Sök:

Sökresultat:

1144 Uppsatser om Jämförande reklam - Sida 46 av 77

Does smell sell? : - Vad innebär luktsinnet för vårt köpbeteende?

Uppsatsen syftar till att skapa en ökad förståelse i hur dofter påverkar konsumenters köpbeteende med forskningsfrågan: på vilket sätt kan dofter påverka konsumentens köpbeteende och hur kan doftens betydelse appliceras på Kotlers teori? För att kunna besvara våra frågor har Kotlers teori konsumentens köpbeteende använts. Teorin består av fyra olika faktorer: kulturella, sociala, personliga och psykologiska. Som analysverktyg har forskningsartiklar från internationellt erkända undersökningar används som tagit upp doftens inverkan på konsumenternas köpbeteende. TV-reklam, radio och tidningar har visat sig vara väldigt dyra och kanske inte fullt så framgångsrika som man tidigare trott.

Reklamens föränderlighet : En studie ur ett tidsrelaterat perspektiv

Advertisement is something that surrounds us in our everyday life. The two terms marketing and advertising are closely linked together and often considered as the same thing, although they are not. To be able to analyse the term advertisement it is crucial to separate it from the term marketing and observe advertising as a part of the complete marketing. We have two main focuses with this qualitative research and the first one of these is to analyse the changes in advertising when considering style, message and characteristics. The advertiser has a wide range of tools that he or she can use to make commercials follow the trends and changes in society.

Multimedieproduktion : utveckling av reklam och information åt BrandEx AB

Denna rapport beskriver utvecklingen av examensarbetet som utfördes på uppdrag av BrandEx Brandtätningar AB. Ett företag som brandskyddar byggnader, fartyg, oljeplattformar med mera. En officiell webbsida och en CD-ROM-produktion skapades åt företaget. Webbsidan konstruerades i webbredigeringsprogrammet Macromedia Dreamweaver 4 och CD-ROM-produktionen i multimedieprogrammet Macromedia Director 7. Det använda materialet innehöll bilder och PDF-filer som BrandEx hade i sitt arkiv, men mycket nytt skapades, exempelvis animeringar och egna musikstycken.

Hur man döljer det korta håret : Kvinna i hus och hem i Bonniers Veckotidning 1924 - 1925

1920-talet var en tid av turbulenta förändringar i det västerländska samhället. Kvinnors rättigheter och möjligheter att styra över sina egna liv förändrades drastiskt. Tidigare årtionden hade i stor utsträckning sett på kvinnan som mamma och husmoder, men nya kvinnoroller börjar under 1920-talet bli accepterade. Bonniers Veckotidning var en tidskrift som publicerades på 1920-talet i Sverige. Detta arbete behandlar hur kvinnan som mamma och husmoder skildras i just denna veckotidning.

Nordisk valretorik. En jämförelse av politisk tv-reklam i Finland och Sverige.

Aim: The aim of this study is to describe which messages and by which rhetorical means were communicated in political TV-advertisement in Finland and Sweden. The study also aims to analyze how the rhetorical choices were influenced by the political and social context in these countries.Material: Two TV-commercials from the latest parliamentary elections in each country were chosen. The leading left-wing and right-wing parties were chosen from each country.Theoretical perspective: This study is based on theories on political parties? vote maximization and the development of the modern electoral campaign.Methodology: The method used in this study is rhetorical analysis.Results: All commercials had similar themes and were characterized by a low level of conflict. This is related to the common Nordic context in the two countries.

