
Sökresultat:
311 Uppsatser om Konsumentbeteende - Sida 11 av 21
Funktion möter upplevelse : - Vikten av att skapa upplevelser vid funktionella tjänster
I dagens samhälle blir människor allt mer intresserade av upplevelser vilket har visat sig både i konsumtionsmönster och vid utbudet av rena upplevelser från företag. Denna trend har ännu inte synts vid konsumtion och utbud av funktionella tjänster. Därför syftar uppsatsen till att undersöka konsumenters intresse av upplevelser vid funktionella tjänster.Uppsatsen tar sin grund i en kvalitativ ansats och för att reda ut frågan gjordes en fokusintervju med 11 respondenter samt enskilda intervjuer för att skapa en djupare förståelse för området.Undersökningen bidrar i slutändan till en tydligare förståelse för konsumenters åsikter och visar på att tjänsten är det centrala vid sådana situationer ? inte upplevelsen i sig. Därför har konsumenterna svårt att acceptera upplevelser vid funktionella tjänster som inte är direkt relaterade till tjänsten i sig.
Att locka fler studenter till Energiingenjörsprogrammet : En studie om studentrekrytering
Datum: 2012-01-06Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi med inriktig marknadsföringInstitution: Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling, HST, Mälardalens HögskolaFörfattare: Aiman Hadrous Ashkan Mortazavifar Nancy Saad 25 juni 1987 7 december 1990 26 november 1986Titel: Att locka fler studenter till Energiingenjörsprogrammet: En studie om studentrekrytering.Handledare: Johan GrinbergsNyckelord: Attrahera, Energiingenjörsprogrammet, Konsumentens köpprocess, Means- and Value ChainFrågeställning: Hur skall fler studenter bli attraherade av att söka till Energiingenjörsprogrammet?Syfte: Arbetets syfte är att undersöka och analysera hur Energiingenjörsprogrammet kan attrahera fler studenter i framtiden. Metod: I detta arbete utnyttjas både den kvalitativa och den kvantitativa metoden. Insamlingen av sekundära data gjordes genom studier av relevanta artiklar inom ämnet Konsumentbeteende. Till grund för resultat och slutsats användes en enkätundersökning på gymnasieelever inom Västerås kommun.Slutsats: Undersökningen visade att flera aspekter påverkar studentens val av utbildning. Energiingenjörsprogrammet ska arbeta med positionering av programmet och anpassa detta utifrån studentens mål och behov, för att kunna skapa ett attraktivt val..
Mobilapplikationsanvändning bland ungdomar i Karlstad : Pris före funktion?
I denna uppsats undersöks ungdomars användning av gratis mobilapplikationer. Uppsatsen lyfter fram faktorer som påverkar applikationsanvändningen och förklarar hur faktorerna i jämförelse med varandra påverkar användningen. Genom detta nyanseras även skillnader mellan användningen av gratis-applikationer och betal-applikationer.En kvalitativ studie gjordes i form av två fokusgrupper där den åtskiljande faktorn var förvärvsinkomst. Deltagarna fick i grupper diskutera olika teman, till exempel pris, sociala påtryckningar och attityd kring användningen av mobilapplikationer. Resultatet av gruppintervjuerna tolkades och analyserades utifrån en tolkningsram baserad på företagsekonomiska teorier.
Konsumentbeteendet på Mobiltelefonmarknaden : En studie om applikationsanvändandet
Studien är en undersökning om hur olika delar av Konsumentbeteendet bland applikationsanvändare ser ut. En applikation är ett program eller en tjänst som tillför en ny funktion i mobiltelefonen. Studiens syfte och problemformulering hur olika delar av Konsumentbeteendet ser ut och utifrån det ta fram den typiske applikationsanvändaren. Som teoretisk referensram används en bearbetad version av Peter & Olsons (2008) Wheel of consumer analysis som vi kallar konsumenthjulet. Konsumenthjulet består av affekt och kognition, konsumenters omgivning och beteende.
Skillnader i konsumentbeteende mellan försäljningskanaler
In todays' society e-commerce is growing at a rapid speed. 4,6 % of all retail sales on the Swedish market are done on the Internet. In the makeup category, which will be the category of focus in this study, 9 % of all the sales were done on the Internet during the last quarter of 2011. As it is today many suppliers do not have enough knowledge about e-commerce and instead of focusing on the development of the channel the focus should instead be on the development of the users of the channel.The purpose of this study is to understand the buying process with respect to the existing theories. The focus will be on the two stages information search and evaluation of alternatives.
