Sök:

Sökresultat:

2878 Uppsatser om Könssegregerade grupper - Sida 52 av 192

SÄngglÀdje och rytmiklust : Musik- och rytmikövningar för sexÄringar utifrÄn Lpo 94 och grundskolans kursplan i musik

Syftet Ă€r att arbeta fram förslag pĂ„ ett antal musik- och rytmikövningar med sexĂ„ringar i förskoleklass som mĂ„lgrupp. Övningarna syftar till att ge sexĂ„ringar goda förutsĂ€ttningar att utvecklas till starka, sjĂ€lvstĂ€ndiga och trygga personer och baseras dels pĂ„ tidigare forskning om sexĂ„ringars psykologiska och musikaliska utveckling, dels pĂ„ valt strĂ€vansmĂ„l för normer och vĂ€rden i Lpo 94 och valda strĂ€vansmĂ„l i grundskolans kursplan i musik. Övningarna Ă€r indelade i grupper utformade för att utveckla elevens förmĂ„ga att respektera andra mĂ€nniskors egenvĂ€rde och ta ansvar för andra mĂ€nniskor. De ska bidra till att bygga upp en kĂ€nsla för samhörighet och solidaritet, ansvar och samarbetsförmĂ„ga i sexĂ„rsgruppen. Övningarnas innehĂ„ll ska Ă€ven bidra till att bygga upp elevens tillit till den egna sĂ„ngförmĂ„gan och pĂ„ sĂ„ vis medföra att eleven blir medveten om den sociala betydelse tilliten till sĂ„ngförmĂ„gan har.

Uppfattningar om stödundervisningen till elever med diagnostiserad dyslexi - En fenomenografisk fallstudie av Plönninge naturbruksgymnasium angÄende fenomenet stöd

Arbetet behandlar hur elever, skolledare och speciallÀrare uppfattar fenomenet stöd pÄPlönninge naturbruksgymnasium. AngreppssÀttet Àr av fenomengrafisk karaktÀr, dvs. detviktiga Àr hur individerna sjÀlva uppfattar sin omvÀrld, inte hur den verkligen Àr.Analysmaterialet bestÄr av tolv djupintervjuer som jag har gjort med ovan nÀmndagrupper. Jag har stÀllt deras uppfattningar mot skolan olika styrdokument. En avförgrundsfigurerna inom det fenomenografiska omrÄdet Àr Ference Marton vars vikt intenog kan betonas.

LÀrares arbetssÀtt i matematik : Etnografiska fallstudier av fyra erfarna lÀrare

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka om erfarna lÀrare följer lÀroplanens intentioner om att anvÀnda sig av olika arbetssÀtt och arbetsformer för att frÀmja elevernas kunskapsutveckling i matematik. För att nÄ detta syfte anvÀnde jag en etnografisk inspirerad fallstudie som vetenskaplig metod. De datainsamlingsmetoder som har anvÀnts Àr observationer och intervjuer med fyra erfarna lÀrare frÄn tvÄ skolor.Resultatet visade att lÀrarnas undervisning innehöll en rad gemensamma nÀmnare. De betonade alla en undervisning som innebÀr gemensamma genomgÄngar, repetition av kunskaper, siffertrÀning, utantillinlÀrning och gemensamma samtal i matematik i helklass och i mindre grupper. LÀrarna var överens om att ordning och reda i klassrummet var viktigt för elevens inlÀrning. Möbleringen i klassrummen var liknande i klassrummen.

Invandrarungdomars sprÄkutveckling : sprÄkflyt och integration

I denna forskningsstudie har vi undersökt elever med invandrarbakgrund och deras utveckling av sprÄkflytet. Detta har skett under arbetet med en teateruppsÀttning. Arbetet handlar om elevernas eventuella framsteg i sprÄkflytet genom arbetet med drama samt de olika integrationsaspekterna som ingick i gruppsammansÀttningen. Syftet var att undersöka hur sprÄkflytet hos en grupp elever utvecklas. Vad sker i deras sprÄkutveckling dÄ de fÄr möjlighet att integrera mellan grupper, i arbetet med drama? Vi valde att anvÀnda oss av aktionsforskning som metod i vÄr undersökning.