Metadonbehandling inom ramen för svensk narkotikapolitik : en litteraturstudie om en behandling mellan vetenskap och ideologi

Uppsatsens syfte var att belysa och analysera ideologiska samt vetenskapsbaserade aspekter kring den kontroversiella metadonbehandlingen, för att öka förståelsen för dagens pågående debatt. Uppsatsens frågeställningar var:· Hur har utformningen av och debatten kring metadonbehandlingen sett ut från 1960-talet och fram till 2000-talet?· Hur kan denna utformning och debatt förstås?För att uppnå syftet och besvara frågeställningarna har texter av olika slag studerats, veten-skapliga avhandlingar, facklitteratur, texter framställda av olika myndigheter och tidningsar-tiklar, av vilka sedan valda delar har analyserats och diskuterats utifrån en ideánalytisk ideal-typisk indelning. Debatten kring metadonbehandlingen har studerats ur ett tidsperspektiv, i ett försök att täcka svensk narkotikapolitisk utveckling i relation till metadonbehandlingen mel-lan åren 1960-2005. Litteraturstudiens resultat visade bland annat att svensk narkotikapolitik under perioden utvecklats i en alltmer restriktiv och repressiv riktning, medan utvecklingen av substitutionsbehandling med metadon för opiatmissbrukare tenderar ha lett till allt färre restriktioner och en ökande tillgänglighet för brukarna.

Reklam och nation : Nationsformering i Sverige under andra världskriget

This thesis studies the Swedish advertising business as an actor in the national formation of Sweden. It argues that earlier research has ignored to see advertising businesses as possible forces of these formations. The essay investigates how this appears historically through collaboration with an informational organisation that had risen due to the Second World War and that was a part of the national defence. I can, by investigating a discussion that focused on this informational organisation and the advertising businesses relation to it, show how the business as an effect of a civic engagement expressed an interest to participate in the informational work. The thesis will also, through the pamphlet Om kriget kommer.

Sjuksköterskans upplevelse av samordnad vårdplanering

En samordnad vårdplan ska upprättas när en patient behöver fortsatt vård efter utskrivning från en vårdavdelning. Berörda parter ska under den samordnade vårdplaneringen komma överens om vilka insatser som ska göras och vem som är ansvarig för dem. Vårdtiderna tenderar idag att kortas ner och vikten av en funge-rande samordnad vårdplanering får allt större betydelse för patientens fortsatta vård. Syfte: Syftet med denna studie är att uppmärksamma sjuksköterskans upp-levelse av samordnad vårdplanering. Metod: Denna studie genomfördes som en empirisk kvalitativ studie som bygger på semistrukturerade intervjuer med legiti-merade sjuksköterskor på en somatisk vårdavdelning.

Dokumenta?rfilmsmusik ? fra?n skiss till helhet : en processbeskrivning

Mitt masterprojekt i utbildningen Musikalisk Design var att komponera musik till fem stycken dokumenta?rfilmer gjorda av avga?ngseleverna pa? StDH (Stockholms Dramatiska Ho?gskola). Filmerna var alltsa? a?ven deras examensprojekt. Tva? av filmerna komponerade jag musik till sja?lv och till de resterande tre filmerna komponerade jag musiken tillsammans med min klasskompis Eirik Røland.

Corporate branding identity och det symboliska värdet av ett nationsvarumärke

Frågeställning: Hur profileras ett företags corporate branding identity i reklamkampanjer till utlandet och hur stort utrymme får nationstillhörigheten i denna kontext? Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur, varför och i vilken utsträckning företag använder sig av corporate branding i sin marknadsföring till utlandet, samt värdet av och i vilken utsträckning nationstillhörigheten används i det avseendet. Genomförande: Uppsatsen utgår ifrån teori omfattande traditionell marknadsföring, varumärken och reklam, nationsvarumärken och nationers image vilket relateras till corporate branding och modellen the corporate branding toolkit. Med hjälp av en semiotisk näranalys, av en av respektive företags kampanjer, försöker författarna skönja hur företagens corporate branding identity och nationstillhörighet speglas i marknadsföringen. Summering: Även om det bör råda balans mellan komponenterna i ett företags corporate branding identity kan tyngdpunkten variera beroende på företag.

Ny marknad, nya villkor. En kvalitativ studie om Försvarsmaktens kommunikation efter avskaffandet av den allmänna värnplikten.

