Sök:

Sökresultat:

2878 Uppsatser om Könssegregerade grupper - Sida 51 av 192

Ny bebyggelse i Àldre miljö : Analys av skillnader i Äsikter mellan fackmÀn och allmÀnhet

  Hur bör en ny bebyggelse utformas i Àldre bebyggelse? Svaret pÄ denna frÄga ska rapporten undersöka. Samt visa om det finns skilda Äsikter av nybyggnation i befintliga kulturhistoriskt vÀrdefulla miljöer, mellan olika grupper av mÀnniskor. Catharina Sternudds doktorsavhandling har varit en inspiration för rapportens arbete. Bilder av smÄstaden ? om estetisk vÀrdering av en stadstyp frÄn 2007 tar upp liknande frÄgestÀllning som detta examensarbete.  Den metod som anvÀnds för att fÄ reda pÄ skillnader mellan fackmÀn och allmÀnhet Àr i form av en enkÀtundersökning.

Upplopp i Staden - En komparativ studie av vÄldsamheter i Paris och RosengÄrd

Uppsatsens syfte Àr att besvara vad som föranleder vÄldsamma yttringar, likt upploppen i Paris 2005 och RosengÄrd 2005. JÀmförelsen mellan Paris och RosengÄrd medför en följdfrÄga om det finns liknande tendenser i RosengÄrd att fullskaliga upplopp likt de i Paris kan Àga rum.Vi anvÀnder oss av en teori som bygger pÄ att det saknas tillit mellan etniska grupper och majoritetsbefolkningen som kombinerat med en social utsatthet bildar en problematisk bild. Dessa tvÄ faktorer, brist av tillit och utsatthet, skapar ett spelrum för missnöje vilket kan yttra sig i vÄldsamheter. Det förefaller för oss vara faktorer vilka livnÀr sig av varandra, likt en ond cirkel. Variation finns emellertid mellan olika omrÄden, dÀr skillnader i graden av misstro och utsatthet visar pÄ tvÄ olika situationer.

Identitetens och imagens betydelse för varumÀrket : En studie av IKEA Uppsala

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur vÀl IKEA Uppsalas identitet stÀmmer överens med företagets image i tre led:Skillnaden mellan hur varumÀrket uppfattas mellan ledningen ochanstÀlldaSkillnaden mellan hur varumÀrket uppfattas mellan anstÀllda ochkunderSkillnaden mellan hur varumÀrket uppfattas mellan ledning och kunderEtt varumÀrke skapas genom interaktionen mellan dessa tre grupper. Hur starkt varumÀrke företaget lyckas skapa beror pÄ om grupperna har samma uppfattning av varumÀrket och hur vÀl relationerna mellan dem fungerar.För att uppfylla syftet har dels en intervju genomförts för att ta reda pÄ ledningens uppfattning av varumÀrket och dels tvÄ enkÀtundersökningar, för att ta reda pÄ kunders respektive de anstÀlldas uppfattning av varumÀrket. Resultatet av den empiriska undersökningen visade att alla tre grupperna har en liknande uppfattning om vad varumÀrket IKEA stÄr för, vilket tyder pÄ att IKEA har ett starkt varumÀrke. FörbÀttringar kan dock göras i varumÀrkeskommunikationen för att öka medvetenheten av varumÀrkets vÀrderingar och förbÀttra relationerna mellan de tre grupperna..

PÄverkan av auktoritet : Berömmelse ingen faktor som övertygar

Ikoniska auktoriteter Àr personer som tillskrivs sÄdan betydelse att de kommit att symbolisera delar eller aspekter av samhÀllslivet eller epoker i historien och som kan sÀgas ha haft ett betydande inflytande pÄ samhÀllet och kulturen. I studien undersöktesom ikoniska auktoriter pÄverkar oss mer eller annorlunda Àn andra kÀllor. I ett experiment fick högskolestudenter uppdelade i fyra grupper lÀsa en text under hög elaboration om en psykologisk teori dÀr variablerna ikonisk auktoritet och personligrelevans manipulerades. Deltagarna ombads sedan skatta vilken trovÀrdighet de ansÄg att teorin hade. Studien stÀllde upp tvÄ hypoteser: att hög ikonisk aukto-ritet skulle öka den skattade trovÀrdigheten och personlig relevans minska den.

