Sök:

Meningsskapande kring varumärken

 en fallstudie


Konsumenter använder varumärken dagligen och exponering av varumärken sker överallt: i reklam, böcker, filmer, människor och så vidare. Tidigare forskning visar att konsumenter använder varumärken för att bygga upp sin självbild och skapa sin identitet, samt att konsumenter kan ha mer eller mindre starka relationer till varumärken. Varumärken i sig är bara materiella markörer, de blir meningsfulla för konsumenterna först då de sätts in i ett sammanhang och får en individuell historia uppbyggt kring sig. Studiens syfte är att utifrån ett konsumentperspektiv visa hur meningsskapande i en relation mellan ett varumärke och en konsument kan se ut. Detta genom att reda ut frågeställningen: ?Hur kan en konsument skapa mening i sin relation till ett varumärke??. En fallstudie har genomförts, där en individs meningsskapande kring ett varumärke har undersökts. Fallstudien bestod av två djupgående intervjuer och fem observationer. Resultatet har analyserats med hjälp av teorier kring bland annat meningsskapandeprocesser och varumärkessymbolik. Slutsatsen är tre faktorer som kan bidra till meningsskapande kring ett varumärke: överensstämmelse med konsumentens ?jag?, symbolisk innebörd och visuellt tilltalande, och användning.

Författare

Jack Lin Magnus Källström

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..