Sök:

Reklamfilm eller inte?

En studie om innehållskillnad i reklam- och informationsfilm


Syftet med denna uppsats är att, genom filmanalyser, ta reda på hur en reklamfilm för en hjälporganisation är uppbyggd och även att se om det finns dramaturgiska och bildmässiga drag som är speciella för just denna sorts reklamfilmer. Studien har utgått från denna frågeställning: Vad är skillnaden på en reklamfilm för en hjälporganisation och en informationsfilm om hemlösa män i Ryssland? Det har genomförts filmanalyser på fem reklamfilmer och en opublicerad informationsfilm. Analyserna har utgått ifrån semiotisk filmanalys och bildretorik. Analysresultatet av reklamfilmerna visar att det används väldigt enkla knep för att föra fram budskapet. Den bildretoriska och semiotiska analysen visar att filmerna innehåller alla delar som dessa teorier arbetar utifrån. Reklamfilmerna har olika budskap men de har en gemensam nämnare; barn. Resultaten av analyserna har jämförts för att se vad informationsfilmen saknar i jämförelse med de fem reklamfilmerna. Resultatet visar att det är innehållet och storyn som är största skillnaden, informationsfilmen handlar om hemlösa män och reklamfilmerna handlar om barn. Informationsfilmen har gjort utifrån kunskap som erhållits genom TV-utbildningen och samtal med personer på olika reklambyråer och hjälporganisationer.

Författare

Karin Lindh

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..