1990-talets svenska attityder till invandrare och invandring

Uppsatsen analyserar allmÀnna socialpsykologiska mekanismer som pÄverkar och utformar relationerna mellan olika samhÀllsgrupper. Stor vikt lÀgges vid frÄgor kring attitydsbildning, attitydernas sociala funktioner, den sociala och nationella identitetens betydelse och förekomstens av etniska stereotypier. SÀrskilt undersöks hur pass mycket pÄverkas individuella attityder av rasistiska ideologier som tilldelar olika etniska grupper och tillhörande individer bestÀmda platser i samhÀllsordningen. Författaren analyserar svenska förhÄllanden för att utröna om rasismens moderna formerr, som de idag tolkas av utlÀndska IMER-forskare, förekommer ocksÄ hÀr i landet. SÀrskilt intresse Àgnas Ät frÄgan, om negativa etniska attityder, fördomar och diskriminerande handlingar Àr individuella patologier eller avspeglar samhÀllets traditionella normer, vÀrderingar och prioriteringar.

?Du ska inte vara en del av den hÀr vÀrlden? : En tematisk analys om barns erfarenhet av att vÀxa upp i en sekt

Syftet med denna uppsats Àr att utifrÄn en tematisk analys studera barns egna erfarenheter av att vÀxa upp i en sekt. Jag vill ocksÄ ta reda pÄ hur barnen hanterar de problem som kan tÀnkas uppstÄ. Den metod som anvÀnds Àr datadrivet angreppssÀtt dÀr jag utgÄr frÄn tio berÀttelser skrivna eller berÀttade av före detta medlemmar i Jehovas vittnen respektive Hare Krishna. UtifrÄn texterna har teman arbetats fram. Temana kom att gÀlla skola, familj, fritid, vÀlbefinnande och samhÀlle.

FunktionsnedsÀttning och delaktighet : En intervjustudie med vuxna

Idag saknas det en erkÀnd och accepterad grundkunskap om hur ÄskÄdaren bedömer konst. Denna undersökning syftade till att finna mönster ? bakomliggande faktorer ? i undersökningsdeltagares bedömning av tavlor i preferens (?tycker om?), ?modern? och ?intressant?. FÀrgutskrifter av fyrtiotvÄ tavlor, i A4-format, visades för 100 deltagare - en person i taget. Resultaten analyserades med faktoranalys samt med hierarkisk klusteranalys.

Kommunikationsstrategier i det multidialektala klassrummet

Syftet med arbetet Àr att undersöka hur kommunikation mellan modersmÄlslÀrare i arabiska och barn och elever som har olika arabiska dialekter kan se ut. Metoden som anvÀndes var observationer av tre grupper en grupp frÄn förskola, en grupp i Äk 1 och 2 och en grupp i Äk 5 och 6. Observationerna kompletterades med kvalitativa intervjuer med barn, elever och modersmÄlslÀrarna i arabiska. Resultatet av undersökningen visar att modersmÄlslÀrarna, barnen och eleverna anvÀnde sig av varierande kommunikationsstrategier under en lektion. KodvÀxling och kroppssprÄk var de vanligaste strategierna som anvÀndes under samtal och diskussion.

Analys och förbÀttring av materialförsörjning och lagerstyrning

Effektivt materialflöde Àr en förutsÀttning för lönsamhet i ett företag. Detta uppnÄs till viss del genom ett lagerstyrningssystem vars uppgift Àr att sÀkerstÀlla önskad servicenivÄ till rimliga kostnader.I detta arbete undersöks förbÀttringsmöjligheterna i ett företag, som inte anser sig ha en bra balans mellan kostnader och lagertillgÀnglighet. MÄlsÀttningen har varit att hitta metoder som bÄde kan sÀnka kapitalbindningen och höja servicenivÄn i förrÄdet.Artiklarna klassificerades efter deras Äteranskaffningstid och Ärliga förbrukning. Sedan simulerades lagernivÄerna hos ett antal artiklar i olika grupper, för att undersöka vilka förbÀttringar som kan uppnÄs med ett bestÀllningspunktssystem. Detta lagerstyrningssystem Àr uppbyggt av tvÄ parametrar, sÀkerhetslager och bestÀllningspunkt.

Flickor berÀttar hemligheter och pojkar slÄss!? : en studie i konflikthantering ur ett genusperspektiv

Konflikter Àr nÄgot som ofte förekommer i skolan, dock uppfattas konflikter vanligen som negativa och svÄra att lösa. Litteraturen tar upp konflikters betydelse och vikten av att hantera dem direkt. Konflikthantering Àr avgörande för barns instÀllning till konflikter och möjligheten att uppfatta dem som utvecklande Àr viktigt. Problematiken med genusperspektiv som ett svÄrdefinierat begrepp tas upp och den allmÀna uppfattningen om de olika könen diskuteras. Syftet med denna uppsatsen Àr att undersöka hur lÀrare ser pÄ arbetet med konflikhantering utifrÄn ett genusperspektiv.  Uppsatsen belyser Àven hur lÀrare uppfattar skillnaderna i att lösa konflikter mellan könshomogena eller könsheterogena grupper.

