Sök:

Sökresultat:

2878 Uppsatser om Könssegregerade grupper - Sida 50 av 192

BanktjÀnstemÀns och begravningsentreprenörers upplevelser av svÄra samtal med kunder i livskris

Denna studie syftade till att ta reda pĂ„ hur banktjĂ€nstemĂ€n och begravningsentreprenörer upplever svĂ„ra samtal med kunder i livskris. Livskrisen kan vara omvĂ€lvande och traumatisk för kunden och detta leder till en anspĂ€nning i samtalet, den inledande delen utav studien fokuserar kring empati och beslutsfattande. De yrkesverksammas upplevelse vidrörde frĂ„gestĂ€llningarna gĂ€llande hur kunderna upplevdes ta beslut, hanterande utav samtalet och allmĂ€n upplevelse utav samtalen. Åtta intervjuer utfördes med yrkesverksamma angĂ„ende dessa frĂ„gestĂ€llningar. Intervjuerna tematiserades genom meningskoncentrering, som slutligen resulterade i sex kategorier.

Inte bara en rÀttvisefrÄga : En studie av jÀmstÀlldhet som en förutsÀttning för innovation

År 2014 uppmĂ€rksammades en liten andel kvinnor pĂ„ ledande positioner pĂ„ Danske BankSverige, vilket ledde till ett samarbete med NĂ€ringslivets Ledarskapsakademi. Danske BankSverige har idag en tillvĂ€xtvision att öka dagens marknadsandel frĂ„n 6 % till 10 %. För attuppnĂ„ visionen insĂ„g banken att det behövs ett klimat som kan skapa idĂ©er kring hur mĂ„letska nĂ„s. Denna kvalitativa studie avser undersöka varför en bank vĂ€ljer att anvĂ€ndajĂ€mstĂ€lldhet för att frĂ€mja ett innovationsklimat och vilka förutsĂ€ttningar anstĂ€llda pĂ„ en bankanser kunna möjliggöra att en bank nĂ„r ett innovationsklimat. Det empiriska materialet harsamlats in genom semistrukturerade intervjuer.

Sexualiseringen av barndomen : Genus och könsidentiteter i barnklÀder

I detta arbete kommer barnens utformning av deras könsidentiteter i förhÄllande till sina klÀder att diskuteras. Metoden som anvÀnts Àr fokusgruppsintervjuer med barn i fem-sexÄrsÄldern. Intervjuerna har utförts pÄ en förskola i en storstad med en könsblandad grupp och tvÄ könshomogena grupper. Barnen anvÀnder frÀmst klÀder och fÀrger för att visa sin tillhörighet inom en viss grupp, flicka eller pojke. KlÀderna och fÀrgerna som barnen anvÀnder Àr till stor del könsnormativa.

Att frÀmja barns antalsuppfattning

Syftet med denna undersökning var att se om det gick att fÄ en fingervisning om det blir skillnad i resultat dÄ elever fÀrdighetstrÀnar matematik (ekvationer) med hjÀlp av dator, respektive papper och penna. Undersökningen omfattade tre klasser Ärskurs ett pÄ ett estetiskt gymnasium. Halva klassen fÀrdighetstrÀnade med hjÀlp av datorer och andra halvan fÀrdighetstrÀnade med hjÀlp av papper och penna. Alla grupper fick samma instruktioner samt uppgifter. Före och efter fÀrdighetstrÀningen fick eleverna genomföra en diagnos.

Animation som instruktionsverktyg : JÀmförelse av animerade och statiska steg-för-steg-instruktioner

Denna studie undersöker om dÀr finns indikationer pÄ att animerade instruktionsbeskrivningar av steg-för-steg-modell Àr mer effektiv Àn dess statiska motsvarighet vid en monteringsövning. Forskare inom fÀltet Àr oeniga dÀr vissa hÀvdar att tidigare studier oftast utförts pÄ ett sÄdant sÀtt att resultatet anses som icke trovÀrdigt. Annan forskning pekar pÄ vikten av betraktarvinkel och visuell utformning av animerade instruktionsbeskrivningar.För att genomföra studien införskaffades tvÄ handhÄllna pussel av lika svÄrighetsgrad. Med pusslen som monteringsobjekt togs fyra, varav tvÄ animerade och tvÄ statiska, instruktionsbeskrivningar fram i en 3D-mjukvara. Pusslen modellerades i skalenligt förhÄllande och texturer togs frÄn de verkliga delarna för att skapa ett realistiskt utseende.