Den dubbelbottnade lÀrarrollen : En studie av fyra lÀrare med inriktning mot fritidshem och deras syn pÄ det egna yrket

Studiens syfte Àr att undersöka hur lÀrare som gÄtt lÀrarutbildningen med inriktning mot fritidshem uppfattar och upplever sin yrkesroll i skolan och pÄ fritidshemmet, för att fÄ en klarare bild av hur de ser pÄ sig sjÀlv i sitt yrke.     Forskningsbakgrunden i studien behandlar bland annat fritidspedagogsyrkets framvÀxt och utveckling sÄvÀl som fritidshemmets, för att ge en klarare bild av varför verksamheten och yrket ser ut som den gör idag. Som teoretisk utgÄngspunkt ligger den sociala identitetsteorin som menar att mÀnniskan fÄr en social identitet med hjÀlp av de grupper hon tillhör. Genom en kvalitativ forskningsmetod, genomförd med semistrukturerade intervjuer av lÀrare i fritidshem som Àr utbildade mellan 2001-2012, har ett resultat tagits fram.     Sammanfattningsvis kan i studiens resultat utlÀsas att samarbetet mellan pedagoger i de olika lÀrarkategorierna fungerar tillfredstÀllande. LÀrarna i fritidshem uttrycker en önskan att fÄ fortsÀtta arbeta inom bÄde skola och fritidshem, bland annat med barnens sociala kompetens, nÄgot som mÄnga av dem anser vara viktigt i yrket..

Bakom personalenkÀten : - vilka faktorer bidrar till att skapa stress?

Stress inom arbetslivet Àr ett omrÄde som under senare Är har ökat ibetydelse. Behovet av att förstÄ fenomenet har ökat. Företaget somundersökts i denna studie upplevde att de behövde förstÄ orsakerna tillden höga stressnivÄn inom organisation. Syftet var att fördjupakunskapen om stress. För att undersöka detta valdes tvÄ grupper (enlÄgstressgrupp och en högstressgrupp) ut med hjÀlp av en mÀtning avstressnivÄn.

Intersektionalitet och diskrimineringslagstiftning : Intersektionalitetsperspektivet i Diskrimineringsutredningen SOU 2006:22 och remissvaren

Begreppet intersektionalitet beskriver den ömsesidiga pÄverkan som sker mellan överlappande diskrimineringsgrunder, vilket Àr en aktuell frÄga i Diskrimineringskommitténs slutbetÀnkande som föreslÄr en sammanslagning av diskrimineringslagarna. UtifrÄn den definition av intersektionalitet som jag har valt att anvÀnda undersöker jag hur kommittén respektive remissinstanserna behandlar intersektionalitet och de problem som Àr förknippade med anvÀndningen av begreppet.Jag utreder hur kommittén definierar de fenomen mellan vilka interaktion sker (hÀr diskrimineringsgrunder) och deras förhÄllande sinsemellan. Eftersom tidigare forskning visar pÄ att diskrimineringsgrunderna Àr olika till sin konstruktion undersöker jag Àven hur detta ska hanteras nÀr utsatta grupper ska ges lika skydd. Trots att kommittén till viss del uppmÀrksammar denna problematik diskuterar de inte hur detta ska hanteras.Vad gÀller begreppet intersektionalitet behandlas det vid enstaka tillfÀllen i utredningen utan att sÀttas i samband med lagstiftningen, detta trots att kommittén pÄpekar vikten av ett intersektionalitetsperspektiv i sammanhanget. Jag gÄr Àven igenom remissinstansernas kritik, eller brist dÀrav, eftersom de har inflytande över det slutgiltiga lagförslaget..

