Sök:

Sökresultat:

2878 Uppsatser om Könssegregerade grupper - Sida 49 av 192

Organisationskultur och förvÀntningar pÄ handledning : en fallstudie i en svensk polismyndighet

Den hÀr studien Àr en undersökning av hur organisationskulturen i en svensk polismyndighet tar sig uttryck i personalens förvÀntningar pÄ handledning. Metoden som anvÀnts Àr enkel fallstudie. Sjutton intervjuer har genomförts, varav femton individuella och tvÄ i grupp. De totalt trettio deltagarna Àr indelade i fem grupper; ledning, yttre befÀl, ordningspoliser, projektledare och handledare.Resultaten visar pÄ tre kulturella fenomen som kommer till uttryck i gruppernas förvÀntningar pÄ handledning. Dessa bestÄr i vertikala och horisontella spÀnningar i myndigheten samt ett fenomen som vi valt att benÀmna "den enda chansen".

Vilka behov styr tonÄrsflickors gruppbildning?

Detta arbete handlar om tonÄrsflickors gruppbildning. Syftet med detta arbete var att belysa vilka behov som styr flickors gruppbildning i tonÄren. För att fÄ en bakgrund till det valda Àmnet bestod det första steget av litteraturstudier. Det andra steget var att vi gjorde en undersökning pÄ en fritidsgÄrd i SkellefteÄ kommun. Undersökningsgruppen bestod av fyra tonÄrsflickor som besökte fritidsgÄrden regelbundet.

Kommunikativ matematikundervisning : -en aktionsforskningsstudie om laborativ matematikundervisning

Denna aktionsforskningsstudies syfte Àr att fÄ kunskap om hurkommunikationen ser ut mellan eleverna i matematikÀmnet genom attskapa en kommunikativ undervisningsmiljö, dÀr eleverna ges möjlighetatt lÀra av varandra. Tidigare forskning visar att kommunikationen Àrviktig i matematik. Forskning visar bland annat att kommunikation imatematik Àr viktig för att eleverna ska fÄ en begreppsförstÄelse. PÄ deberörda skolorna i studien var detta nÄgot som behövde utvecklas.UtgÄngspunkten för studien har varit ett sociokulturellt perspektiv.Eleverna har fÄtt arbeta med laborativt material i matematik inomomrÄdena problemlösning samt lÀngd och volym i mindre grupper.Aktionen har dokumenterats med videoinspelningar som transkriberatsoch analyserats. Metoden för analysarbetet har varit en sociokulturellaktivitetsanalys dÀr den sociala interaktionen i förhÄllande tillkommunikationen studerats.

Hunden som vÄrdare: Effekter av djurassisterande aktiviteter pÄ depressiva besvÀr och positiv affekt hos Àldre

Tidigare forskning har pÄvisat att olika former av djurterapi Àr effektiva terapiformer för bÄde barn och vuxna med olika psykiska hÀlsoproblematiker. Syftet med denna studie var att undersöka om en form av djurintervention, sÄ kallade djurassisterande aktiviteter pÄverkar depressiva besvÀr och positiv affekt hos Àldre pÄ servicehus, samt om det förekommer nÄgon skillnad i dessa mÄtt beroende pÄ om de Àldre har eller inte har haft djur tidigare. Deltagarna bestod av tjugo pensionÀrer, uppdelade genom randomisering i tvÄ grupper, en experimentgrupp och en kontrollgrupp. Under fyra dagar fick experimentgruppen trÀffa tvÄ hundar medan kontrollgruppen trÀffade en utÄtriktad kvinna. Positiv affekt och depressiva besvÀr mÀttes före och efter interventionen.

Studiekrav och upplevd stress : Finns det nÄgon skillnad bland juriststudenter och psykologstudenter?

I den akademiska vÀrlden kÀmpar studenter med att balansera upplevda krav frÄn omgivning och upplevd egen förmÄga för att hantera dessa krav. Studien syftar till att undersöka om juriststudenter upplever stress i högre utstrÀckning Àn psykologstudenter och om studiekraven mellan dessa grupper skiljer sig Ät. Undersökningsdeltagarna valdes ut genom bekvÀmlighetsurval pÄ Stockholms universitet. En enkÀt avsedd att mÀta studiekrav och upplevd stress delades ut till jurist- och psykologstudenter. Resultatet visade att juriststudenterna lade ner mer tid pÄ sina studier per vecka och att psykologstudenter hade fler grupp- och individuella arbeten innevarande termin.

