Sök:

Produktkatalogens utformning - En studie av dess betyldelse för industriell kommunikation


Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur produktkatalogens utformning kan påverka det industriella köpbeteendet. Vidare syftar vi till att ta reda på vilken roll produktkatalogen kan spela i det industriella relationsbyggandet. Vi avser således att ge ett bidrag till kunskapsmängden rörande industriell kommunikation. Den teoretiska referensramen har skapats utifrån teorier och tidigare forskning inom industriell kommunikation, industriellt köpbeteende, konsumentbeteende och industriell säljprocess. Utifrån denna referensram har metoden för insamlandet av data fastställts. Insamlandet av data har gjorts genom ett fallföretag och dess kunder. Detta har gjorts genom intervjuer och en enkätundersökning. Vi har genomfört intervjuer i syfte at ta reda på hur säljaren arbetar med och påverkas av produktkatalogen. Vi har även skickat ut 300 enkäter till fallföretagets kunder för att ta reda på hur de påverkas av produktkatalogen. Givet att produktkatalogen är utformat på ett sätt som passar köparen har den en positiv psykologisk påverkan på denne. Detsamma gäller för säljaren. Industriella köpare påverkas således inte enbart utav rationella aspekter utan de är, precis som konsumenter emotionellt påverkbara genom kommunikation från leverantörer. Avslutningsvis har detta i sin tur en positiv påverkan på relationen mellan köpare och säljare.

Författare

Sofie Nilsson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..