Sök:

Sökresultat:

791 Uppsatser om Kapitalism mćlrationalitet positivism abstrakt socialitet - Sida 42 av 53

Specialpedagogers mÄlsÀttning om en skola för alla - i förhÄllande till dyslexi samt lÀs- och skrivsvÄrigheter.

ABSTRAKT Iljazi, Zatije och Folgado, Cecilia (2011) Specialpedagogernas inkluderande arbetsÀtt utifrÄn mÄlsÀttningen en skola för alla i förhÄllande till elever som har dyslexi samt lÀs- och skrivsvÄrigheter. Special education teachers inclusive work, based on a goal of a school for all - in relation to students who have dyslexia and reading and writing difficulties. LÀrande och samhÀlle, Barn unga samhÀlle, Barn och ungdomsvetenskap, LÀrarutbildningen, Malmö högskola. Syftet med studien Àr att undersöka hur specialpedagoger ser pÄ mÄlsÀttningen en skola för alla och hur de arbetar utifrÄn den i förhÄllande till elever som har dyslexi samt lÀs- och skrivsvÄrigheter. Undersökningar har gjorts pÄ specialpedagogers arbetsmetoder och hjÀlpmedel nÀr det gÀller att arbeta inkluderande med elever som har dyslexi samt lÀs- och skrivsvÄrigheter utifrÄn mÄlsÀttningen - en skola för alla. Intervjuer genomfördes pÄ tvÄ olika skolor samt utfördes det en observation.

StrÀvan efter att bli en attraktiv arbetsgivare : En kvalitativ studie om företags arbetsprocess med arbetsgivarvarumÀrket och sociala medier

AbstraktBetyg i estetiska Àmnen. En undersökning om hur elever och lÀrare pÄ gymnasieskolan förstÄr funktionen av betyg. Grades in aesthetics at upper secondary school. A study on students and teachers understanding of the function of grades.Betygen har flera syften och funktioner och Àr med sin bedömningsmatris en del av utbildningssystemet, som i sin tur Àr en del av det större samhÀllet. Med stöd frÄn intervjufrÄgor, observationer och fÀltanteckningar frÄn mitterminsomdömen synliggörs hur elever och lÀrare uppfattar betygets funktion i tre estetiska Àmnen.

Universe-defining rules

Abstrakt I detta arbete undersöks hur konceptet lek gÄr att applicera pÄ digitala spel och hur man presenterar ett fiktivt universum och de regler som definierar det universumet. Syftet med denna undersökning Àr att öka kvaliteten pÄ digitala spel för spelare genom att öka förstÄelsen för hur sÄdana regler introduceras. FrÄgestÀllningen som Àmnas att besvaras Àr ?hur kan man introducera realistiska, semi-realistiska och fiktiva regler i ett spel??. Undersökningen baseras delvis pÄ analyser kring varför vissa introduktioner av regler ofta accepteras och andra inte, dels pÄ utvÀrdering av en gestaltning och dels pÄ tidigare forskning.

Att fÄ göra sin röst hörd : Elevers upplevelser av elevinflytandets betydelse för deras motivation i skolarbetet

AbstraktHaving influence over questions that concern us is a part of the society that we live in, where every individual have the right to make her voice heard (Danell, 2006). For many decades, the school has had many different ways to give the students influence. Rönnlund (2013) is giving a historical overview of the history of students influence and enlighten us how the influence has changed over time. The influence from the students is very important and it is the students right to make their voices heard about things that concerns their work environment but also to affect their curriculum. The education in school should be fitted to every individual student (Danell, 2006).   According to Aaron Antonovsky (2007) our wellbeing is based on that we all can take part and deicide about the things we are meant to do.

