Sök:

Sökresultat:

1144 Uppsatser om Jämförande reklam - Sida 63 av 77

Less is more : En studie i hur mindre reklambyrÄer kan överleva i en överetablerad bransch.

Dagens reklambransch Àr starkt konkurrensutsatt och antalet aktörer ökar varje Är. Globalisering, teknisk utveckling och kundens ökade kunskap om marknadsföring Àr endast nÄgra faktorer som bidrar till den ökade svÄrigheten för reklambyrÄer att överleva pÄ marknaden. De blir tvungna att stÀndigt utveckla sina tjÀnster för att tillfredstÀlla marknadens nya behov. Detta Àr dock svÄrt för en mindre reklambyrÄ som ofta har knappa ekonomiska och tidsmÀssiga resurser. Undersökningen Àmnar att ta reda pÄ vilka faktorer som Àr viktiga för mindre reklambyrÄers överlevnad? Uppsatsen syftar till att analysera och undersöka tre mindre Stockholmsbaserade reklambyrÄers sÀtt att hantera den konkurrensdrabbade marknaden.

Svensk spelmarknad - En studie om förvÀntningar och upplevelse pÄ spel

Varje dag ser vi en kraftig marknadsföring av olika spel pÄ marknaden, dÀrolika typer av spel har egna program, reklam som sÀnds pÄ de bÀstasÀndningstiderna och populÀra ungdomsprogram Àr sponsrade av olikaspelbolag. Spelmarknaden försöker locka spelare med höga vinster, vilketleder till att kunderna Äterkommer i hopp om att vinna. Spelbolagen försökertillfredstÀlla kundernas behov genom att fÄ kunderna att bli lojala tillföretaget. Dagens spelmarknad har utvecklats vilket har gjort attspelbranschen har blivit mer beroende av tekniken. Den nya teknologin harbidragit till en stor kontaktenhet mellan företag och konsumenter som gerföretagen en möjlighet att hitta nya sÀtt att möta kundbehoven pÄ.VÄr undersökning handlar om vilka faktorer som Àr betydelsefulla för attreducera gapet mellan förvÀntningar och upplevelser för spelprodukter samten jÀmförelse mellan Svenska Spel och utlÀndska aktörer.

Volvo Ocean Race : En studie inom sponsring

Problem Intresset för sport Àr omfattande i vÀrlden och med sporten kommer möjligheter för företag att kommunicera med marknaden. Dessa möjligheter innefattar sponsring. Företag vÀljer olika sponsringsobjekt, sÀtter upp mÄl och aktiverar sin sponsring. I dagslÀget finns det dock alltför mÄnga företag som investerar i sponsring utan eftertanke till objektets karaktÀr eller potentiella mÄlsÀttningar. Dessutom brukar företagen enbart utöva varumÀrkesexponering vid sportevenemang.

FörÀndrade förutsÀttningar i reklambranschen : En fallstudie pÄ tre reklambyrÄers organisatoriska förutsÀttningar för konkurrenskraft

MÄlet med uppsatsen Àr att hjÀlpa reklambyrÄers Àgare och ledning att förstÄ vilka delar av organisationen som bör utvecklas för att förbÀttra dess konkurrenskraft och pÄ sÄ sÀtt överleva pÄ den hÄrt konkurrensutsatta marknaden. En reklambyrÄs vÀrde bestÄr av de personer som arbetar dÀr och det Àr sÄledes genom dem som en utveckling kan ske. I uppsatsen har dÀrför den interna organisationen fÄtt stÄ i fokus nÀr konkurrensstrategier har studerats.Genom fallstudier pÄ tre Stockholmsbaserade reklambyrÄer har författarna Àmnat analysera och utvÀrdera byrÄernas konkurrensstrategier med hÀnsyn till deras organisationsstrukturer. Intervjuer har dÀrför genomförts med anstÀllda pÄ byrÄerna för att fÄ en bild av hur de upplever sina arbetssituationer. Dessa interna förutsÀttningar för att skapa vÀrden har sedan stÀllts emot en undersökning av vad de tillfrÄgade reklaminköpande företagen vÀrdesÀtter hos sin leverantör, för att se om reklambyrÄerna arbetar för att tillgodose kundernas behov.De faktorer som enligt studien har visat sig vara viktiga för att reklambyrÄer ska lyckas förbÀttra sin konkurrenskraft Àr flera.

Event Marketing : En fallstudie av FjÀllrÀven

Information och reklam finns överallt, pÄ TV, radio, tidningar, och nu senast stripade pÄ tunnelbanevagnar, vilket gör att reklamen fÄr det svÄrare att trÀnga igenom det allt tÀtare mediebruset. Med detta som bakgrund kan man se en trend till det ökade anvÀndandet av Event Marketing, vilket Àr en kommunikationsform som genom evenemang ska stÀrka varumÀrket eller skapa ett mervÀrde. Event Marketing utformas beroende pÄ mÄlen och syftet med evenemanget, vilket vanligtvis Àr att skapa ett intresse för produkten eller tjÀnsten och att öka försÀljningen, men hur skapas detta genom ett evenemang? Detta tar oss in pÄ syftet med studien, dÀr vi vill belysa och klargöra vad Event Marketing Àr för nÄgot och hur det anvÀnds i syftet att skapa relationer och öka försÀljningen hos företag. Event Marketing Àr ett outforskat omrÄde, informationen, fick vi frÄn de intervjuer som gjordes pÄ tvÄ eventbyrÄer och en mediaförmedlare för att skapa en djupare förstÄelse.

