Sök:

Att konstruera en utforskandemiljö

-för matematik och teknik


Det ha?r a?r en rapport da?r konstruktionen av en Utforskandemiljo? fo?r matematik och teknik beskrivs. Vi har utformat en Utforskandemiljo? med varierande material fo?r ett kollaborativt utforskande inom a?mnesomra?dena matematik och teknik, samt ett kompletterande multimodalt arbetsmaterial i form av korta filmer som ska ha en introducerande och inspirerande verkan. Va?rt sa?tt att ta?nka om kunskap och la?rande utga?r fra?n ett konstruktionistiskt perspektiv och barnen som i fo?rsta hand ska fa? ta del av utforskandemiljo?n a?r i a?ldern ett till tre a?r. Va?rt miljo?koncept besta?r av tre delar; la?rmiljo?n, inspiration och barn & pedagoger vilket tillsammans skapar mo?jligheter till ett gemensamt utforskande.Arbetsprocessen och utformandet av Utforskandemiljo?n har skett parallellt med va?r litteraturstudie da?r tidigare forskning som ro?r omra?det presenterats samt fungerat som underlag i utformandet av Utforskandemiljo?n. Processen delas sedan in i tre faser eftersom Utforskandemiljo?n genomga?tt fo?ra?ndringar och utva?rderingar i tre steg. Utva?rdering har skett med pedagogteamet, a?ven kallad fokusgruppen, pa? fo?rskolan da?r utforskandemiljo?n byggts upp. Pro?vandet av Utforskandemiljo?n har skett kontinuerligt och pa?visar pedagogens betydande roll, samt att namnet pa? rummet kan sa?tta ramar pa? vad som sker da?ri. Vi va?ljer att bena?mna rummet Utforskandet da? va?r didaktiske ambition a?r att barnen ska ges mo?jlighet till teknik- och matematikutforskande.Vi anser att va?r utforskandemiljo? erbjuder ett kollaborativt utforskande, som i sin tur mo?jliggo?r kommunikation mellan barnen ba?de fysiskt och verbalt. Att dessutom tillfo?ra ett multimodalt arbetsmaterial i form av korta filmer som ska samverka med miljo?n a?r na?got som vi efter va?r omva?rldsanalys upplever saknas. I pro?vandet av konceptet sa? framga?r att de korta filmerna som visas pa? la?rplattan lockar barnen och go?r dem nyfikna. Fokusgruppen som utva?rderat materialet menar att la?rplattan a?r ett perfekt verktyg som iga?ngsa?ttare och som nyckel in i en matematik- och teknikaktivitet. 

Författare

Katrin Andersson Maria Qvarnström

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..