Sök:

HANDEL MED ALKOHOLHALTIGA DRYCKER -­ INTERNETREVOLUTIONEN

En studie om konsumenters ko?pbeteende och vilka merva?rden som pa?verkar vid handel av alkoholhaltiga drycker via internet


Den svenska alkoholmarknaden har la?nge pra?glats av monopol. Pa? senare tid har marknaden dock erfarit en viss avreglering och vi kan urskilja en liberaliseringstrend i och med laga?ndringen fra?n 2007 da? privatimport av alkoholhaltiga drycker blev lagligt. Denna laga?ndring har o?ppnat upp mo?jligheten fo?r internethandel vilket har revolutionerat den svenska alkoholmarknaden. Den svenske konsumenten har nu en ny alkoholmarknad att betra?da, men vad a?r det som lockar konsumenten att ta till sig denna marknad? Erbjuder handel av alkoholhaltiga drycker via internet merva?rden till konsumenten som go?r denna marknad attraktiv? Syftet med uppsatsen a?r sa?ledes att underso?ka om konsumenten finner merva?rden vid handel av alkoholhaltiga drycker via internet och vilka dessa a?r, genom att analysera de faktorer som pa?verkar konsumenternas ko?pbeteende.Fo?r att uppna? syftet har vi genomfo?rt en kvantitativ studie i form av en internetbaserad enka?t som bero?r konsumenters ko?pbeteende och vilka merva?rden de upplever vid internethandel av alkoholhaltiga drycker. Genom underso?kningen har vi identifierat vilka faktorer som pa?verkar konsumentens ko?pbeteende och sett att internethandel av alkoholhaltiga drycker erbjuder merva?rden till konsumenten. De slutsatser vi kan dra genom va?r underso?kning a?r att det finns merva?rden som go?r internethandel av alkoholhaltiga drycker till en attraktiv marknad fo?r konsumenten.

Författare

Oscar Olsson Mathilda Wihlner

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..