Olika-lika, Lika-olika

VÄrt syfte med studien Àr att försöka ta reda pÄ hur utlandsadopterade, adoptivförÀldrar och invandrare ser pÄ sin och sina barns uppvÀxttid och skoltid samt vilka minnen och erfarenheter de har frÄn dessa. Det flesta av vÄra intervjuer har genomförts med diktafon och sedan har dessa transkriberats. VÄra informanter Àr tvÄ utlandsadopterade, tvÄ adoptivförÀldrar och fyra invandrare. De forskare som vi kommer att anvÀnda oss av Àr Axelsson, Bergem, Bourdieu, von Greiff, Irhammar, Landerholm, Nordheden, Ringquist och Stier eftersom de alla tar upp nÄgot om hur det Àr att befinna sig i och med olika grupper i samhÀllet. VÄr slutsats av studien Àr att det som gemensamt binder samman de utlandsadopterades och invandrarnas tankar och erfarenheter Àr att det inte har nÄgon betydelse vilken hudfÀrg eller hÀrkomst man har.

Är ett gott samspel detsamma som ett gott resultat?

Sammanfattning Syftet med den hÀr studien var att undersöka hur ett antal barn samspelar nÀr de stÀlldes inför ett problem. Barnen i studien videoinspelades nÀr de arbetade med ett tangrampussel under fem minuter. VÄrt syfte var att undersöka vilka faktorer som pÄverkar barnens förmÄga att lösa uppgiften. Vi analyserade dÀrefter grupperna i ett större perspektiv utifrÄn deras samspel och resultat av uppgiften. Vi utgick ifrÄn följande lÀrandeteorier, behavioristiska teorier, förmedlingspedagogik, kognitiva teorier, konstruktivistiskt perspektiv och sociokulturella teorier.

LÀrare som ledare : nÄgra lÀrares syn pÄ ledarskap

Syftet med denna undersökning Àr att ta del av nÄgra lÀrares syn pÄ ledarskap och ledarskapets förhÄllande till gruppen och hur de sjÀlva anser sig vara som ledare. Undersökningen genomfördes pÄ ett kvalitativt tillvÀgagÄngssÀtt dÀr sex lÀrare intervjuades. Det framkom att lÀrarna tÀnker olika mycket pÄ sitt ledarskap och hur deras ledarskap pÄverkar elevgruppen. NÄgot som alla var överens om var att det inte Àr nÄgon lÀtt uppgift att leda en grupp med fleraskilda individer och att det krÀvs flera olika ledarroller för att tillmötesgÄ alla. Undersökningen visar att lÀrarna har en positiv bild av begreppet ledarskap, deras tankar kring ett gott ledarskapresulterade i Ätta nyckelord som beskriver viktiga funktioner för lÀraren som ledare.

Loggboken - en pedagogisk möjlighet?

Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur loggboken kan anvÀndas i skolan och vilka attityder lÀrare och elever har till loggboken. Intervjuer genomfördes med tio elever och fyra lÀrare i skolÄr sju till nio. De tio eleverna delades in i tvÄ grupper, fem elever som skriver i loggboken och fem elever som inte skriver i loggboken. I resultatet fann vi olika mönster kring elevers och pedagogers attityder samt motivation till loggboksskrivande. Pedagogernas attityder till loggboken verkar Àven pÄverka elevernas instÀllning till loggboken.

Hur gör man motivation? - en studie i ett industriföretag - Vad en ledare skall tÀnka pÄ för att motivera sin personal?

För att företagen skall kunna bevara sin konkurrenskraft har en hög motivation hos deanstÀllda fÄtt en allt större betydelse. Jag har i denna studie studerat motivation och vad somkommer att pÄverka motivationsgraden hos de anstÀllda mest. Detta med utgÄngspunkt frÄntre olika aspekter, vilka Àr; ledarskap, lÀrande organisation och utvecklingssamtalet. Somteoretisk bas har jag anvÀnt mig av fyra olika klassiska motivationsteorier. Alla dessa teorierhar som utgÄngspunkt förklarat vad som gör individer motiverade, dÀremot saknade jag enbeskrivning hur en ledare skall agera för att skapa motivation hos sin personal.

<- FöregÄende sida 51 NÀsta sida ->