Att varumÀrka eller inte varumÀrka? Det Àr frÄgan

VarumÀrken har sedan lÀnge varit det absolut viktigaste företag har för att kunnat sÀrskilja produkter frÄn varandra. Att varumÀrket har betydelse för konsumenten, nÀr denne utvÀrderar sina eventuella inköp, har varit kÀnt sedan lÀnge. NÀr en konsument vÀljer ett varumÀrke framför ett annat gör denne ett aktivt val angÄende vilken grupp han/hon anser sig tillhöra.DÄ varumÀrken Àr nÄgot immateriellt och abstrakt Àr det inte lÀtt att kunna mÀta dess betydelse och vÀrde. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka, förklara och analysera hur kvinnor i en given mÄlgrupp resonerar nÀr de, vid en köpbeslutsprocess, stÀlls inför en mÀngd varumÀrken. För att göra det möjligt att besvara syftet har vi valt att utgÄ frÄn följande forskningsfrÄga:Vilken betydelse har ett varumÀrke, vid en köpprocess, för en kvinnlig mÄlgrupp mellan 20-40Är?För att besvara frÄgan har vi valt att utgÄ frÄn en kvalitativ ansats dÀr vi anvÀnder oss av fokusgrupper.

Feminist eller för JÀmstÀlldhet? En diskussion angÄende högerns avstÄndstagande till att anvÀnda begreppet feminism.

SammanfattningJag har valt att problematisera varför vissa grupper och aktörer inte vill kalla sig för feminister och istÀllet sÀger att de Àr för jÀmstÀlldhet. Jag pÄstÄr dÀrmed att pÄ grund av det avstÄndstagandet har antifeminismen vuxit fram.Ordet feminist kopplas ofta samman med en vÀnsterpolitik, dÀrför har jag valt att belysa högerns Äsikter angÄende feminismen och jÀmstÀlldhetsbegreppet. Jag har alltsÄ utsett att undersöka en offentlig tyckare; Susanna Popova och det politiska fÀltet med Moderaterna och Kristdemokraterna. Orsaker till deras avstÄndstagande Àr feminismens starka koppling till vÀnsterpolitiken, att den Àr för generaliserande och fokuserande pÄ endast kvinnan och hennes behov i samhÀllet samt att feminismen endast tycks se till det kollektiva agerandet.Genom att ha belyst högersidans Äsikter har jag visat pÄ att jÀmstÀlldhetsmÄlet inte behöver se likadant ut, liksom vÀgen till att uppnÄ jÀmstÀlldhet i samhÀllet.NyckelordAntifeminism, Feminism, JÀmstÀlldhet, Backlash, Popova, Moderaterna, KristdemokraternaAbstraktI have decided to problemize why people do not call them self feminists and instead say that they are ?for equality?.

Att vÄrda i en ambulans: : IntensivvÄrdssjuksköterskors upplevelser av att vÄrda kritiskt sjuka patienter under markbundna interhospitala  transporter

ABSTRAKTBakgrund: Interhospitala transporter innebÀr ökade risker för medicinska komplikationer för den kritiskt sjuka patienten. Inom ramen för intensivvÄrdsjuksköterskans kompetens ingÄr att kunna utföra omvÄrdnad till den kritiskt sjuka patienten under interhospitala transporter. Sjuksköterskor med specialistutbildning inom intensivvÄrd kan under transport av kritiskt sjuka patienter uppleva oro. För att kunna förbÀttra omhÀndertagandet av patienten Àr det av intresse att ta reda pÄ om det finns fler perspektiv och upplevelser av arbetet vid denna komplexa situation som en interhospital intensivvÄrdstransport innebÀr.Syfte: Syftet med denna studie var att beskriva intensivvÄrdssjuksköterskors upplevelse av att vÄrda kritiskt sjuka patienter under markbundna interhospitala transporter.Design: Denna studie har en kvalitativ design.Metod: Semi-strukturerade intervjuer med Ätta intensivvÄrdssjuksköterskor spelades in och transkriberades för att sedan analyseras med tematiskt analys.Resultat: Ur analysen konstruerades tre huvudteman. Att strÀva efter att ha kontroll över situationen, Betydelsen av ett bra samarbetet i teamet och Att utmanas i sin yrkeskompetens.Slutsats: Resultatet visade att transportera kritiskt sjuka patienter mellan sjukhus kan ge upphov till bÄde negativa och positiva kÀnslor.