Små företag och deras förberedelse inför e-handel
Allt fler små företag på konsumentmarknaden idag väljer att startaförsäljning på Internet. Men det är inte bara att lägga upp en hemsida ochstarta, utan det krävs genomgående analyser och undersökningar på allt ifrånkonkurrenter till målgrupp och de egna finanserna. Heminredning betecknassom ”svåra” produkter att sälja på Internet eftersom de måste kännas ochupplevas, vilket komplicerar arbetet för företag inomheminredningsbranschen.Det leder fram till uppsatsens frågeställning: Hur bör små företag inomheminredningsbranschen arbeta för att förbereda e-handel?En kvantitativ undersökning i form av en enkätundersökning via telefon medomkring 150 konsumenter genomfördes, där vi erhöll 57 svar avrespondenterna och därmed fick vi en svarsfrekvens på 38%. Vi genomfördeäven en kvalitativ undersökning med hjälp av intervjuer med representanterfrån företag som startar upp e-butiker.Vår slutsats är att små företag först bör göra grundliga analyser ochundersökningar på marknaden, konkurrenter, målgrupp och de egnafinanserna.
Varför e-handlar inte fler konsumenter?
Syftet med uppsatsen är att utreda varför inte fler konsumenter e-handlar. Vi vill ta reda på varför e-handeln inte tagit en större marknadsandel av den totala marknaden som förutspåtts. Vi har valt att enbart titta på business-to-consumer relationer. Våra respondenter befinner sig i åldern 18-65 år. Vi har använt oss av enkäter och semistrukturerade intervjuer av privatpersoner.
In Vino Veritas : En studie om till vilken grad konsumenter söker Word-of-Mouth vid köp av vin.
I och med att människor runt omkring i världen idag kopplas ihop med hjälp av ny teknik och kommunikationsmedier är det intressant att studera hur konsumenter från ett visst land ser på handel med andra länder på nätet. Denna studie syftar till att skildra vilka faktorer på landsnivå som gör att svenska konsumenter väljer att näthandla en digitalkamera från ett land framför ett annat. Mer specifikt utreder studien svenska konsumenters köpbeteende vid näthandel inom landet och gentemot Polen, Tyskland och USA. Tidigare forskning har visat att tillit har en viktig betydelse vid handel mellan länder och näthandel (Michaelis et al, 2008; Connolly & Bannister, 2008). Därför kopplas landsfaktorerna i studien ihop med en egenkonstruerad tillitsmodell som bygger på tidigare teorier om tillit.
Aktiehandel och Internet : Internets påverkan på aktiehandeln och konsumentbeteende vid aktiehandel på Internet
Bakgrund: Uppkomsten av Internet och introduktionen av Internettjänster som möjliggör aktiehandel har gjort det möjligt att handla med aktier på ett helt nytt sätt. Denna uppsats fokuserar på att utreda huruvida Internet och Internettjänster som möjliggör aktiehandel via Internet har påverkat aktiehandeln vid Stockholmsbörsen. Frågorna uppsatsen har besvarats med hjälp av litteratur samt med hjälp av intervjuer med ansvariga för aktiehandeln vid två av Sveriges största banker.Problem: Hur har aktiehandeln på Stockholmsbörsen påverkats i och med att svenska folket fick tillgång till Internet och Internettjänster som möjliggör aktiehandeln?Vilka likheter och skillnader finns det mellan aktiehandel över Internet och annan Internetbaserad handel?Syfte: Syftet med uppsatsen är att utreda hur aktiehandeln vid Stockholmsbörsen har påverkats i och med att aktiehandeln har blivit förenklad och tillgänglig för alla i en större utsträckning genom tillgången till Internettjänster som möjliggör aktiehandel. Ett delsyfte är att testa förklaringsvärdet på modellen för Internethandel som appliceras på empirin i denna uppsats.Resultat: Studien som har genomförts visar att Internettjänsterna inte direkt har lockat nya investerare att investera i aktier.
Allt du behöver är mobilen : En empirisk studie om faktorer som påverkar användandet av mobila betalningar inom den svenska dagligvaruhandeln
Antalet mobiltelefonabonnenter har under de senaste a?ren o?kat kraftigt i va?rlden och till fo?ljd av detta har nya mobila tja?nster utvecklats fo?r att kunna uppfylla konsumenters fo?ra?ndrade krav. Mobila betalningar a?r en av de nya tja?nster som har utvecklats och implementerats inom en rad branscher. En av de branscher da?r mobila betalningar har implementerats a?r inom den svenska dagligvaruhandeln da?r efterfra?gan pa? tja?nsten dock upplevs som la?g.
