistoriska analys visar jag hur reformen Àr ett trendbrott i svensk utbildningspolitisk tradition dels genom att ange kunskapsnivÄn i skolan som frÀmsta orsak till reformen och inte sociala aspekter, dels eftersom den innebÀr en ÄtergÄng till en differentierad gymnasieskola. Samtidigt visar det sig att utbildningspolitiken Àr klassiskt borgerlig och i det avseendet Àr reformen inte överraskande.    En rÀttvis skolstruktur erkÀnner den kultur- och kunskapstradition som eleverna Àr en del av, för dem tidigt in i denna tradition, och lÀr dem efterhand att anvÀnda sina kunskaper pÄ ett personligt sÀtt.

Sjuksköterskestudenters och sjuksköterskors instÀllning till och erfarenheter av informationsteknologiskt stöd i vÄrden : En systematisk litteraturstudie

Syftet med denna systematiska litteraturstudie var att undersöka studenters och sjuksköterskors instÀllning till informationsteknologi, samt studenters erfarenhet av IT och möjlighet att utnyttja IT i klinisk utbildning. AnvÀnda databaser var Medline, Science Direct, och Google Scholar. Följande sökord anvÀndes: nursing, student, documentation, attitudes to computers, computerized, och medical record. Femton artiklar ingick, varav nio hade kvantitativ ansats och sex kvalitativ ansats. Resultatet visade att yngre studenter inte hade lika högt förtroende för teknologi som Àldre studenter.

Upplevelser av livskvalitet hos patienter med svÄrlÀkta sÄr vid tryckkammarbehandling : - en systematisk litteraturstudie

Bakgrund: Tryckkammarbehandling Àr en vanlig behandling för dykarsjuka, men kan Àven anvÀndas vid andra tillstÄnd, till exempel hos patienter med svÄrlÀkta sÄr, vilka överlag upplever sig ha sÀmre livskvalitet. Den definition av livskvalitet som valdes i denna studie grundades i den subjektiva livssituationens flerdimensionella aspekter. Studiens teoretiska förankring utgick frÄn ett humanvetenskapligt perspektiv med fokus pÄ upplevelsen kring livskvalitet utifrÄn WHO och Haas.Syfte: Att beskriva upplevelser av livskvalitet hos patienter med svÄrlÀkta sÄr i nedre extremiteter i samband med tryckkammarbehandling.Metod: Systematisk litteraturstudie av befintlig vetenskaplig litteratur inom intresseomrÄdet. Artiklarna granskades kritiskt genom författartriangulering och analyserades utifrÄn ett deduktivt arbetsÀtt. Analysen grundar sig pÄ fem artiklar.Resultat: Tryckkammarbehandling ledde, i de artiklar vi studerade, till ökad livskvalitet bland annat genom ökad sÄrlÀkning, förbÀttrad hÀlsa och minskad fysisk begrÀnsning.

Edutainment & empowerment vid kommunikation av kostbudskap

I dag förvÀntas individen ha empowerment, ?egenmakt?, att sjÀlv göra hÀlsosamma beslut kring kost som Àr bra för den egna hÀlsan. Till hjÀlp finns mÄnga kostbudskap vars kvalitet kan vara svÄr att kontrollera. HÀlsoinspiratörer Àr en kategori individer som aktivt söker och mottar kostbudskap. Kostbudskapen kommuniceras av flera olika sÀndare, exempelvis media, men Àven frÄn andra individer i omgivningen.

"Man kan frÄga sig sjÀlv. Om jag ser ut sÄdÀr, kommer jag vara lyckligare dÄ?" : En studie om gymnasieelevers syn pÄ hÀlsobegreppet, dess plats i media samt inom Àmnet Idrott och hÀlsa

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur en utvald grupp gymnasieelever ser pÄ begreppet hÀlsa. Studiens utgÄngspunkter Àr hÀlsobegreppets innebörd, dess plats i media samt i Àmnet Idrott och hÀlsa. HÀlsa Àr enligt vetenskaplig definition förÀnderlig och innefattar individens hela liv och livskvalitet. Studien bygger pÄ sex intervjuer med gymnasieelever. Insamlat data har sedan transkriberats.

PopulÀrkulturens plats i skolan: Intervjustudie om lÀrares resonemang kring elevers populÀrkultur

Syftet med denna uppsats var att ta reda pÄ hur nÄgra lÀrare bemöter och resonerar kring elevernas populÀrkultur i skolan och pÄ vilket sÀtt den kommer till uttryck i undervisningen i grundskolans tidigare Är. Jag ville fÄ en inblick i hur lÀrarna ser pÄ elevernas populÀrkultur och om de anvÀnder sig av denna som redskap för samspel och lÀrande. Med hjÀlp av kvalitativa intervjuer med fem olika lÀrare har jag försökt besvara de problemformuleringar som jag tagit fram för detta arbete.PopulÀrkulturen Àr en viktig del i barns och ungas liv och tillhandahÄller bÄde förebilder och vÀrderingar. SamhÀllets förÀndring har bidragit till att populÀrkulturen tar allt större plats i barns och ungas liv och bidrar till att de vÀrderar denna kunskap högre Àn den som ges i skolan. Skolan har dÀrför förlorat sitt monopol som kunskapsförmedlare.

SmÄ och medelstora företags val av standardiserat affÀrssystem - förslag till modell samt diskussionsunderlag

Standardiserade affÀrssystem kan beskrivas som informationssystem som integrerar företagsinformation. AffÀrssystem erbjuder till exempel en möjlighet till effektivisering avverksamhet och affÀrsprocesser. Dessa system kan ocksÄ erbjuda prognosverktyg för analysav företagets affÀrsverksamhet. Standardiserade affÀrssystem har hittills framför allt riktatsmot större företag. Emellertid har flera aktörer nu aviserat en satsning för smÄ och medelstoraföretag.Vid anskaffning av standardiserade affÀrssystem Àr det viktigt att systemet verkligen fungerarvÀl utifrÄn med företagets behov och förutsÀttningar, till exempel nÀr det gÀlleraffÀrsprocesser, organisation, med mera.

<- FöregÄende sida 48 NÀsta sida ->