Bilden av Tet-offensiven - En analys av bildmaterialet frÄn tidningarna Life, Se, Expressen och Aftonbladets bilder frÄn Tet-offensiven under Vietnamkriget i februari mÄnad 1968

AbstraktMassmedierna har blivit en allt större del av vÄrt historieskapande och Àr med och skapar vÄr vÀrldsbild. Vissa pressbilder nÄr nÀrmast ikonstatus och blir vÄra referenspunkter nÀr vi reflekterar över hÀndelsen. DÀrför har jag valt att titta nÀrmare pÄ de bilder som har publicerats i den amerikanska bildtidningen Life, den svenska bildtidningen Se och de svenskakvÀllstidningarna Expressen och Aftonbladet under Tet-offensiven i februari 1968. I minundersökning har jag samlat in alla bilder frÄn de aktuella tidningarna under perioden och kategoriserat dem efter grupperna militÀra, militÀra/civila och civila. Bilderna i kategorinmilitÀr var sÄ mÄnga att jag valde att dela upp dem i underkategorierna strid, fÄngar, rutin och döda/sÄrade.

Betyg i estetiska Àmnen : En undersökning om hur elever och lÀrare pÄ gymnasieskolan förstÄr funktionen av betyg.

AbstraktBetyg i estetiska Àmnen. En undersökning om hur elever och lÀrare pÄ gymnasieskolan förstÄr funktionen av betyg. Grades in aesthetics at upper secondary school. A study on students and teachers understanding of the function of grades.Betygen har flera syften och funktioner och Àr med sin bedömningsmatris en del av utbildningssystemet, som i sin tur Àr en del av det större samhÀllet. Med stöd frÄn intervjufrÄgor, observationer och fÀltanteckningar frÄn mitterminsomdömen synliggörs hur elever och lÀrare uppfattar betygets funktion i tre estetiska Àmnen.

LÀsförstÄelseundervisning och samverkan - att utmana det invanda

ABSTRAKT Fack, Jeanette & Linderum, Maria (2010). LÀsförstÄelseundervisning och samverkan ? att utmana det invanda (Reading comprehension teaching and interaction ? to challenge the inherent) Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogik, LÀrarutbildningen, Malmö högskola. Syftet med detta arbete Àr att kartlÀgga hur lÀrare beskriver lÀsförstÄelseundervisning i Är 3. Ur en specialpedagogisk synvinkel vill vi kartlÀgga lÀrarnas uppfattningar om gynnsamma metoder för elever med svÄrigheter i lÀsförstÄelse samt hur lÀrare med specialpedagogisk kompetens och klasslÀrare samverkar kring lÀsförstÄelseundervisning. Undersökningen Àr kvalitativ och vi anvÀnder oss av halvstrukturerade intervjuer.

Sam- och sÀrundervisning - FÄgel, fisk eller mittemellan

Abstrakt Titel: Sam- och sĂ€rundervisning - FĂ„gel, fisk eller mittemellan? Författare: John LĂŒck och Magnus BĂ„Ă„th Typ av arbete: C-uppsats Handledare: Torbjörn Andersson Examinator: Kutte Jönsson Program: LĂ€rarutbildningen Malmö Högskola Datum: 2010-01-03 Syftet med studien var att undersöka lĂ€rarnas och elevers syn pĂ„ de olika undervisningsformerna, sĂ€r- och samundervisning i Ă€mnet idrott och hĂ€lsa och vilken undervisningsform som Ă€r att föredra. VĂ„ra frĂ„gestĂ€llningar var: -Vad anser eleverna om sam- respektive sĂ€rundervisning? -Vad anser lĂ€rarna om sam- respektive sĂ€rundervisning?? -Hur pĂ„verkas eleverna (flickor och pojkar) av de olika undervisningsformerna? -PĂ„verkas lĂ€rarnas betygsĂ€ttning av undervisningsformerna? Datainsamlingen gjordes i form av en kvantitativ enkĂ€tstudie pĂ„ totalt 114 elever som var fördelade pĂ„ sĂ€rundervisning pojkar 37st, sĂ€rundervisning flickor 43st och samundervisning 34st. Utöver detta genomförde vi 4st kvalitativa intervjuer med idrottslĂ€rare som hade erfarenhet frĂ„n alla de ovan nĂ€mnda undervisningsformerna. VĂ„ra resultat i studien visar att bĂ„de pojkar och flickor föredrar sĂ€rundervisning som undervisningsform. 73 % av pojkarna och 84 % av flickorna hade valt sĂ€rundervisning om de sjĂ€lva fĂ„tt vĂ€lja undervisningsform. Vidare framgĂ„r det att det Ă€r framförallt flickor som pĂ„verkas negativt av samundervisning.