Litteratur och AD/HD : En studie om AD/HD och hur elever med diagnosen upplever litteraturstudierna i skolan2010

Enligt Socialstyrelsen (2004) förekommer diagnosen AD/HD hos 3-6 % av alla barn i grundskolan. Av dessa Ă€r 2/3 killar. Det finns olika teorier om vad som orsakar diagnosen, Ă€rftlighet Ă€r en vanlig teori. Symtomen hos personer med diagnosen Ă€r vĂ€ldigt olika. Överaktivitet Ă€r den vanligaste men Ă€ven underaktivitet förekommer.Litteraturens roll i lĂ€roplanerna har Ă€ndrats under Ă„ren.

ARBETSTERAPEUTISKA INTERVENTIONER F?R PERSONER MED NEDSATT HANDFUNKTION P? GRUND AV ARTROS

Bakgrund Artros ?r en ledsjukdom d?r kroppens naturliga balans av uppbyggnad och nedbrytning av ben och broskv?vnad p?verkas. Artros i h?nderna ?r en av de vanligaste formerna av artros. F?rekommande symtom ?r sm?rta, nedsatt r?rlighet och stelhet vilket p?verkar handfunktionen.

Storytelling ? En framgÄngsrik historia

BerÀttelser och historier har sedan urminnes tider förtrollat och fÀngslat mÀnniskor. Förr itiden samlades mÀnniskor runt lÀgerelden för att ta del av berÀttelser, idag samlasmÀnniskor runt varumÀrken. Det förflutna, nuet och framtiden binds samman till ettsammanhÀngande process genom historier, istÀllet för att vara lösryckta delar av ettsammanhang.Uppsatsens syfte var att undersöka varför storytelling inom marknadsföring Àr sÄframgÄngsrikt hos konsumenten. Vi ville fÄ en förstÄelse över vad som fÄrkonsumenten att uppskatta denna sortens reklamform. VÄr problemfrÄga ochutgÄngspunkt genom uppsatsen har varit:· Varför Àr storytelling i marknadsföring sÄ framgÄngsrikt hos konsumenter?För att klarlÀgga begreppet ur flera synvinklar har vi varit i kontakt med konsumenter ifrom av fokusgrupper samt med experter inom storytelling och sjÀlvaste reklambranschen.Vi har valt dessa tre intressegrupper för att fÄ olika perspektiv urkonsumentens synvinkel.

Interiör + varumÀrke = sant? : En studie om interiörens betydelse för varumÀrket

Marknadsföring och kontakt med kunder utformas pÄ ett sÀtt som ska vara fördelaktigt för företagsryktet. Ryktet skapar sedan en bild av företaget. Den bild Àr det som blir det förmedlade varumÀrket och i lÀngden Àven en viktig framgÄngsfaktor. Förutom reklam, logotyp och slogans lyfter företag i servicebranschen in inredning och arkitektur som en del av detta varumÀrkesarbete. DÀr har lokalen betydelse för att kunderna ska lockas till butiken eller restaurangen, öka köpintentionen samt för att kommunicera företagets vÀrdeord.

Paketering av vÀredepÄsar : Automatisering av en manuell process

Detta examensarbete syfta pa? att automatisera en paketeringsprocess av mynt som idag utfo?rs manuellt av personalen pa? fo?retaget Loomis. Det automatiserade konceptet som kommer presenteras fo?r fo?retaget skall kortfattat klara av att paketera deras va?rdepa?sar med myntenheter.Projektet startar med att skapa en fo?rsta?else fo?r vad som skall utfo?ras pa? fo?retaget och vilka problem som finns idag. I arbetets fo?rsta fas utfo?rs samtal med beho?rig personal da?r noggrann dokumentation och granskning om hur arbetsmetodiken utfo?rs fo?r tillfa?llet.Efter att tillra?ckligt med fakta hade samlats bo?rjade na?sta fas med informationsinsamling.

Blond och bystig, eller brunett och busy? : En inneha?llsanalytisk studie kring genus, makt och media

Medierna a?r en oerho?rt viktig del i den ra?dande sociala och kulturella miljo?n. De framha?ver att det a?r verkligheten de avspeglar, vilket go?r att hur kvinnor framsta?lls i medierna bidrar till fo?resta?llningar om hur man bo?r vara och se ut fo?r att bli en del av den verklighet som va?rderas som sa? viktig att den fa?r utrymme i medierna. De kan da?rmed verka som ett ideologiskt verktyg, da? dessa fo?resta?llningar bidrar till bibeha?llandet av sa?dana ko?nsroller, stereotyper och ideal som samha?llet a?nnu inte lyckats frigo?ra sig fra?n.Det mediala genus som alltsa? ba?de skapas och uppra?ttha?lls ha?r, fann vi ho?gaktuellt och intressant att studera na?rmare.