Fo?rdjupande aktiviteter i gymnasieskolans matematik : En studie om uppfo?ljningen av det inverterade klassrummets videolektioner

Syftet med denna studie var att underso?ka hur la?rare i gymnasieskolans matematik bedriver sin undervisning med utga?ngspunkt i undervisningsmodellen det inverterade klassrummet. Videolektioner anva?nds fo?r att frigo?ra tid fo?r en aktiv inla?rning under lektionstid. En fra?gesta?llning ga?ller hur la?rarna arbetar fo?r att fo?rdjupa eleverna kunskaper fra?n videolektionernas inneha?ll.

Skillnader vid kopiering av Rey-Osterrieth komplexa figur vid Alzheimers sjukdom och lindrig kognitiv störning

Tidigare forskning har visat att Alzheimers sjukdom tidigt kan pĂ„verka visuospatial och exekutiv funktion. Ökad kunskap om hur dessa funktioner pĂ„verkas kan bidra till tidig upptĂ€ckt. Kopieringsuppgiften av Rey-Osterrieth komplexa figur bedömdes explorativt och kvalitativt i syfte att utforska skillnader i organisation hos tre grupper: Alzheimers, Lindrig kognitiv störning (MCI) och kontroller. Resultaten indikerade att antal felplacerade delfigurer baserat pĂ„ kriterier i Rey Complex Figure Test skulle kunna vara en tidig markör för nedsatt visuospatial konstruktionsförmĂ„ga. Resultat frĂ„n bedömning med Boston Qualitative Scoring System var i linje med tidigare forskning.

Vad hÀnder i skolans historieböcker? En undersökning om innehÄll och sprÄkliga strukturer i lÀrobokstexter i historia.

SammandragSyftet med min studie Àr att prova ut en modifierad textanalysmodell i fyra steg pÄ fyra texter i tvÄ lÀroböcker. Genom utprovningen av modellen, som Àr baserad pÄ den systemiska funktionella grammatikens teorier, undersöker och beskriver jag utifrÄn ett andrasprÄksperspektiv sprÄkliga strukturer i tvÄ svenska lÀroböcker i historia, för att fÄ en bild av vilka sprÄkliga utmaningar elever möter nÀr de lÀser och lÀr sig historia. De fyra analyserade texterna handlar om franska revolutionen, och Àr hÀmtade frÄn tvÄ lÀroböcker i historia, en för grundskolans senare Är och en för Historia A pÄ gymnasiet. I modellen identifieras och kategoriseras verb och deltagare i texten, dÀrefter undersöks relationen mellan verb och deltagare och slutligen analyseras textens organisation.Resultaten frÄn utprovningen av modellen visar att de fyra undersökta texterna kan placeras pÄ en skala frÄn relativt konkret vardagssprÄk till abstrakt och akademiskt sprÄk. MÄnga av de sprÄkliga drag jag funnit bekrÀftar tidigare systemisk funktionell forskning om sprÄket i texter om historia.

Samband mellan kontorsplatsers tÀthet och aspekter i kommunikation

Tidigare studier har uppvisat varierande resultat vad gÀller arbetsplatsens utformning och samband med kommunikation. Faktorer som tÀthet och kontorstyp har visat sig ha samband med kommunikationsmönster pÄ arbetsplatsen. Syftet med den föreliggande studien Àr att undersöka om tÀtheten pÄ kontoret har ett samband med kommunikationsmönstret pÄ arbetsplatsen. I studien ingick 1865 kontorstjÀnstemÀn vilka fick besvara en enkÀt med 22 frÄgor rörande kommunikation. En analys gjordes dÀr deltagarna delades in i tre grupper, utifrÄn hur tÀtt de satt; cellkontor, icke tÀta och tÀta öppna kontorslandskap.

