Sök:

Att främja barns antalsuppfattning

Syftet med denna undersökning var att se om det gick att få en fingervisning om det blir skillnad i resultat då elever färdighetstränar matematik (ekvationer) med hjälp av dator, respektive papper och penna. Undersökningen omfattade tre klasser årskurs ett på ett estetiskt gymnasium. Halva klassen färdighetstränade med hjälp av datorer och andra halvan färdighetstränade med hjälp av papper och penna. Alla grupper fick samma instruktioner samt uppgifter. Före och efter färdighetsträningen fick eleverna genomföra en diagnos. Jämförelse av andelen rätta svar på för- och efterdiagnos visade om det summativt blev någon skillnad resultatmässigt i de båda grupperna. Eleverna fick ingen hjälp av läraren under genomförandet av diagnoserna eller färdighetsträningen, däremot fick eleverna hjälpa varandra under färdighetsträningen.Resultaten visade att de tre grupperna ?samtliga elever?, ?samtliga flickor? och ?samtliga pojkar? hade bättre resultat i datorgruppen. I denna undersökning kan indikationen som resultaten ger till datoranvändningens fördel, ligga inom felmarginalen.

Författare

Marie Järrestedt Carola Wallin

Lärosäte och institution

Växjö universitet/Matematiska och systemtekniska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..