Theory of Constraints och Lean Production i High-mix Low-volume fo?retag

Konkurrensen i tillverkningsfo?retag o?kar sta?ndigt och detta medfo?r att det sta?lls ha?rda krav pa? produktkvalitet och fo?rma?gan att leverera produkter i tid. Fo?r att fo?retag ska kunna na? upp till dessa ma?l kra?vs utveckling och sta?ndiga fo?rba?ttringar i takt med den va?xande marknaden. Detta uppna?s pa? olika sa?tt men ett vanligt sa?tt a?r att arbeta med fo?rba?ttringsmetodiker.

Ideologi eller marknad? : En kvalitativ studie om hur de ideologiska vÀrderingarna nÀrvarar, i de svenska riksdagspartiernas politiska tv-reklam, under valet 2010.

Den strategiska politiska kommunikationen och valkampanjerna har blivit allt viktigare (Nord & StrömbÀck, 2003, s.47). I Samband med detta har det marknadsorienterade partiet upptÀckts framtrÀda, ett parti som inte lÀngre Àr knutet till sina ideologiska vÀrderingar utan strÀvar efter att tillfredstÀlla marknadens önskningar och behov (StrömbÀck, 2009, s.228; Lilleker & Lees- Marshment, 2005, s. 1).Syftet med denna studie Àr att, utifrÄn teorin om politikens marknadsorientering, undersöka hur de svenska riksdagspartiernas ideologiska vÀrderingar och aktuella sakfrÄgor Àr nÀrvarade i de politiska tv-reklamerna frÄn valrörelsen 2010. Vi undersöker hur partiernas ideologiska vÀrderingar kommer till uttryck och i vilken utstrÀckning reklamfilmerna fokuserar pÄ ideologiska vÀrderingar respektive aktuella sakfrÄgor. Vi studerar Àven hur kopplingen ser ut mellan de aktuella sakfrÄgor som lyfts fram och de ideologiska vÀrderingarna.

Det sociala ansvaret i skapandet av skönhetsidealen

Kandidatarbetet undersöker och diskuterar frĂ„gestĂ€llningen "Vilket socialt ansvar har jag som grafisk formgivare i skapandet av skönhetsidealen?". Kandidatarbetet fokuserar pĂ„ att skapa en diskussion kring Ă€mnet skönhetsideal, hur dessa pĂ„verkar unga kvinnor samt vilka möjligheter det finns för att bryta samhĂ€llsnormer och göra en förĂ€ndring, en större skillnad. UtifrĂ„n mitt forskringsresultatet kring skönhetshistorian och dess utveckling under Ă„ren, har jag skapat en produktion i form av modeillustrationer. Jag tycker inte att samhĂ€llet inser hur kraftfullt pĂ„verkade vi har blivit av media och modebranschen under de senaste Ă„ren. Även de som inte Ă€r intresserade av mode och skönhet. Vi som jobbar inom medie- och reklambranschen Ă€r den tredje statsmakten.

Barnmorskors uppfattning om rÄdgivning kring kondomanvÀndning pÄ barnmorskemottagning

Under de senaste Ären har sexuellt överförbara infektioner (STI) kraftigt ökat i alla Äldersgrupper i Sverige.Kondom Àr det enda preventivmedlet som skyddar mot bÄde graviditet och sexuellt överförbara infektioner.DÀrför Àr det viktigt att barnmorskan ger information om kondom som preventivmedel pÄ ett sÀtt sÄ att fleranvÀnder sig av kondom vilket kan bidra till att förekomsten av sexuellt överförbara infektioner minskar.Syfte: Syftet med studien var att beskriva barnmorskors uppfattning om rÄdgivning om kondomanvÀndninginom ramen för arbete vid barnmorskemottagning (BMM).Metod: TvÄ fokusgruppsintervjuer genomfördes med barnmorskor pÄ tvÄ olika BMM. Intervjuernatranskriberades och dÀrefter analyserades materialet gemensamt av författarna med hjÀlp av en kvalitativinnehÄllsanalys.Resultat: Samtliga barnmorskor i studien gav sina patienter kondomrÄdgivning, men var överens om attrÄdgivningen kunde bli bÀttre och utvecklas. Det fanns en uppfattning att kondomanvÀndning pÄverkas avpatientens kunskap, ekonomiska situation och kulturella omgivning. Barnmorskorna var överens om att de kundepÄverka patientens val av preventivmedelsmetod genom att framhÀva för- och nackdelar och sÄg ett stort behovav att förbÀttra samhÀllets kunskap om kondom, oavsett Älder. Barnmorskorna ansÄg ocksÄ att övriga samhÀllethar ett ansvar för att öka kondomanvÀndning.

<- FöregÄende sida 63 NÀsta sida ->