Hur kartlÀggs matematiksvÄrigheter?

Studiens syfte Àr att synliggöra lÀrares strategier för att identifiera och kartlÀgga elevers matematiksvÄrigheter. De fem intervjuer som gjordes med lÀrare som arbetar pÄ lÄg- och mellanstadiet visade att elevobservationer samt noggranna analyser kring elevernas utveckling Àr mycket vÀsentliga. Alla intervjupersonerna hade matematik i sina utbildningar. Resultatet visade att ett arbete med översiktliga uppgifter underlÀttar för lÀraren att kunna se vari elevens svÄrigheter ligger. PÄ sÄ sÀtt gÄr det förhoppningsvis att upptÀcka svÄrigheterna i tid. Att vara flera lÀrare vid beslutstaganden betonades ocksÄ som viktigt eftersom det kan vara svÄrt att hinna se allt sjÀlv. Vikten av laborativt material skildrades i litteraturen men var inte nÄgot som framkom i intervjupersonernas svar. Resultatet visade Àven att matematiksvÄrigheter kan bero pÄ bristande taluppfattning eller lÀs- och skrivsvÄrigheter.

Invandrarkvinnan i media

SAMMANFATTNING:Medias makt att pÄverka individers sÀtt att tolka verkligheten Àr stor. Betydelsen för hur man vÀljer att skriva nÄgonting blir viktigt eftersom det pÄverkar den sociala praktiken i frÄga om makt och inflytande för individer och grupper. Vi har i denna uppsats lagt fokus pÄ hur kvinnor med utlÀndsk bakgrund uppfattar den mediala bilden av invandrarkvinnor och hur det pÄverkar deras identitetsskapande. VÄrt syfte med uppsatsen Àr att empiriskt undersöka hur kvinnor med utlÀndsk bakgrund uppfattar den bild som förmedlas i media av invandrarkvinnan. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod och samlat in ett empiriskt material bestÄende av Ätta intervjuer.

Effekter av ett lokalt kollektivavtal för lÀrare pÄ kommunal skola : - ur lÀrarnas perspektiv.

Sedan 2012 har man kunnat skapa lokala kollektivavtal som ökar lÀrarnas schemalagda arbetstid till 40 timmars arbetsvecka frÄn de traditionella 35 timmar, detta i syfte att öka lÀrares förutsÀttningar. Denna studie vill upplysa om den pÄverkan samhÀllsutvecklingen har pÄ lÀraryrket och de behov pÄ arbetsorganisationsförÀndringar detta medför för lÀrare. Denna kvalitativa studie har undersökt avtalseffekter ur ett lÀrarperspektiv, dÀr tio pedagoger intervjuats. Studiens resultat för fram effekter inom fyra omrÄden: arbetstider, samarbete, extra undervisningstid samt arbetsmiljö. Resultatet för fram skillnader mellan olika lÀrarkategorier och pedagogernas Äsikter kring den planeringstid samt undervisningstid som ökats.

Förebyggande kriskommunikation i det svenska samhÀllets arbete med sociala risker : En kartlÀggning och analys av dialogexempel

Att bemöta kriser krÀver samarbete mellan mÄnga olika grupper och att förebygga misskommunikation Àr vÀsentligt. En förebyggande kriskommunikation Àr följaktligen en viktig pusselbit. Syftet med denna uppsats var att undersöka om de kommunikativa metoder som olika myndigheter anvÀnder, kan tÀnkas vara konstruktiva och effektiva retoriskt nÀr det gÀller att komma i dialog med ungdomar i riskzonen. En kartlÀggning av olika dialogmetoder som anvÀnds för att skapa en bra kontakt mellan riskgrupper och myndigheter utfördes. Sedan valdes en dialogmetod ut (Ge och Ta-Varje Dag) frÄn kartlÀggningen för en djupare retorikanalys.