HANDEL MED ALKOHOLHALTIGA DRYCKER - INTERNETREVOLUTIONEN : En studie om konsumenters ko?pbeteende och vilka merva?rden som pa?verkar vid handel av alkoholhaltiga drycker via internet
Den svenska alkoholmarknaden har la?nge pra?glats av monopol. Pa? senare tid har marknaden dock erfarit en viss avreglering och vi kan urskilja en liberaliseringstrend i och med laga?ndringen fra?n 2007 da? privatimport av alkoholhaltiga drycker blev lagligt. Denna laga?ndring har o?ppnat upp mo?jligheten fo?r internethandel vilket har revolutionerat den svenska alkoholmarknaden.
Att våga vara mobil : En studie i hur företag kan påverka konsumentens köpvanor genom införandet av mobil handel
We chose to write this essay about mobile commerce and what influences aconsumer's buying habits within mobile commerce. We also look at how acompany can implement mobile commerce. We could not find any studies thatdirectly addressed factors that affected consumers of mobile commerce prior tothis essay. This was one of the reasons that we chose to write about it.In the introductory chapter, we will discuss important issues relating to ecommerceand the use of smartphones as a tool for marketing and trade.In the methodology chapter, we explain our choice of methods for this essay. Wereported on the techniques and methods to collect data that were relevant to thiswork and then we had a discussion about the methodological choices made.
Produktkatalogens utformning - En studie av dess betyldelse för industriell kommunikation
Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur produktkatalogens utformning kan påverka det industriella köpbeteendet. Vidare syftar vi till att ta reda på vilken roll produktkatalogen kan spela i det industriella relationsbyggandet. Vi avser således att ge ett bidrag till kunskapsmängden rörande industriell kommunikation. Den teoretiska referensramen har skapats utifrån teorier och tidigare forskning inom industriell kommunikation, industriellt köpbeteende, Konsumentbeteende och industriell säljprocess. Utifrån denna referensram har metoden för insamlandet av data fastställts.
Butikskoncept "Den nya lilla svarta" : Butikens nya och viktiga roll
Problemformulering: Vilka faktorer är viktiga för medelstora företag inom detaljhandeln för att utforma ett serviceinriktat butikskoncept som en strategi för långsiktig överlevnad?Syfte: Att analysera och utvärdera hur tre medelstora företag fattar strategiska beslut för att utforma butikskoncept och hur kunderna upplever butikskoncept.Metod: Denna studie har utgått från en kvantitativ ansats med kvalitativa inslag. En gapanalys kommer användas som analytiskt verktyg. Undersökningen innefattar kvalitativa intervjuer och kvantitativa enkätundersökningar.Teori: Butikskoncept, Affärsidé, Service value profit chain, Totalkommunikation, Intern marknadsföring, Konsumentbeteende och Involveringsteorin.Empiri: I denna studie består empirin av en sammanställning av totalt 6 intervjue roch 75 stycken enkäter.Resultat: Icke överensstämmelse av butikskoncept upptäcktes mellan ledning, anställda och kunder.Slutsats: Att inte underskatta makten som internet gett kunden. Involvera flerpersoner i framtagningen av butikskoncept för långsiktigt överlevnad och att lära känna dina kunder Att använda butiken som plattform för att nå kunderna men även att använda butiken som mer än bara ett skyltfönster för produkterna.Den upplevda kvaliteten hos kunden påverkas både av hur kundenuppfattar butikens utformning och dess personal.
Unga musikkonsumenter : En studie av vad som påverkar unga konsumenters val av populärmusik
Den uppsats som i följande beskrivs har syftat till att ur ett konsumentperspektiv undersöka och förstå vad som gör att unga konsumenter väljer att lyssna på den populärmusik de lyssnar på. Detta för att förstå hur marknadsförare ska marknadsföra artister i den förändrade musikindustrin. För att uppnå detta syfte har tre stycken fokusgrupper genomförts med ungdomar i åldrarna 16-18 år från Stockholm. De frågor vi formulerat till fokusgrupperna baserades på hur unga konsumerar musik, hur de skaffar information om musik, vilken roll spelar andra ungdomars musikval, vad som skulle få dem att betala för musik, hur de definierar sin personlighet, samt hur de visar grupptillhörighet. Svaren tolkades utifrån teorier inom Konsumentbeteende och marknadskommunikation.