BerÀttelse och mekaniker i konflikt : Ludonarrativ dissonans effekt pÄ narrativ transport

För att kunna skapa intressanta och engagerande berÀttelser i spel behövs förstÄelse för hur spels unika egenskaper pÄverkar berÀttande. Ett spelnarrativa kan delas upp i det inbÀddade narrativet, som bestÄr av till exempel texter och dialog, samt det emergenta narrativet, som uppstÄr ur spelets gameplay. NÀr dessa tvÄ delar inte stÀmmer överens uppstÄr ludonarrativ dissonans. I detta arbete undersöks hur ludonarrativ dissonans pÄverkar narrativ transport, det vill sÀga inlevelse i en berÀttelse. TvÄ versioner av ett berÀttelsedrivet spel skapades med olika mekanikerna för att uppnÄ lÄg respektive hög ludonarrativ dissonans.

MEDBORGARDELTAGANDE I DEN FYSISKA PLANERINGEN - Hur kan man fÄ med invandrare i den fysiska planeringen?

Detta examensarbete behandlar Àmnet medborgardeltagande i den fysiska planeringen och frÄgan om hur man kan fÄ med invandrare i fysiska planeringsprojekt. Alla mÀnniskor i samhÀllet har rÀtt att framföra sina Äsikter i den fysiska planeringen. Medborgares och folkrörelsers synpunkter Àr lika viktiga som nÀringslivets och de politiska partiernas. För att medborgarna ska kunna medverka, mÄste politiker och planerare ge dem den möjligheten. Idag Àr det oftast högutbildade och resursstarka personer som deltar i den fysiska planeringen och Boverket har konstaterat att den till stor del domineras av medelÄlders mÀn. I Sverige har vissa personer i sÀrskilda medborgargrupper sÀmre förutsÀttningar att komma till tals i den fysiska planeringen. Exempel pÄ sÄdana grupper Àr; ungdomar, Àldre, kvinnor, lÄgutbildade, arbetslösa, funktionshindrade, invandrare eller grupper av medborgare som helt enkelt saknar vana att framföra sina Äsikter. Enligt Plan- och bygglagen (PBL) ska alla som har vÀsentligt intresse av det enskilda förslaget till program eller plan fÄ information och ges möjlighet att lÀmna synpunkter pÄ detta. 1996 gjordes Àndringar i PBL och avsikten var bland annat att öka möjligheterna för medborgarna att delta i planeringen tillsammans med politiker och planerare.

Lean Healthcare pÄ USiL - En förÀndring mot lÀrande

I sin strÀvan att bli en lÀrande organisation har USiL stött pÄ problem och motstÄnd. Tidigare misslyckade förÀndringsprojekt har bidragit till ett förÀndringsmotstÄnd bland de anstÀllda. MotstÄndet stÀrks ytterligare av den kultur och struktur som finns pÄ sjukhuset. Lean Healthcare innebÀr nya roller för de anstÀllda. De grupper som kan anses vara förlorare med ett införande av Lean Healthcare Àr chefer och lÀkare eftersom de tappar makt och inflytande.

Konst. Stigma. Identitet. : - En inblick i tatueringskulturen.

 Denna uppsats undersöker vilket kulturell roll tatueringarna har haft historiskt genom en litteraturstudie. Tatueringskonsten har praktiserats av mÀnniskor vÀrlden över i tusentals Är och man har funnit bevis pÄ att man anvÀnde sig av tatueringar i antika Grekland och Romarriket. MÄnga kulturer har av olika anledningar anvÀnt sig av tatueringar och gett tatuering en stor social och kulturell mening. Tatueringar har anvÀnts för att markera brottslingar, slavar och andra stigmatiserade grupper men har ocksÄ varit en statussymbol och en identitetsmarkör. Kan man se likheter i hur tatueringar blivit framstÀllda i litteraturen trots skillnader i bÄde tid och rum hos de som utövat tatueringskonsten? Uppsatsen undersöker Àven hur tatueringar framstÀlls inom populÀrkulturen idag genom att analysera tvÄ realitytv-serier; Miami Ink och LA Ink.

En learning study i geometriEn learning study i geometri : Hur elever i Ärskurs 2 kan lÀra sig förstÄ skillnaderna och likheterna mellan kvadrat, rektangel, romb och parallellogram

Syftet med denna studie har varit att hitta de kritiska aspekterna för eleverna att lÀra sig sÀrskilja fyrhörningarna, kvadrat, rektangel, romb och parallellogram. Vidare har vi undersökt hur undervisningen kan genomföras för att eleverna ska ha möjlighet att kÀnna igen och korrekt namnge fyrhörningarna samt hur lÀraren kan ge eleverna möjlighet att erfara variation av vÄrt valda lÀrandeobjekt. För att besvara ovanstÄende frÄgor har vi anvÀnt oss av learning study som forskningsmetod. De 3 momenten som har ingÄtt i vÄr studie Àr förtest, lektion och eftertest. Studien har genomförts i Ärskurs 2 i 3 relativt kunskapshomogena elevgrupper som vi i studien kallar grupp 1, 2 och 3.

