Sök:

Varför e-handlar inte fler konsumenter?


Syftet med uppsatsen är att utreda varför inte fler konsumenter e-handlar. Vi vill ta reda på varför e-handeln inte tagit en större marknadsandel av den totala marknaden som förutspåtts. Vi har valt att enbart titta på business-to-consumer relationer. Våra respondenter befinner sig i åldern 18-65 år. Vi har använt oss av enkäter och semistrukturerade intervjuer av privatpersoner. För att kunna nå ut till en större del av befolkningen använde vi enkäter och för att få ett djup använde vi oss av ett mindre antal semistrukturerade intervjuer. För att få en uppfattning om hur företagen ser på e-handelsmarknaden har vi även utfört en intervju med ett e-handelsföretag. Uppsatsens teori är hämtad från både undersökningar och teorier om konsumenters beteende, detta för att få en grund till vår studie. Med hjälp av dessa teoridelar har vi utformat vårt underlag för enkäter och interjuver. Utifrån vårt enkät- och intervjuresultat har vi analyserat och dragit slutsatser. Det har visat sig att okunskap och rädsla hänger ihop, samtidigt som konsumenter gärna vill hålla och se produkten innan köpet. Något som därmed hänger ihop med varför konsumenter hellre väljer att handla i en fysisk butik istället för en e-handelsbutik. Konsumenter saknar även tillräcklig information för att kunna e-handla i dagsläget.

Författare

Hanna Svahn Emil Wallin Christian Warmark Jessica Holmberg

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för informatik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..