Sök:

"Vi är mångfald" - en studie om definiering och implementering av begreppet mångfald på tre högstadieskolor i Malmö


Mångfald är begrepp som används ofta i den offentliga debatten. I lagstiftning och politiska målsättningar finns inga direkta direktiv på hur mångfald ska definieras och implementeras men det finns riktlinjer och visioner. Studien syftar till att förstå hur tre skolor i Malmö, genom hur rektorer som ledande aktörer förstår och implementerar mångfald i sin verksamhet i relation till lagstiftning och politiska visioner, detta undersöks då skolor bl.a. har en viktig roll i att förmedla och diskutera värden och förhållningssätt till andra. För att erhålla kommunala och statliga insatser och perspektiv om mångfaldsarbete på skolor deltar även chefen för Resurscentrum för mångfaldens skola samt ansvarig på Myndigheten för skolutveckling i Malmö i studien. En hermeneutisk utgångspunkt och kvalitativ metod utgör den metodologiska ansatsen och fem intervjuer har utgjort den främsta insamlingsmetoden. En juridisk och politisk bakgrund samt två dominerande perspektiv på mångfald, en konsultinriktad och ett kritiskt förhållningssätt, presenteras som ett ramverk för förståelsen av begreppet. Tre teorier används som grund för att förstå mångfald samt hur det används, dessa utgörs av en konstruktionistisk teori, en implementeringsteori samt en glokaliseringsteori. Analysen visar att det råder en ovisshet om vad begreppet mångfald innebär och olika förståelser framkommer av rektorerna, dock är etnicitet återkommande och framställs som mest påtagligt. Implementeringen av mångfald på skolorna framkom i studien som att vara beroende av de ledande aktörernas engagemang och förståelse, vilket tog sitt uttryck genom arbete med värdegrunder, att framhålla lika rättigheter och möjligheter samt att utgå efter lagar och politiska målsättningar.

Författare

Ajin Ali Malin Ahreborg

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..