Matematik i förskolan : Barn lÀr sig matematik genom estetisk verksamhet

Matematikkunskaperna sjunker i Sverige och en ny reviderad lÀroplan för förskolan (Lpfö 98) trÀder i kraft nÀsta Är. Syftet med denna studie Àr att undersöka hur man kan bidra med att öka barns matematikkunskaper i framtiden. Undersökningen Àr gjord pÄ en förskola med fyra 5-Äringar. Barnen spelades in pÄ band under en utforskande estetisk verksamhet dÄ de klippte och ritade olika former. DÀrtill gjordes bandinspelade kvalitativa intervjuer som visar vad förskolebarn tÀnker runt matematik.

Mexikos civilsamhÀlle och NAFTA RMALC:s och Zapatisternas svar pÄ frihandelsavtalet

Abstract1994 trÀdde NAFTA i kraft, ett frihandelsavtal mellan Kanada, USA och Mexikosom varit föremÄl för en intensiv debatt mellan dess föresprÄkare ochmotstÄndare. Vi har i vÄr studie valt att uppmÀrksamma tvÄ sfÀrer i detmexikanska civilsamhÀllet, som pÄ olika sÀtt uttryckt kritik mot NAFTA. Dessa Àrdelar av zapatiströrelsen samt nÀtverket RMALC (Mexican Network On FreeTrade). De aktuella delarna av zapatiströrelsen Àr EZLN (Ejército Zapatista deLiberación Nacional) och den civila FZLN (Frente Zapatista de LiberaciónNacional). Genom att anvÀnda oss av begrepp frÄn framför allt neogramscianskteoribildning har vi diskuterat hur motstÄnd mot neoliberal globalisering kanuppstÄ och artikuleras.

KRAV-certifiering - en möjlighet till förÀndring inom lantbruket? : En studie av svenska mjölkgÄrdar i Hallands lÀn.

Denna uppsats undersöker KRAVs möjlighet att förÀndra jordbruket i mer hÄllbar riktning genom att studera mjölkbönders instÀllning till ekologisk produktion i Halland. BÄde ekologiska och konventionella bönders syn pÄ ekologisk produktion beaktas. Genom att jÀmföra KRAVs arbete med de av mjölkbönderna upplevda hindrena för omstÀllning syftar denna studie att ge klarhet i certifieringssystemens effektivitet som politiskt styrmedel. Resultaten visade att de av bönderna upplevda hindren för omstÀllning till ekologisk produktion till stor del grundade sig i fördomar och feluppfattningar. Undantaget var markbrist, vilket av bÄda grupper identifierades som det största omstÀllningshindret.

Makt och maktlöshet : en studie om förutsÀttningar för barnavÄrdutredningar i Ekerö, Sigtuna, Solna och Sundbyberg

Syftet med denna studie var att undersöka hur organisationen av utredningsarbetet i barn- och ungdomsgrupperna pÄverkar den upplevda arbetsbelastningen i kommunerna De kommuner som ingick i studien Àr Ekerö, Solna, Sundbyberg samt Sigtuna. Studiens frÄgestÀllningar var: Hur organiserar socialsekreterarna sitt dagliga arbete med barnavÄrdsutredningar? Vad upplevs som hinder och vad upplevs som tillgÄngar i den befintliga organisationen? Vilka förutsÀttningar Àr centrala för att arbetet med barnavÄrdsutredningar ska fungera bra? Som metod anvÀndes tidsgeografisk dagbok som analyserades kvantitativt samt fokusgruppsintervjuer som analyserades kvalitativt. Studiens resultat visade att arbetet med barnavÄrdsutredningar organiseras olika i kommunernas arbetsgrupper. Arbetsgruppen dÀr ledningen lÀgger ett större ansvar pÄ arbetsgruppen att sjÀlv ÄtgÀrda och hantera de begrÀnsningar som finns hade en mer tidspressad och splittrad arbetsdag Àn de grupper dÀr ledningen tar ett större ansvar.

LÄnord i ungdomssprÄk ? coolt eller för jÀvligt? Engelsk slang i översÀttningarna av Richelle Meads Vampire Academy och Frostbite

Den hÀr uppsatsen behandlar ungdomsslang och översÀttningen av den i ungdomslitteratur. TvÄ böcker ur serien Vampire Academy har undersökts: Vampire Academy (2007) och Frostbite (2008) samt deras svenska översÀttningar Törst (2009) och Fruset blod (2009). SprÄket i serien Àr ofta tal- och ungdomssprÄkligt, och slang förekommer frekvent. De bÄda böckerna har översatts till svenska av tvÄ olika översÀttare (Torun Lidfeldt Bager och Ylva SpÄngberg), vilket möjliggör en jÀmförelse mellan de tvÄ olika översÀttarnas val och strategier. De slangord som valts ut till analysen Àr fyra ord som anvÀnds som direktlÄn i svensk slang och de har delats in i tvÄ grupper: etablerad slang (cool, bitch) respektive icke-etablerad slang (badass, whatever).

<- FöregÄende sida 50 NÀsta sida ->