Sök:

Allt du behöver är mobilen

En empirisk studie om faktorer som påverkar användandet av mobila betalningar inom den svenska dagligvaruhandeln


Antalet mobiltelefonabonnenter har under de senaste a?ren o?kat kraftigt i va?rlden och till fo?ljd av detta har nya mobila tja?nster utvecklats fo?r att kunna uppfylla konsumenters fo?ra?ndrade krav. Mobila betalningar a?r en av de nya tja?nster som har utvecklats och implementerats inom en rad branscher. En av de branscher da?r mobila betalningar har implementerats a?r inom den svenska dagligvaruhandeln da?r efterfra?gan pa? tja?nsten dock upplevs som la?g. Syftet med denna studie har da?rfo?r varit att identifiera vilka faktorer som pa?verkar konsumenters acceptans av mobila betalningar inom den svenska dagligvaruhandeln. Studien har utga?tt fra?n tidigare litteratur inom omra?det, och samtliga analyserade faktorer a?r baserade pa? tidigare generell forskning inom mobila betalningar. Underso?kningen genomfo?rdes med en kvalitativ fo?rstudie och en kvantitativ studie fo?r att kunna testa sex uppsta?llda hypoteser. Resultatet fra?n studien visar pa? att kompatibilitet a?r den faktor som pa?verkar konsumenter i ho?gst grad till att anva?nda mobila betalningar inom dagligvaruhandeln. De andra faktorerna som visade sig pa?verka konsumenternas anva?ndarintention a?r den upplevda nyttan, den upplevda anva?ndarva?nligheten och subjektiva normer. De hindrande faktorerna risk och sja?lvfo?rma?ga visade inte pa? na?gra samband, da? ingen av dem var statistiskt signifikanta.

Författare

Chantal Olsson Daniel Wiskman

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..