Universe-defining rules
Abstrakt
I detta arbete undersöks hur konceptet lek går att applicera på digitala spel
och hur man presenterar ett fiktivt universum och de regler som definierar det
universumet. Syftet med denna undersökning är att öka kvaliteten på digitala
spel för spelare genom att öka förståelsen för hur sådana regler introduceras.
Frågeställningen som ämnas att besvaras är ?hur kan man introducera
realistiska, semi-realistiska och fiktiva regler i ett spel??. Undersökningen
baseras delvis på analyser kring varför vissa introduktioner av regler ofta
accepteras och andra inte, dels på utvärdering av en gestaltning och dels på
tidigare forskning.
Denna undersökning är indelad i två delar; en researchdel och en
produktionsdel. För att besvara frågan har research skett kring vad som känns
till sedan tidigare och ett digitalt spel har producerats där den stora regeln
som skiljer verkligheten från detta fiktiva universum är paranormal aktivitet,
eller spöken.
Nyckelord: regler, magisk cirkel, inlevelse och spelproduktion.
Abstract
In this work the concept of play and how it may be applied to digital games and
how to introduce a fictional universe and the rules that define that universe
is being investigated. The purpose of this work is to increase the quality of
digital games by increasing our understanding of how such rules may be
introduced. The question to be answered is ?how may realistic, semi-realistic
and fictional rules be introduced in a digital game??. This work is based
partly on analyses on why some introductions of rules are often accepted and
some often not, partly on evaluation of a product created by us and partly on
earlier research.
This work is split into two parts; one research part and one production
part. To answer the question research about what is previously known has been
conducted and a digital game has been produced where the main rule that
separates the fictional universe from ours is paranormal activity, or ghosts.
Keywords: Rules, magical circle, immersion and game production.