Universe-defining rules

Abstrakt I detta arbete undersöks hur konceptet lek gÄr att applicera pÄ digitala spel och hur man presenterar ett fiktivt universum och de regler som definierar det universumet. Syftet med denna undersökning Àr att öka kvaliteten pÄ digitala spel för spelare genom att öka förstÄelsen för hur sÄdana regler introduceras. FrÄgestÀllningen som Àmnas att besvaras Àr ?hur kan man introducera realistiska, semi-realistiska och fiktiva regler i ett spel??. Undersökningen baseras delvis pÄ analyser kring varför vissa introduktioner av regler ofta accepteras och andra inte, dels pÄ utvÀrdering av en gestaltning och dels pÄ tidigare forskning. Denna undersökning Àr indelad i tvÄ delar; en researchdel och en produktionsdel.

"I mitt hemland var jag nÄgonting" Om akademiker med invandrarbakgrund inom yrkestrafiken

AbstraktDenna uppsats bygger pÄ en kvalitativ undersökning och fokus ligger pÄ Ätta akademiker med invandrarbakgrund som jobbar inom yrkestrafiken vilka vi intervjuade. Med hjÀlp av dessa Ätta intervjuer vill vi fÄ fram hur dessa personer upplever sin situation pÄ arbetsmarknaden och vad de sjÀlva tror ligger bakom deras svÄrigheter att etablera sig pÄ arbetsmarknaden utifrÄn deras respektive utbildningsnivÄ. För att kunna analysera vÄra insamlade data har vi valt att anvÀnda oss av teorier skrivna av Pierre Bourdieu och Erving Goffman. Genom vÄr uppsats har vi kommit fram till att dessa Ätta informanter trots sina anstrÀngningar har misslyckats med att fÄ ett kvalificerat arbete. Det finns ett antal olika orsaker, vÄra informanter beskrev att de tror att det existerar en rÀdsla hos arbetsgivare för att anstÀlla en akademiker med invandrarbakgrund och att det dels förekommer diskriminering pÄ arbetsmarknaden.

Ämnet Idrott och HĂ€lsa- En studie om lĂ€rares uppfattningar av kursplanen i Idrott och HĂ€lsa A

AbstraktSyftet med examensarbetet var att undersöka vilka uppfattningar lÀrare i Idrott och HÀlsa har om kursplanerna i Àmnet Idrott och HÀlsa A. För att besvara syftet formulerades följande frÄgestÀllning: Hur uppfattar lÀrare i Idrott och HÀlsa kursplanen i Idrott och HÀlsa A? Vilken betydelse anser lÀrare i Idrott och HÀlsa A att kursplanen har för utformandet av lektionerna?Studien Àr uppbyggd pÄ en kvalitativ metod dÀr vi intervjuat 8 gymnasielÀrare i Idrott och HÀlsa. LÀrarna Àr fördelade pÄ 6 olika skolor i vÀstra Sverige. Utsagorna som framkom av intervjun har dÀrefter analyserats efter en hermeneutisk ansats.

StyrketrÀningens effekter hos barn och ungdomar: Litteraturstudie

StyrketrÀning bland barn och ungdomar Àr nÄgot som de senaste decennierna varit omdiskuterat gÀllande skador och dess effekt. Svenska Riksidrottsförbundet menar att denna typ av trÀning skall införas redan hos barn i 7-8 Ärs Älder. Tidigare studier har bland annat visat pÄ skador pÄ epifysskivorna, samt att den lÄga nivÄn könshormon skulle leda till att ingen muskeltillvÀxt eller kraftutveckling skulle ske. Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka effekter av olika former av styrketrÀning hos barn och ungdomar under 18 Är samt undersöka begrÀnsningar i studiernas kvalitet. Litteratursökning gjordes i databaserna PubMed, CINAHL, PEDro och Physical education index.

<- FöregÄende sida 42 NÀsta sida ->