Sök:

Lärare samtalar om sin läs- och skrivundervisning

Fokusgruppssamtal som arena för kritisk självprövning?

Studien Lärare samtalar om sin läs- och skrivundervisning. ? Fokusgruppssamtal som arena förkritisk självprövning? har tagit avstamp i en kartläggning av svenskämnets läs- och skrivutvecklingsom genomfördes i en mellansvensk kommun, vårterminen 2011.Syftet med studien är att belysa och kritiskt granska hur lärare talar om sin undervisning när detgäller arbetet med elevers läs- och skrivutveckling med särskilt fokus på elever som kan vara ibehov av särskilt stöd i sin läs- och skrivutveckling.För att lärare skulle ges möjlighet att samtala om sin undervisning valdes fokusgruppssamtal förinsamlande av empirin. Studien är av kvalitativ art och har en hermeneutisk forskningsansats somutgångspunkt, med ett konstruktionistiskt kunskapsteoretiskt perspektiv.Det lärarna i samtalen gav uttryck för att de gör i arbetet med att utveckla elevers läs- och skrivutveckling,och som jag betraktar som strategier, har jag valt att beskriva utifrån följande kategorier:1. Förebyggande arbete2. Lärarkompetensens betydelse i arbetet med elevers läs- och skrivutveckling3. Läs- och skrivundervisning och uppföljning av elevers läs- och skrivutveckling4. Kompensera i undervisningenResultatet av studien visar att lärarna i fokusgruppssamtalen till största delen samtalade om vad somvar viktigt i arbetet med att utveckla elevers läs- och skrivutveckling. Lärarna lyckades i mycketliten utsträckning verbalisera hur en undervisning, som tar hänsyn till allt det som lärarna i samtalenuttryckte som viktiga aspekter i läs- och skrivundervisningen verkligen gestaltade sig i vardagsarbetetmed eleverna.När det gäller arbetet med att utveckla elevers läsförståelse och att kompensera i läs- och skrivundervisningenför att alla elever ska få det stöd de behöver för att utvecklas så långt som möjligt isin läs- och skrivutveckling gavs några få konkreta exempel från lärares undervisning på hurläsundervisningen kunde gestaltas i praktiken. Det överraskade mig att inte fler lärare verbaliseradeoch gav exempel från sin undervisning på hur de konkret arbetar i sin vardag med att utvecklaelevers läs- och skrivutveckling, med särskilt fokus på elever som kan vara i behov av särskilt stöd isin läs- och skrivutveckling.3

Författare

Elisabeth Axelsson

Lärosäte och institution

Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..