Sök:

Att vårda i en ambulans


ABSTRAKTBakgrund: Interhospitala transporter innebär ökade risker för medicinska komplikationer för den kritiskt sjuka patienten. Inom ramen för intensivvårdsjuksköterskans kompetens ingår att kunna utföra omvårdnad till den kritiskt sjuka patienten under interhospitala transporter. Sjuksköterskor med specialistutbildning inom intensivvård kan under transport av kritiskt sjuka patienter uppleva oro. För att kunna förbättra omhändertagandet av patienten är det av intresse att ta reda på om det finns fler perspektiv och upplevelser av arbetet vid denna komplexa situation som en interhospital intensivvårdstransport innebär.Syfte: Syftet med denna studie var att beskriva intensivvårdssjuksköterskors upplevelse av att vårda kritiskt sjuka patienter under markbundna interhospitala transporter.Design: Denna studie har en kvalitativ design.Metod: Semi-strukturerade intervjuer med åtta intensivvårdssjuksköterskor spelades in och transkriberades för att sedan analyseras med tematiskt analys.Resultat: Ur analysen konstruerades tre huvudteman. Att sträva efter att ha kontroll över situationen, Betydelsen av ett bra samarbetet i teamet och Att utmanas i sin yrkeskompetens.Slutsats: Resultatet visade att transportera kritiskt sjuka patienter mellan sjukhus kan ge upphov till både negativa och positiva känslor. Uppgiften kan göra att intensivvårdssjuksköterskorna känner sig utelämnande men samtidigt självständiga och att detta kan vara kopplat till den individuella erfarenheten. Att förbereda patienten kan vara en procedur som även innebär att intensivvårdssjuksköterskorna mentalt förbereder sig själva och därmed ger dem förutsättningar att känna trygghet under transport.Relevans för klinisk praktik: Klinisk träning och simuleringsövningar i ambulans skulle kunna öka möjligheten för intensivvårdssjuksköterskor att känna sig trygga och självständiga när de transporterar kritiskt sjuka patienter mellan sjukhus.NYCKEORD: Intensivvård, Intensivvårdssjuksköterska, Interhospital transport.Tematisk analys

Författare

Victoria Sjöberg Ellen Dahlgren

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..