Att förÀndra sin livsstil genom Fysisk aktivitet pÄ Recept

Syftet med studien var att undersöka vad det innebĂ€r för den enskilda individen att fĂ„ fysisk aktivitet pĂ„ recept (FaR), samt om deltagande i en FaR-grupp stimulerar till sjĂ€lvstĂ€ndig fysisk aktivitet. Även vad som gör att individerna utnyttjar sina recept samt hur beteendeförĂ€ndringen, att bli fysiskt aktiv, upplevs har undersökts. Fysisk aktivitet pĂ„ recept innebĂ€r att man ordinerar fysisk aktivitet i syfte att förebygga och behandla sjukdomar. Studien genomfördes under vĂ„ren 2006. Tio deltagare i FaR-grupper remitterade till en idrottsförening frĂ„n en vĂ„rdcentral i SkĂ„ne och de tre ledarna för grupperna intervjuades.

Sociala problem formulerade i hiphop : En innehÄllsanalys av samtida svensk hiphopmusik

Denna studie har undersökt hur sociala problem beskrivs inom samtida svensk hiphopmusik. Syftet var att öka kunskapen om hur sociala problem formuleras. DÀrför har studien syftat till att undersöka vilken social problematik som beskrivs i hiphoptexterna samt hur och varför redogörelserna ser ut som de gör. I studien anvÀndes en innehÄllsanalys för att analysera 105 svenska hiphoptexter. Goffmans teori om stigma och Wacquants begrepp territoriellt stigma har applicerats vid analysen av de empiriska resultaten. Resultaten visar att svensk hiphopmusik tar upp sju sociala problem; missbruk, rasism, fattigdom, kriminalitet, utanförskap, prostitution samt hemlöshet.

Ungas instÀllning till alkohol : En jÀmförelse av tvÄ unga flickors berÀttelser

Enöppen instÀllning till alkoholkonsumtion under ungdomsÄren kan varaproblematiskt dÄ forskning visar pÄ att konsumtionen kan ha ett samband medalkoholproblematik i vuxen Älder, ungdomar i dag har en vÀldigt positivinstÀllning till alkohol och det ses ibland inte som ett problem att drickaalkohol. Det Àr dÀrför viktigt att forskning fokuseras kring ungdomarsidentitetsskapande och behov av grupptillhörighet dÄ alkoholen ofta har ettstarkt symbolvÀrde i dessa processer. Alkoholen som symboliskt hjÀlpmedel kandock innebÀra nÄgot positivt. Ungdomar skapar grupper, gemenskap och fÄr nyamöjligheter med alkoholens hjÀlp. Syftet med denna studie var att jÀmföra ungaindividers berÀttelser kring alkohol.

Konsten att samverka: en kvalitativ studie om samverkan mellan kommuners krisberedskapsgrupper

Detta Àr en kvalitativ studie om samverkan mellan olika kommunala verksamheter. Studiens syfte Àr att beskriva och analysera samverkan mellan POSOM-grupper (Psykiskt Och Socialt OmhÀndertagande) inom tre kommuner. Resultatet av undersökningen grundar sig pÄ kvalitativ data. Det teoretiska ramverket som har tillÀmpats i denna studie Àr tidigare forskning inom samverkan. FrÄgestÀllningar som kopplas till studien Àr följande: Hur upplevs samverkan mellan POSOM-grupperna utifrÄn respektive yrkesutövares perspektiv? Vilken betydelse har samverkan mellan POSOM-grupperna utifrÄn respektive yrkesutövares perspektiv? Vilka hinder eller dilemman för samverkan identifieras av yrkesutövarna i POSOM-grupperna? Slutsatser som kan dras Àr att samverkan ses som viktigt, Ätminstone pÄ ett retoriskt plan, men i realiteten finns hinder som pÄverkar samverkan negativt, vilket ligger i linje med tidigare forskning om samverkan.

<- FöregÄende sida 52 NÀsta sida ->