Sök:

En karriär inom sponsring

på gott och ont


I takt med tilltagande kommersialisering av ta?vlingsidrott har sponsorinta?kter o?kat markant. Inom idrotten tennis a?r det vanligt att tennisproffs tar hja?lp av en sportagent sa? att de sja?lva inte beho?ver handskas med de ekonomiska aspekterna. Det finns dock en risk att agentens tillva?gaga?ngssa?tt fo?r att fa? sponsorinta?kter, genom till exempel marknadsfo?ring och associationer, tra?nger ut spelarens inre motivation. Sportagentens inverkan pa? tennisspelarens motivation a?r minst lika viktig som andra akto?rers inflytande inom proffstouren, till exempel tra?naren. Syftet med uppsatsen a?r att go?ra en ja?mfo?rande studie kring hur tennisspelares motivation uppfattas av sportagenter respektive tennisspelarna sja?lva. Genom att intervjua fyra sportagenter och fyra tennisspelare kunde likheter och skillnader studeras. Resultatet visar att det finns skillnader mellan sportagenternas och tennisspelarnas uppfattningar kring motivation. En fo?rba?ttrad kommunikation mellan dessa tva? akto?rer skulle gynna relationen och eliminera eller minska dessa skillnader, vilket i sin tur skulle kunna ho?ja motivationen hos professionella tennisspelare. 

Författare

Sofie Jenryd Madeleine Saari Byström

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..