Sök:

Simuleringmetodik

en fallstudie på Volvo Aero Corporation

Syftet med detta examensarbete är att kartlägga hur Volvo Aero Corporation arbetar med produktionssimulering samt presentera ett tillvägagångssätt som bör användas, för att göra produktionssimuleringsstudier kostnadseffektiva och tillförlitliga som beslutsunderlag. Genom att följa en simuleringsstudie har författarna bildat sig en uppfattning om hur produktionssimuleringar i dag går till på företaget. De empiriska resultaten har analyserats utifrån teori för att beskriva hur Volvo Aero bör förändra sitt förfarande vid simuleringsstudier. Resultaten visar att Volvo Aero har brister i sitt tillvägagångssätt när simuleringsstudier genomförs. • Inledningsvis är de frågeställningar som ska undersökas alltför övergripande för att kunna besvaras med hjälp av en simuleringsstudie. • Vid uppstartandet av en simuleringsstudie utvärderas inte studiens tidsåtgång, kostnad eller förväntade resultat. Detta medför att det inte går att bedöma studiens nytta eller kostnadseffektiviteten av denna. • Det är mycket viktigt att rätt indata används för att göra simuleringsmodeller tillförlitliga. De indata som finns tillgängliga i affärssystemet har andra syften än att användas i en simuleringsstudie, och bör därmed kritiskt granskas om de ska användas till detta. • Tillförlitligheten i simuleringsstudier utvärderas subjektivt av deltagarna i studien. Utöver subjektiva bedömningar sker ingen validering med tester som kan säkerställa att modellen beskriver verkligheten på ett tillfredsställande sätt. Slutsatserna av arbetet är att Volvo Aero bör sätta mål redan i början av simuleringsstudien. Utifrån dessa kan det sedan utvärderas vilka krav som ställs på indata, byggandet av modellen och tillförlitligheten i resultaten. Genom att arbeta med konceptuella modeller kan det från början avgöras om målen är rimliga, samt om det blir kostnadseffektivt att genomföra studien.

Författare

Lukas Nyqvist Roger Sjöberg

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..