FörÀldrars uppfattning om matematiklÀxor

Det jag ville uppnÄ med denna uppsats var att fÄ insyn i förÀldrars uppfattning om deras barns matematiklÀxa och om hur matematiklÀxlÀsningen ser ut pÄ hemmaplan samt hur de stÀller sig till frÄgan om en lÀxfri skola. I en kvantitativ undersökning, genomförd i en mindre sydskÄnsk by, fÄr jag i stora drag reda pÄ att cirka en tredjedel av förÀldrarna gÀrna ser en skola utan lÀxor medan en annan tredjedel verkligen inte vill ha en skola utan lÀxor. En tredje lite mindre grupp har mÄnga Äsikter som jag kategoriserat i sex grupper och dessa uttrycker varken ja eller nej till lÀxfritt. Jag fÄr ocksÄ reda pÄ enligt min tolkning av materialet att tvÄ tredjedelar av förÀldrarna nÄgon gÄng upplevt en stökig lÀxsituation. Uppsatsen tar ocksÄ upp internationell samt svensk forskning kring lÀxor, rÄdande för- och nackdelar med fokus pÄ matematik. I övrigt behandlas Vygotskijs syn pÄ lÀrande, socioekonomiska skillnader och matematiksvÄrigheter kopplat till matematiklÀxor..

Design i fysisk gestaltning - Design in embodied communication

Studien undersöker hur fysisk gestaltning i pedagogiskt drama formas under ett lÀrotillfÀlle i skolmiljö. Studien anvÀnder sig av ett socialsemiotiskt synsÀtt och en multimodal ansats för att undersöka eleven som utövare av fysisk gestaltning. Fysisk gestaltning betraktas som ett medium och sammanhanget analyseras utifrÄn ett designteoretiskt perspektiv pÄ lÀrande. TvÄ grupper elever i 10 Ärs-Äldern har filmats och observerats. Resultaten visar att pÄverkan frÄn regler i skolan, instruktioner och pedagogen beskriver elevernas formella design.

Upplevelse av otillfredsstÀllelse hos personalen i Björkliden FjÀllby

Personalansvariga i Björkliden FjÀllby upplevde otillfredsstÀllelse hos personalen. En enkÀtundersökning gjordes i Björkliden FjÀllby i slutet av vintersÀsongen 2005 för att undersöka personalens upplevelser av sitt arbete. FrÄgorna i enkÀten grundades pÄ tidigare forskning och teorier om arbetstillfredsstÀllelse och utgick frÄn följande begrepp: kontroll, förvÀntningar, motivation, fysisk arbetsmiljö, grupper, socialt stöd, kommunikation, organisation och ledarskap. Syftet med undersökningen var att undersöka om arbetsotillfredsstÀllelse upplevdes hos personalen i Björkliden FjÀllby och vad i arbetet, i sÄdana fall, denna orsakades av. Fokus lÄg pÄ den psykosociala arbetsmiljön.

FörbÀttrad lager- och produktionsstyrning : vid tillverkning mot kundorder pÄ Rimaster AB

Detta examensarbete har utförts pÄ Rimaster AB i Rimforsa, vars huvudsakliga verksamhet Àr legotillverkning inom elektronik och mekatronik. Rimaster AB har cirka 140 anstÀllda och omsÀtter cirka 116 MSEK. Den största delen av tillverkningen Àr manuell och all produktion sker mot kundorder. Företaget upplever att produktionsflödet Àr ojÀmnt och dÀrmed Àven kapacitetsutnyttjandet. Dessutom Àr kapitalbindningen hög, bÄde i rÄvarulager och i fÀrdigvarulager.

Vinna som et lag, förlora som ett lag? : En studie om socialt samspel i ett damfotbollslag

Uppsatsen kommer att behandla socialt samspel i ett damfotbollslag med titeln ?Vinna som ett lag, förlora som ett lag?? Damfotbollen har genomgÄtt en förÀndring frÄn 1800-talets början fram till idag. Fotbollen har under mÄnga Är ansetts som en manlig sport, och Àven om det finns mÄnga kvinnliga fotbollsspelare, Àr det fortfarande en manligt betraktad idrott. Vi Àr bÄda tvÄ fotbollsspelare som har erfarenhet frÄn flick- och damfotboll. Vi har spelat för att vi har tyckt att det varit kul, men Àven för att vi som lagidrottare har en vilja av att vinna.

Relationen mellan anstÀlldas typ av individualism och commitment till organisationen

Dagens organisationer verkar pÄ en marknad prÀglad av hÄrd konkurrens om sÄvÀl marknadsandelar som kompetent personal. Detta stÀller krav pÄ kostnadseffektivitet samt lojala och engagerade medarbetare. Ett fenomen som visat sig kunna bidra till just detta Àr commitment, som beskriver den anstÀlldes bindning till organisationen. Individens vÀrderingar i förhÄllande till commitment Àr delvis outforskat. Individualism Àr ett ramverk av vÀrderingar som bland annat beskriver individers relation och identifikation med grupper.

<- FöregÄende sida 49 NÀsta sida ->