Titel Ny marknad, nya villkor. En kvalitativ studie omFörsvarsmaktens kommunikation efteravskaffandet av den allmänna värnplikten.Författare Julia Carlsson & Kimberly ÅkerströmKurs Examensarbete i medie- ochkommunikationsvetenskap, Göteborgs universitetTermin Höstterminen 2013Handledare Marie GrusellUppdragsgivare Forskning för militär & försvar, Karl YdénSidantal 43 (inklusive bilaga)Antal ord 14 373Syfte Att undersöka mottagarnas uppfattningar omFörsvarsmakten och en av deras reklamkampanjer.Metod och material Tio kvalitativa respondentintervjuer, under vilka vi har visat tre olika reklamer från kampanjen Det är mycket nu.Huvudresultat Respondenternas har liten kunskap omFörsvarsmakten. De har inte så storkänslomässig uppfattning om dem heller. Derasattityd är därför inte särskilt djupt förankrad. Över hälften av intervjupersonerna blir intresserade av Försvarsmakten utifrån de reklamer som vi har visat för dem.

Kärt barn har många namn ? en studie om mikrokommunikation med kundpinnen i fokus

Titel: Kärt barn har många namn ? en studie om mikrokommunikation med kundpinnen ifokusFörfattare: Anna Friman & Sofie NilssonUppdragsgivare: Invision Media Group ABKurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen förjournalistik, medier och kommunikationTermin: Vårterminen 2011Handledare: Marie GrusellSidantal: 55Antal ord: 18164Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur människor uppfattar och förhåller sig tillmikrokommunikation.Metod: Deltagande observationer, fokusgrupp och experiment.Material: Anteckningar från deltagande observationer vid fyra tillfällen, enfokusgruppssession och 500 enkäter.Huvudresultat: Våra resultat visar på att det finns ett flertal olika faktorer som påverkar hurmänniskor uppfattar och förhåller sig till mikrokommunikation. Våra resultat visar attmänniskor har en förhållandevis negativ inställning till reklam generellt och ?stör? sig påreklamen i matvarubutiker. Observationerna visar att det finns ett flertal föremål vid kassansom ?stjäl? uppmärksamhet från kundpinnen.

Kundrelationer i reklambranschen

Syftet med uppsatsen är att utifrån kvalitativa intervjuer och teori förstå hur reklambyråer kan skapa långvariga kundrelationer. Studien har gjorts genom personliga intervjuer med elva personer som arbetar på fyra olika reklambyråer. På samtliga byråer har intervjuer gjorts med en person i ledande position, en produktionsledare samt en kreatör (Art Director eller Copywriter). Intervjumaterialet har analyserats genom kodning med en kvalitativ ansats. Resultatet av intervjuerna har knutits till relevant litteratur inom ämnet kundrelationer.

Singel eller Tillsammans?: En kvantitativ studie om effekterna av att göra reklam för flera produkter inom en produktkategori tillsammans

This paper quantitatively examines the effects of marketing brands within the same product category and the same brand portfolio jointly. We have chosen to call this type of marketing category advertising. The results of the study show that category advertising leads to increased brand awareness within the category, which is particularly important for brands within less salient subcategories. For strong brands however, category advertising leads to lower purchase intentions, an effect which could potentially be moderated by focusing the advertisement on the complementary nature of the products combined with promotional elements. The study also shows that there is no difference between advertising products jointly and separately when it comes to brand attitude, category attitude, typicality, brand purchase intention for weak brands and category purchase intention.

Biblioterapi i socialt arbete

Varje dag utsätts vi för reklam från företag som försöker nå ut med sina budskap. Det kan vara på bussen, i pauserna under favoritprogrammet på TV, i tidningen eller på biografen. Konkurrensen om konsumenternas uppmärksamhet växer ständigt (Mårtenson, 2009; Parente, 2000). Vad ska då företagare ta sig till för att ligga steget före sina konkurrenter? Gerillamarknadsföring är en relativt ny marknadsföringsmetod som ämnar nå sina konsumenter genom okonventionella metoder.

<- Föregående sida 46 Nästa sida ->